تبیان، دستیار زندگی
انتقاد آیت‌الله ‌العظمی مظاهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد آیت‌الله ‌العظمی مظاهری

فساد اخلاقی با تقدس نظام جمهوری اسلامی سازگاری ندارد

آیت الله مظاهری

بی اعتنایی به ارزش‌های اخلاقی که باعث ایجاد فساد اخلاقی در جامعه اسلامی شده است، به هیچ عنوان با تقدّس نظام جمهوری اسلامی و التزام به آن سازگاری ندارد

به گزارش سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در دیدار، مسئولان ستاد برگزاری دهه فجر استان اصفهان با گرامی‌داشت ایام‌الله ده? فجر، هدف اصلی انقلاب اسلامی ملت عظیم‌الشأن ایران را، برقراری نظامی اسلامی و مردمی دانسته و تأکید کردند: جمهوری اسلامی با مفهوم عمیقی که در خود دارد، در واقع استمرار حکومت پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» است و از این جهت، حفاظت از اصول و دستاوردهای آن و زنده نگاه داشتن ارزش‌های آن یکی از مسئولیّت‌های عمومی به شمار می‌آید.

معظم‌له با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از دو رکن اساسی مردم و اسلام تشکیل یافته است، تصریح کردند: معنای جمهوری اسلامی این است که حکومت و نظامی که بر این مدل، تأسیس گردیده است، باید با محوریّت اسلام و قوانین اسلامی و با پشتوان? جدّی مردم اداره گردد.

مفهوم جمهوری اسلامی یک مفهوم ریشه‌دار در تاریخ اسلام است

حضرت آیت‌الله مظاهری مفهوم جمهوری اسلامی را یک مفهوم ریشه‌دار در تاریخ اسلام و حکومت‌های اسلامی دانسته و با ارائ? یک تحلیل تاریخی در این زمینه، تصریح کردند کسانی که پس از رحلت پیامبراکرم«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» با هدف غصب حکومت اسلامی، سقیف? بنی‌ساعده را تشکیل دادند، به دنبال آن بودند که با بهان? رأی مردم و جمهوریّت، حکومت اسلامی را از محوریّت اسلام حقیقی و عنصر اصلی امامت خارج نمایند. بعدها نیز معاویه از این هم فراتر رفت و به شکل دیگری عملاً حکومت را تبدیل به سلطنت ساخت.

ایشان، قیام جاودان امام حسین«علیه‌السّلام» را اصلاح و بازگرداندن این وضعیت ننگین دانسته و افزودند: سیدالشهدا «علیه‌السّلام»، هم شیو? فریب‌کارانه و دروغین سقیف? بنی‌ساعده و هم شیو? فسادانگیز و سلطنتی معاویه در ادار? حکومت اسلامی را مردود اعلام کرده و با قیام خود عملاً تأکید فرمودند که در حکومت اسلامی، همه‌کاره، مردم هستند، ولی محوریت با امامت است.

این استاد درس خارج در ادامه تصریح کردند: امام راحل عظیم‌الشّأن «قدّس‌سّره» نیز با تأسی به امام حسین علیه‌السّلام و فهم و تحلیل عمیق از درس‌های اساسی قیام ایشان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای تأسیس یک نظام حکومتی جدید، مدلی با عنوان جمهوری اسلامی را انتخاب و بر آن تأکید کردند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با تکریم یاد و نام رهبر کبیر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی«قدّس‌سّره»  و با اشاره به تأکید همیشگی ایشان از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر موضوع ولایت فقیه و تبیین معنا و زوایای آن، خاطرنشان کردند: اینکه امام خمینی مسئل? ولایت فقیه را از یک بحث تخصّصی فقهی به یک بحث عمومی و قانونی تبدیل ساختند، برای تأمین جنب? اسلامیّت نظام و حفاظت از اسلام و قوانین اسلامی بود و از سوی دیگر تأکید همیشگی ایشان بر مردم و نقش جدّی و حقیقی آنان در حکومت، برای تأمین جنب? جمهوریّت نظام بود و از این‌رو آن امام عزیز با صراحت فرمودند: «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش».

ضرورت بازشناسی ومعرفی جمهوری اسلامی به جوانان در سه محور عقیده، شعار و عمل

معظم‌له در ادامه بیانات خود بر ضرورت بازشناسی مفهوم جمهوری اسلامی و نیز شناساندن این نعمت عزیز به جوانان و نسل‌های آینده تأکید کرده و خاطر نشان ساختند: با گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب و برقراری نظام جمهوری اسلامی، یکی از وظایف مهمّ برگزارکنندگان مراسم ده? فجر، معرّفی جمهوری اسلامی به مردم و به ویژه نسل جوان در سه محور عقیده، شعار و عمل است.

ایشان در این زمینه تصریح کردند: شناخت جمهوری اسلامی علاوه بر عقید? بر صحّت و ضرورت تشکیل آن، که یک جنب? فکری و اندیشه‌ای است، و نیز افزون بر پرداختن به شعارهای آرمانی آن نظیر برگزاری راهپیمایی بیست و دوم بهمن و روز قدس، که باید هرچه با شکوه‌تر برگزار شود، نیاز جدّی به عمل‌گرایی به خصوص از سوی مسئولان نظام اسلامی دارد.

