تبیان، دستیار زندگی
در كشور‌های دیگر هم می‌بینیم كسانی را كه كه حاضرند به میدان بیایند، مثلا در تونس می‌بینید كسی برای كمبود حقوق یا مسایل مادی به میدان نیامده‌ است. این‌ها می‌خواهند اسلام در كشورشان وجود داشته باشد، بی حجابی نباشد. در لبنان هم كسانی كه در میدان ایستاده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهضت امام(ره) در مقایسه با دیگر نهضت ها

علیرضا مرندی

علیرضا مرندی، نماینده اصولگرای مجلس كه سال‌ها پیش وزارت در كابینه جمهوری اسلامی را نیز تجربه كرده در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت اصلی نهضت امام(ره) با نهضت‌های مختلف در دوران پیش از انقلاب را مذهبی بودن این نهضت عنوان می‌كند و می‌گوید امروز هم اگر تلاطم‌هایی پیش می‌آید برای این خوب است كه چشم مردم باز شود وگرنه الحمدلله خم به ابروی نظام وارد نمی‌شود و روز به روز صلابتمان در دنیا بیشتر شده است. مرندی به تحولات جهان اسلام و كشورهای‌ منطقه نیز اشاره می‌كند و آن را از آثار و بركات نهضت امام خمینی‌(ره) می‌داند. این نماینده اصولگرای مجلس همچنین خاطر نشان می‌كند كه اگر این كشورها بخواهند توفیقات بیشتر و قطعی‌تری كسب كنند باید از سیستم انقلاب ما یاد بگیرند.

مشروح گفت‌و‌گوی تبیان را با علیرضا مرندی در پی می‌خوانید:

-عمده تفاوت نهضت امام(ره) با نهضت‌های ملی مذهبی، كمونیستی و چریكی پیش از انقلاب اسلامی چه بود كه منجر به پیروزی آن شد؟

اساس كار اسلامی بودن نهضت امام(ره) است كه آن را با توفیق روبرو كرد. تفاوت اساسی و زیر بنایی نهضت امام(ره) با سایر نهضت‌ها و جنبش‌ها در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این بود كه امام (ره) برای رضای خدا دست به این حركت زد و این با بسیاری از نهضت‌ها متفاوت بود. البته مردم هم در راه نهضت امام(ره) از سال 42 تا 57 پایمردی كردند. بنابراین امام (ره) بر اساس یك اعتقاد مذهبی قدم برداشت و برای مذهبش هم ایستادگی كرد. این ایستادگی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب در برخورد با ناملایمات هم ادامه داشت. این مسایل در ابعاد مختلف وجود داشت؛ چه در مورد كسانی كه با ایشان كار می‌كردند به عنوان رییس‌جمهور و ... و چه بعد از آن گروهك‌هایی پیدا شدند كه قصد ضربه زدن به نظام را داشتند. ایشان این‌ها را شناختند و طرد كردند و نظام پالایش شد. عمده این توفیقات به خاطر اعتقادات مذهبی امام(ره) حاصل شد. خداوند هم گفته كه اگر قدمی در راه من برمی‌دارید من در این راه به شما كمك می‌كنم.

-به نظر شما خواسته اصلی مردمی كه آن روزها برای پیروزی انقلاب به میدان آمدند چه بود و آن‌ها چه هدفی را دنبال می‌كردند؟

این‌كه افراد چه می‌خواستند، بالاخره هركس مطابق امید و آرزو‌های خودش هدفی را برای انقلاب ترسیم می‌كرد. من خودم هرگز فكر‌ نمی‌كردم كه یك حكومت اسلامی كه ولی امر رییس آن باشد و بتوان زیر پرچم آن زندگی كرد تشكیل شود. من با خیلی كمتر از این‌ها راضی بودم زیرا در زمان شاه مشكلات زیادی دیده بودم و نا امید بودم. ما حتی اگر می‌خواستیم یك اعلامیه كوچك پخش كنیم و یا كلمه‌ای در كلاسمان صحبت كنیم گرفتار می‌شدیم. بنابراین شاید با كمتر از این‌ها هم قانع بودیم. اما امام(ره) فرق می‌كرد، ایشان روحیه و اعتقاد قوی‌تری داشتند و از ابتدا به دنبال حكومت اسلامی بود و همان را هم به دست آورد. افراد مختلف در جامعه هم از من كمترین تا امام بیشترین بودند كه ذهنیت‌های متفاوتی در مورد انقلاب داشتند و بعضی شاید با ذهنیت‌های غیرمذهبی انقلاب رادنبال می‌كردند. اما آن‌چه وجه غالب قضیه بود این بود كه رهبر عظیم‌الشانی توانست همه این افراد را زیر پرچم خود جمع كند و در زمان كوتاهی آن‌ها را توجیه كند. این هنر امام(ره) بود و امروز هنر رهبری است و هنر امثال من نیست ما خود نیاز داریم كه در ما تحول ایجاد شود. تا چنین وضعی هست توفیق در جمهوری اسلامی هم زیاد می‌بینیم.

