تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی كه اساس نظام بر مبنای ولایت فقیه استوار شده است و با توجه به ویژگی‌ها و مختصات ولی فقیه، نظام جمهوری اسلامی از قابلیت هایی برخوردار است كه سایر نظامهای سیاسی از آن برخوردار نیستند. از همین رو امام راحل همواره تأكید داشتند كه از ولایت فقیه پشتیبا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی2

البته باید توجه داشت كه با وجود پیشرفت‌های حاصله در عرصه‌های مختلف علوم و فناوری، كشاورزی، صنعت، خدمات

انقلاب

و... برنامه اصلاح ساختار اقتصادی كشور كه از اواسط دهه 70 به بعد بیش از گذشته مورد توجه بوده، هم چنان با موانع جدی رو به رو است كه باید با تدبیری كارشناسی شده به رفع آنها همت گمارد از جمله آنها، وابستگی شدید اقتصادی ملی به نفت و صادرات آن است و دیگر این كه در بخشهای مدیریتی و تصحیح زیر ساخت‌های كلان اقتصادی باید بیش از پیش كوشا بود. دستیابی به آرمانهای انقلاب به ویژه در بخش اقتصادی، تنها در سایه عزم و بسیج ملی برای جهش صادرات غیرنفتی تحقق می‌یابد كه تضمین كننده توسعه پایدار و حیات اقتصادی و عدالت اجتماعی است.

11/ 1. كشاورزی

در زمینه تولید محصولات كشاورزی نیز تحولات قابل توجهی پدید آمد. بخش كشاورزی در حال حاضر تأمین كننده یك چهارم تولید ناخالص داخلی، نزدیك به یك سوم اشتغال و چهار پنجم نیاز غذایی و یك سوم ارزش صادرات غیرنفتی است. كشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم همه تنگناهایی كه وجود داشت. رشد و توسعه پیدا كردو در سال 77 ـ 76 بالغ بر 9/11 میلیون تن گندم و 3/3 میلیون تن جو، 7/2 میلیون تن شلتوك برنج، 4/3 میلیون تن سیب زمینی، 2/1 میلیون پیاز تولید شد. این در حالی است كه پیش از انقلاب در سال 56 تنها 1/1 میلیون تن شلتوك برنج، 900 هزار تن جو، 1/5 میلیون تن گندم، 750 هزار تن سیب زمینی و 500 هزار تن پیاز تولید می‌شد.

12/ 1. جمعیت

جمعیت ایران در سال 56 بالغ بر 7/34 میلیون نفر بود. این رقم در سال 82 به 657/65 میلیون نفر رسیده است و نظام جمهوری اسلامی توانسته است به این افزایش جمعیت پاسخگو باشد. اگر فقط به میزان خوراك، پوشاك، مسكن، مدرسه، بیمارستان و حمل ونقل را در نظر بگیریم درخواهیم یافت كه چه خدمات گسترده‌ای انجام شده است. این در حالی است كه درآمد نفت در سال 56 با جمعیت 34 میلیون بالغ بر 9/20 میلیارد دلار بود كه این رقم با توجه به كاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی در سال 81 به 3/19 میلیارد دلار تقلیل یافته است. یعنی با درآمدی كمتر و جمعیتی بیشتر نظام توانسته است توفیقات بزرگی در اداره امور مردم و كشور كسب كند. خصوصاًاین كه سطح زندگی مردم از نظر بهره‌گیری از امكانات و رفاه اجتماعی تحول چشمگیری یافته است.

13/ 1. توزیع در آمد

مطابق آخرین آمارهای مربوط به توزیع درآمد در سالها 56 و 57، ده درصد از ثروتمندترین مردمان ایران نسبت به ده درصد فقیرترین آنها به ترتیب 16/32 برابر و 60/24 برابر اختلاف درآمد داشتند كه شكاف بسیار بالایی را نشان می‌داد، امّا این رقم با اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 60/20 برابر در سال كاهش یافته است. با این كه پس از انقلاب شكاف درآمدی ثروتمندترین فرد با فقیرترین، 5/11 برابر كمتر شده است و البته این موضوع یك توفیق برای انقلاب محسوب می‌شود امّا از سوی دیگر بیانگر این است كه هنوز هم شكاف طبقاتی و درآمدی وجود دارد و متأسفانه بعد از گذشت 25 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل وجود مشكلات متعدد، هنوز وضعیت توزیع درآمد در كشور مناسب نیست و فشار عمده این توزیع ناعادلانه در آمد در قالب فقر ـ كه بارها مقام معظم رهبری مسئولان را به مبارزه با آن فرا خوانده‌اند ـ به دوش قشر حقوق بگیر و مستضعف جامعه وارد می‌شود.

2. خدمات و دستاوردهای نظام در حوزه فرهنگی، علمی و اجتماعی

به موازات توسعه در بخشهای اقتصادی، در حوزه فرهنگی، علمی و اجتماعی نیز اقدامات شایسته‌ای پس از پیروزی انقلاب صورت گرفته است كه در این مقاله با رعایت شرط اختصار به اهم آنها اشاره می‌شود:

1/ 2. نرخ سواد

نرخ باسواد جمعیت 6 ساله و بالاتر كشور از 7/28 درصد در سال 1355 به 5/79 درصد سال 1375 و به بیش از 80 درصد در سال 1380 رسیده است. هم چنین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (سال تحصیلی 56 ـ 57) در كل كشور 825/745/7 نفر دانش آموز وجود داشت كه این رقم در سال تحصیلی 80 ـ 79 به بالغ بر 314/18 میلیون نفر افزایش یافته است.