فساد اخلاقی مانع اساسی عمل گرایی در جمهوری اسلامی

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری، عمل‌گرایی در جمهوری اسلامی را به معنای التزام به اسلامیّت و جمهوریّت از سوی مردم و مسئولان دانسته و در تبیین آفت‌ها و آسیب‌های عمل‌گرایی در نظام اسلامی، از فساد اخلاقی به عنوان یکی از موانع اساسی عمل‌گرایی در جمهوری اسلامی و یکی از معضلات زیر بنایی در زمان حاضر نام برده و افزودند: افت شدید اخلاق و بی اعتنایی به ارزش‌های اخلاقی که باعث ایجاد فساد اخلاقی در جامع? اسلامی شده است، به هیچ عنوان با تقدّس نظام جمهوری اسلامی و با التزام به مفهوم عمیق آن سازگاری ندارد و تا زمانی که مفاسد و ناهنجاری‌های اخلاقی بزرگی همانند اعتیاد، بی‌کاری جوانان، ظلم و بی‌عدالتی، اختلاط زنان و مردان به ویژه در محیط‌های آموزشی، بی‌حجابی و بد حجابی، شایعه‌پراکنی و بازی با آبروی افراد، دروغ و غیبت خصوصاً دروغ‌های سیاسی و اجتماعی، در جامعه وجود دارد، نمی‌توان مدّعی شد که به هم? آرمان‌های جمهوری اسلامی عمل شده است.

ایشان در ادامه بیانات خود با ابراز نگرانی شدید از ظهور و بروز اختلافات بین مسئولان نظام مقدّس جمهوری اسلامی و کشیده شدن دامن? این اختلافات به رسانه‌ها و در بین مردم، خاطرنشان ساختند، پیامبراکرم«صلی‌الله‌علیه وآله وسلّم» پس از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه، در اولین اقدام خود، «مسجد» را به عنوان کانونی برای اتّحاد کلم? مسلمانان بنا کردند و عملاً همگان را به وحدت و یکپارچگی فراخواندند. چنان‌که امام خمینی«قدّس‌سّره» نیز در دوران رهبری خود، در قبل و بعد از انقلاب، همواره بر التزام همگانی بر عنصر وحدت تأکید می‌کردند و خصوصاً مسئولان نظام جمهوری اسلامی را از اختلاف و چند دستگی و نیز کشاندن اختلافات به رسانه‌های جمعی به شدّت برحذر می‌داشتند. اما امروزه متأسفانه مشاهده می شود بین مسئولین نظام، اختلاف‌های نگران کننده‌ای وجود دارد و تأسّف بیشتر از این است که به جای اینکه اختلافات را بین خود و در مجالس خصوصی و از مجاری قانونی، حل و فصل نمایند، آن را در رسانه‌ها منعکس می‌کنند.

ایشان در این زمینه با بیان اینکه رسانه‌ای کردن اختلافات در بین مسئولان، یک اشکال عمومی مربوط به هم? جناح‌های کشور است و اختصاصی به یک گروه خاص ندارد، تأکید کردند: دشمنان نظام مقدّس جمهوری اسلامی که همواره در صدد براندازی یا تضعیف این نظام بوده‌اند، از وجود اختلاف میان مسئولان نظام، خرسند می‌شوند، ولی بیشتر از آن، از رسانه‌ای شدن این اختلافات که موجب گسترش دامن? اختلاف به سطح مردم و اجتماع است شاد شده و اهداف شوم خود را قابل دسترسی‌تر می‌دانند. از این‌رو مسئولین باید با اتّحاد و یکپارچگی خود و تحفّظ بر حلّ آن به شکل صحیح و از طریق راه‌های قانونی، زمینه‌ساز شادی دشمنان نشوند.

راهکارهای رفع اختلافات ورسیدن به وحدت کلمه

حضرت آیت‌الله مظاهری ضمن بیان راهکارهایی در خصوص رفع اختلافات و رسیدن به وحدت کلمه میان مسئولان نظام اسلامی تصریح کردند: اگر اختلاف نظری بین مسئولان نظام ایجاد شد، اولاً باید در جلسات خصوصی و با مذاکرات منطقی و به دور از جنجال و روش‌های غیر اخلاقی و با التزام به قانون اساسی و دیگر قوانین کشور، اختلافات را رفع نمایند و در غیر این صورت باید اختلافات خویش را با ارجاع به ولیّ فقیه و التزام عملی به نظر ولایت فقیه، مرتفع سازند و بنابراین در هر صورت جایی و عذری برای کشاندن اختلافات به رسانه‌ها و عمومی کردن آن وجود ندارد و به جای آن باید بر قدر مشترک‌ها و نقاط وحدت آفرین تأکید و تکیه شود.

ایشان در پایان بیانات خود با تجلیل از نقش‌آفرینی مردم در هم? صحنه‌های انقلاب در ضرورت حفظ اعتماد عمومی آنان و با اشاره به اینکه مردم غیرتمند ایران اسلامی در بحران‌های گوناگون و در شرایط حسّاس، دوستدار و پشتیبان نظام مقدّس جمهوری اسلامی بوده‌اند، تأکید کردند: امسال نیز به لطف خداوند تعالی، ملّت ایران با شرکت گسترده و یکپارچه در راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن بر آرمان‌های اساسی این انقلاب که همان اصل اسلامیّت و جمهوریّت است تأکید خواهند کرد.