تبیان، دستیار زندگی
با وجود مرگ 12 گربه‌سان باغ وحش ارم، مشمشه هنوز هم سلامت انسان و حیوان را تهدید می کند؛ بیماری مهلکی که درست از روز مرگ ببر اهدایی روسیه سر زبان ها افتاد تا انتقال آن به حیوانات دیگر باغ وحش و حتی انسان ها، اصلی ترین دغدغه این روزهای محیط زیست کشور باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ وحش ارم در قرنطینه

ببر سیبری


با وجود مرگ 12 گربه‌سان باغ وحش ارم، مشمشه هنوز هم سلامت انسان و حیوان را تهدید می کند؛ بیماری مهلکی که درست از روز مرگ ببر اهدایی روسیه سر زبان ها افتاد تا انتقال آن به حیوانات دیگر باغ وحش و حتی انسان ها، اصلی ترین دغدغه این روزهای محیط زیست کشور باشد.


بازرسان سازمان دامپزشكی اگرچه باغ وحش ارم را برای جلوگیری از شیوع بیماری «مشمشه» به انسان‌ها محاصره کرده اند، اما حضور بازرسان این سازمان و انجام شعله‌پاشی و ضدعفونی کردن هم حتی نتوانسته است بهترین باغ وحش کشور را از خطر شیوع این بیماری در امان دارد.

ارم در سوم اردیبهشت ماه سال جاری میزبان دو ببر سیبری شد تا پس از نیم قرن از انقراض ببرهای مازندران، خاطره آنان در زیستگاه میانكاله زنده شود. اما ببر نر آموری هرگز به میانكاله نرسید و با خوردن گوشت الاغ آلوده به مشمشه در باغ وحش جان باخت اما مرگ، تنها ببر روسی را به كام خود نكشید. بعد از این ببر، دو شیرباغ وحش هم بر اثر ابتلا به مشمشه جان باختند تا مسئولان باغ وحش هشت شیر دیگر باغ وحش را به گلوله ببندند تا شاید قصه تلخ مشمشه خاتمه پیدا کند.

بازرسان سازمان دامپزشكی اگرچه باغ وحش ارم را برای جلوگیری از شیوع بیماری «مشمشه» به انسان‌ها محاصره کرده اند، اما حضور بازرسان این سازمان و انجام شعله‌پاشی و ضدعفونی کردن هم حتی نتوانسته است بهترین باغ وحش کشور را از خطر شیوع این بیماری در امان دارد

«سیدمحسن دستور» رئیس سازمان دامپزشکی در این باره می‌گوید: «در حال حاضر هدف سازمان دامپزشکی جلوگیری از انتقال بیماری «مشمشه» به انسان‌هاست. اما خوشبختانه تاکنون مشکلی برای انسان‌ها یا حیوانات شهری مانند گربه و سگ گزارش نشده ‌و هدف سازمان دامپزشکی هم درشرایط کنونی جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان‌هاست.»

ببر سیبری

دستور با بیان اینکه باغ‌وحش ارم زیرنظر سازمان دامپزشکی نبوده می‌گوید: «از زمانی که به سازمان دامپزشکی اعلام کردند که ببر تلف شده نمونه‌ها به آزمایشگاه های داخلی و خارجی ارسال شد و پس از تایید بیماری مشمشه، برای جلوگیری از انتقال به انسان‌ها اقداماتی انجام شد.»

اسماعیل كهرم، كارشناس حیات وحش در این باره می گوید: «بیماری مشمشه یك بیماری باكتریای است و از طریق سم‌داران و مصرف گوشت آنها به گوشتخواران و گربه سانان منتقل می شود. ضمن اینكه خود سم‌داران نیز ناقل این بیماری هستند. این بیماری می تواند به انسان منتقل شود و به همین دلیل لازم است که باغ وحش ارم تا مدتی تعطیل شود.»

او با اشاره به این که این بیماری سلامت بازدیدكنندگان باغ وحش ارم را تهدید می‌كند، می گوید: «این بیماری به دو طریق بروز پیدا می كند و علائم آن به صورت تاول‌هایی روی پوست و یا عفونی شدن دستگاه تنفسی و درگیر كردن حلق و ریه از حیوان به انسان و از انسان به بقیه منتقل می شود.»

الهام مرادی

بخش گردشگری


برگرفته از: chn، تهران امروز