2/2. مراكز آموزش عالی

تعداد دانشگاهها و دانشكده‌های گروه پزشكی از 11 واحد در سال 58 ـ 57 به 38 واحد در سال 76 ـ 75 افزایش یافت. هم چنین تعداد پزشكان از 13000 به 49000 نفر، تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در گروه پزشكی از 25588 به 86059 نفر رسیده است. تعداد پزشكان متخصص از 7000 نفر در سال 55 به حدود 17000 نفر در سال 75 افزایش یافته است. هم اكنون به طور متوسط برای هر 540 نفر یك تخت بیمارستان و برای هر 80 هزار نفر یك مؤسسه درمانی فعال در كشور وجود دارد. تعداد فارغ التحصیلان مراكز آموزش عالی از 135 هزار نفر در مقطع زمانی سال 1375 به حدو 4/2 میلیون نفر در مقطع زمانی سال 1380 رسیده است.

3/ 2. سایر موارد

ـ پیشرفت كمی و كیفی شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی و تأسیس و راه اندازی شبكه‌های برون مرزی مثل شبكه سحر، جام جم و صبا.

ـ گسترش مراكز هنری و فرهنگی.

ـ توسعه و رشد علمی مانند فن آوری هسته‌ای، سلولهای بنیادی جنینی و... .

ـ گسترش تأمین اجتماعی و انواع بیمه‌های حمایتی.

3. دستاوردهای سیاسی

انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی تأثیرات و تحولات بسیار مثبتی را بر جای گذاشته است اگر چه این آثار و نتایج مثبت در پشت ابرهای جنجالهای سیاسی و تبلیغات رسانه‌های بیگانه پنهان مانده است، امّا قابل رد و نفی نیستند. انسانها همواره قدر نعمت را در فقدان آن بیشتر درك می‌كنند، امّا در عین حال یادآوری و تذكر آن می‌تواند همان نتیجه را به ارمغان آورد. امام عظیم الشأن و به تبع ایشان، مقام معظم رهبری همواره چنین مشی‌ای داشته‌اند. در این رابطه ثمرات، پیامدها و آثار انقلاب را همانا تحول در نهادهای سیاسی ـ اجتماعی، آزادی، استقلال، گسترش مشاركت سیاسی و جایگزینی ارزشهای اسلامی و... می‌دانستند.

3/1. استقلال سیاسی

یكی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی استقلال سیاسی آن است. این در حالی است كه رژیم طاغوت به هیچ وجه از استقلال در تمامی سطوح برخوردار نبود.

علاوه بر این نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با كشورهای منطقه و بسیاری از كشورهای دنیا مستقل‌ترین كشور محسوب می‌شود. سیاست نه شرقی نه غربی، ایران اسلامی را كه در دوران معاصر همواره تحت نفوذ قدرتهای استعماری و بیگانه بوده است، به یك كشور غیر قابل نفوذ و كاملاً مستقل تبدیل كرده است.

2/ 3. قانون اساسی

قانون اساسی یكی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. اهمیت این دستاورد از این جهت است كه نحوه تعامل مردم و دولت، حقوق شهروندی و نقش مؤثر مردم در اداره حكومت در آن به طور واضح و كامل دیده شده است.

3/ 3. تحول در نهادهای سیاسی ـ اجتماعی

در رابطه با تحول در نهادهای سیاسی ـ اجتماعی، حضرت امام بیشترین تأكید را بر پیدایش دولت خدمتگزار به عنوان دستاورد عمده انقلاب اسلامی داشتند. به نظر امام، ایجاد دولت مردمی كه مظهر اتحاد و همدلی و ملت به شمار می‌آید از بركات انقلاب محسوب می‌شود.

4/ 3. ولایت فقیه

از آنجایی كه اساس نظام بر مبنای ولایت فقیه استوار شده است و با توجه به ویژگی‌ها و مختصات ولی فقیه، نظام جمهوری اسلامی از قابلیت هایی برخوردار است كه سایر نظامهای سیاسی از آن برخوردار نیستند. از همین رو امام راحل همواره تأكید داشتند كه از ولایت فقیه پشتیبانی كنید تا به نظام آسیبی نرسد.

5/ 3. آزادی

امام راحل آزادی بیان، قلم، فكر و اندیشه را از دستاوردهای مهم انقلاب می‌دانستند، به حق نیز در یك قضاوت منصفانه در مقایسه با بسیاری از كشورهای دنیا آزادی در ابعاد مختلف از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

3/6. مشاركت سیاسی

یكی دیگر از ثمرات انقلاب، مشاركت سیاسی آحاد ملت در تمامی مسائل كشور است.

مردم ایران پس از انقلاب، تمام نهادهای سیاسی را به طور مستقیم تعیین می‌كنند و شركت آزادانه مردم در انتخابات و نرخ مشاركتی كه مردم در انتخابات مختلف داشته‌اند، بیانگر اهمیت و جایگاه این مسئله در نظام جمهوری اسلامی و شناسایی نقش مردم به عنوان سرچشمه قدرت است.

7/ 3. سایر موارد

ـ ایجاد نظام مردم سالاری دینی.

ـ گسترش گروهها و احزاب سیاسی

ـ انتقاد پذیری

ـ عدم وجود زندانی سیاسی

ـ تفكیك قوا

ـ رشد سیاسی و آگاهی‌های عمومی و حضور آنها در صحنه‌های مختلف

ـ برابری همه آحاد ملت (مسئول و غیرمسئول) در برابر قانون.

خبرنامه تیپ 83 امام صادق (ع)، ویژه نامه انقلاب اسلامی

بخش تاریخ


منبع:سایت اندیشه قم