علیرضا مرندی

-آیا شما معتقدید كه ما در شرایط فعلی به تمام اهداف اولیه انقلاب اسلامی دست یافته‌ایم؟

بدون تردید انسان همیشه ایده‌آل فكر‌ می‌كند و می‌خواهد كه حداكثر آن‌چه می خواهد در كوتا‌ه‌ترین زمان ممكن دست‌یافتنی باشد. در این نظام هم ما می‌خواهیم كه چیزی جز عدالت وجود نداشته باشد. ولی انتظار معقول هم این است كه این مسایل زمان‌بر است. البته تا اكنون هم وضع غیرعادی نبوده ولی ما امیدواریم كه هر چه سریعتر به اهداف ایده‌آل خود برسیم. مهم این است كه حركت ما درست بوده و مهم‌تر این‌كه دیگران را هم بیدار كرده‌ایم. البته نهایتا ممكن است دیگران هم از ما جلو بیفتند ولی چه اشكال دارد. بالاخره همه جزیی از جهان اسلام هستیم و همه باید حركت كنیم. به اعتقاد من این‌ها نكات مثبت و عنایت الهی هستند.

-علت توفیق نظام جمهوری اسلامی را در شرایط فعلی چه می‌دانید؟

من الان هم در زمان مقام معظم رهبری جز عنایت الهی را در امور نمی‌بینیم. بالاخره چه در زمان امام(ره) چه در زمان رهبری، یك نفر رهبری امور را به دست داشته و در عین حال دور این‌ها نابغه‌ترین آدم‌های دنیا را نمی‌بینید كه به‌ آنها ایده بدهند و بگوییم كه این‌ها در رهبری جامعه به نظر نوابغ عمل می‌كنند، بلكه خودشان هستند. به نظر من نوابغ آن فرشتگانی هستند كه خداوند مامور می‌كند تا به رهبران ما نظراتی را القا كنند.

-به هر حال با تمام این اوصاف، نظام از ابتدا با مشكلاتی از سوی بیگانگان و بویژه كشورهای غربی روبرو بوده، شما ایستادگی نظام و مردم را در برابر توطئه‌ها چطور می‌بینید؟

من با شناختی كه از مقام معظم رهبری دارم می‌بینم تلاطم‌هایی كه پیش می‌آید مثل خرداد 88 و امثال این فقط برای این خوب است كه چشم مردم باز شود وگرنه الحمدلله خم به ابروی نظام وارد نمی‌شود و روز به روز صلابتمان در دنیا بیشتر شده است. البته كشورهای غربی هم دست روی دست نمی‌گذارند و با ما بدرفتاری‌هایی داشته‌اند اما هر چه كه پیش رفته تونس از سویی و لبنان ، فلسطین، افغانستان، پاكستان و ... از سوی دیگر سربلند می‌كنند. این‌ها هم شبیه جمهوری اسلامی هستند. اگر كشورهای غربی با ما موافقت نمی‌كنند اما دنیا جلوی آنها می‌ایستد و این آثار و بركات نهضت امام خمینی‌(ره) است و آیت‌الله خامنه‌ای هم اكنون این مسیر را طی می‌كنند.

-تحولات فعلی در جهان اسلام و كشورهای منطقه را چقدر متاثر از انقلاب ایران می‌دانید؟

در كشور‌های دیگر هم می‌بینیم كسانی را كه كه حاضرند به میدان بیایند، مثلا در تونس می‌بینید كسی برای كمبود حقوق یا مسایل مادی به میدان نیامده‌ است. این‌ها می‌خواهند اسلام در كشورشان وجود داشته باشد، بی حجابی نباشد. در لبنان هم كسانی كه در میدان ایستاده‌اند مسلمانان و حزب‌الله لبنان هستند. اما بدشانسی آنها این است كه رهبری مثل امام‌خمینی یا رهبر كنونی‌مان آیت‌الله خامنه ای را نداشته‌اند و لذا توفیق‌شان كمتر است. آنها هم اگر بخواهند توفیقات بیشتر و قطعی‌تری كسب كنند باید بالاخره از سیستم انقلاب ما یاد بگیرند.

مصاحبه:سارا كیان

بخش تاریخ تبیان