تبیان، دستیار زندگی
گفتگوی دختر و پسر در جلسه خواستگاری بهتر است در چند جلسه و با فاصله زمانی باشد تا در این فاصله برای تفکر و ارزیایی و تحقیق وقت کافی داشت باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواستگاری با چشمان باز

قلب زیبا


جلسه اول خواستگاری مقدمه آشنایی خانواده هاست. از آنجایی که ممکن است احساسات و هیجانات غلبه کند پس به یک جلسه اکتفا نکرده و طی جلسات بعدی جدی گفتگو کنید. اگر فکر می کنید هنوز وقت لازم دارید تا او را بشاسید. جلسات را ادامه دهید. همچنین می توانید با اطلاع و نظارت خانواده ادامه مباحث را تلفنی یا اینترنتی ادامه دهید.


رو در رو شوید

یادتان باشد که رابطه فامیلی و صمیمت بین خانواده ها یا آشنایی های محیط کار و تحصیل، شما را از گفتگوی مستقیم و تحقیق دقیق بی نیاز نمی کند و این نوع رابطه برای یک تصمیم درست کافی نیست.

هیچ گاه چت کردن و ارتباط تلفنی به تنهایی نمی تواند روش خوبی برای خواستگاری باشد و جلسات حضوری قطعاً لازم است اما در بعضی موارد می توان استفاده های مناسبی از آن ها داشت مثلا در مواردی که خانواده ها درشهر یا کشور های متفاوت زندگی می کنند و امکان رفت و آمد کم تری دارند.

گفتگوی دختر و پسر در جلسه خواستگاری بهتر است در چند جلسه و با فاصله زمانی باشد تا در این فاصله برای تفکر و ارزیایی و تحقیق وقت کافی داشت باشند.

از خانواده ی خود بخواهید فضای مناسب و زمان کافی برای گفتگو در اختیارتان قرار دهند زیرا قسمت عمده شناخت در همین گفتگوها حاصل می شود

در و دیوار خانه را بپایید!

قلب

برای دستیابی به شناخت بیشتر از خانواده ی پسر و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و موقعیت اقتصادی آن  ها، جلسه یا جلساتی از گفتگوها را در منزل پسر برگزار کنید.

تمام حرکات، حالات چهره و برخوردهای افراد و خانواده در ارزیابی نهایی مؤثر است و حتی نظم و چینش وسایل منزل، تابلوهای نصب شده به دیوار منزل و ... همه دارای پیام است.

از خانواده ی خود بخواهید فضای مناسب و زمان کافی برای گفتگو در اختیارتان قرار دهند زیرا قسمت عمده شناخت در همین گفتگوها حاصل می شود.

راه و رسم سؤال پرسیدن

- آنچه برایتان اهمیت دارد، سؤال کنید نه مطالبی که به آن اعتقاد ندارید یا زیاد مطرح می شود زیرا نه تنها به شما کمکی نمی کند بلکه باعث سردرگمی تان می شود.

- سؤالاتی که دغدغه ی فکری شما نیست یا غیر از آن چیزی که هستید شما را نشان می دهد، نپرسید.

- شرایط شغلی خود را با فرد مقابل در میان بگذارید تا در صورت پیش آمدن آن ها (قراردادی- ورشکستگی و رکود برای مشاغل آزاد- ماموریت ها) از قبل طرف مقابل خود را برای مواجهه با آن آماده کرده باشید.

پرسش

- اگر طرف مقابلتان از جواب سوال شما طفره رفت، سؤالتان را به همان شکل در جلسات دیگر یا به طرز دیگری در همان جلسه بپرسید. در صورت جواب ندادن، به او بگویید جواب سؤال خود را نگرفتم. و اگر موفق نشدید باید از راه تحقیق به جواب برسید.

- طفره رفتن از پاسخ به سؤالات نشانه هشدار برای شماست؛ زیرا مسائلی را ممکن است از شما پنهان کند که زندگی شما را یک عمر تحت تأثیر قرار دهد.

- سؤال هایی که جواب آن نیاز به توضیح دارد، تشریحی بپرسید نه به صورت بله و خیر. مثلا به جای اینکه بپرسید آیا شما عصبانی می شوید سؤال کنید موقع عصبانیت چه می کنید؟ چون به هر حال همه عصبانی می شوند.

- اگر از جواب دادن او به سؤ الی  قانع نشدید، از او بیشتر توضیح بخواهید تا به نتیجه ی دلخواه دست یابید.

- از سؤالاتی که در بطن آن جواب نهفته است و طرف با بله و خیر می تواند از آن بگذرد، پرهیز کنید.

- سؤالات کلی نپرسید مثلاً ایمانتان در چه حدی است؟ این سؤال باید به چند سؤال تقسیم شود. (نماز، روزه، صبر در مشکلات و ...)

- اگر طرف مقابلتان در پاسخ دادن درنگ کرد، زود قضاوت نکنید و او را متهم به چیزی نکنید.

بخش کلوب ازواج تبیان


برگرفته از مجموعه کتابهای آیینه و شمعدان

مقالات مرتبط:

خواستگاری پشت درهای بسته

بهترین احساس تا آخرعمر

رازهایی که درباره همسرتان نمی دانید

رمزازدواج موفق

عشق بدون اشک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.