تبیان، دستیار زندگی
افرادی که سعی می کنند قبل از ازدواج در مورد همسرشان مطالعه کنند و همسری بیابند که از نظر روحی متناسب با خودشان است(کفواو باشد) بخش مهمی از مشکلات بعد از ازدواج و تربیت فرزند را حل کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج در کفه ترازو

عشق


ازدواج نوعی ترکیب بین دو انسان و دو خانواده است. زندگی مشترک یک پدیده ی مرکب است که اجزاء اصلی و اساسی آن زن و مرد می باشند، هر قدر بین این دو عنصر هماهنگی ،همفکری، تناسب، سنخیت روحی و اخلاقی و جسمی بیشتر باشد، این ترکیب استوارتر، مستحکمتر، شیرین تر و جاودانه ترخواهد بود؛ و هرچه این تناسب و هماهنگی کمتر باشد، زندگی سست تر تلختر و ناپایدارتر خواهد بود.


بدین منظور لازم است که زوجین تا آنجا که ممکن است هم کفو دیگری باشند. کفو بودن دو همسر، یعنی : تناسب، همتایی، هماهنگی، همشأنی، سنخیت، همطرازی بین دختر و پسر و به اصطلاح با هم جور در آمدن زن و شوهر.

بطوریکه تحقیقات نشان می دهد، علت عمده ی بیشتر نابهنجاری های زندگی زناشویی عدم تناسب و ناهماهنگی بین زن و شوهر است.

افرادی که سعی می کنند قبل از ازدواج در مورد همسرشان مطالعه کنند و همسری بیابند که از نظر روحی متناسب با خودشان است(کفو او باشد) بخش مهمی از مشکلات بعد از ازدواج و تربیت فرزند را حل کرده اند

متأسفانه در مسأله انتخاب همسر معمولاً به خوب بودن عرفی اکتفا می شود و به کفو هم بودن دختر و پسر توجه کمتری می کنند و حال آن که محور معیارهای انتخاب همسر همین همتایی است. در جامعه ی ماکمتر انسانی پیدا می شود که به کلی قابل ازدواج و همسری نباشد. همه ی دختران و پسران قابلیت همسری را دارند؛ اما باید سنجید که کدام دختر برای کدام پسر مناسب است.

مردی از پیامبر صلی الهی علیه و آله پرسید : با چه کسی ازدواج کنیم؟ ایشان فرمودند:

الاکفاء، یعنی همسان ها و همشأن ها

افرادی که سعی می کنند قبل از ازدواج در مورد همسرشان مطالعه کنند و همسری بیابند که از نظر روحی متناسب با خودشان است(کفو او باشد) بخش مهمی از مشکلات بعد از ازدواج و تربیت فرزند را حل کرده اند.

البته هماهنگی بین دو همسر به معنی شباهت کامل بین آنها و یا اینکه اگر کسی ثروتمند باشد و دیگری نه پس مناسب یکدیگر نیستند، نیست؛ بلکه منظور این است که لازم است از نظر روحی، جسمی و فکری میان دو همسر هماهنگی وجود داشته باشد.

همتایی و تناسب در آینده :

عشقولانه

بهتر است دختر و پسر در هنگام انتخاب خود آینده را نیز تا حد ممکن در نظر بگیرند. ممکن است دختر و پسر در زمان خواستگاری و ازدواج همتا و متناسب با هم باشند و ناهماهنگی قابل توجهی میانشان به چشم نخورد؛ اما در آینده و پس از گذشت چند سال از ازدواجشان تغییر و تحولاتی در زندگی شان پیش بیاید و در نتیجه ناهماهنگی پیدا شود و مشکل آفرین گردد. در این موارد چه باید کرد؟ و چگونه باید از ناهماهنگی های آینده جلو گیری کرد؟

البته آنچه مسلم است، این است که تغییر و تحولاتی که در افراد و زندگی ها پیش می آید دو گونه است:

1- تغییر و تحولات غیر قابل پیش بینی

در افراد و زندگی های گوناگون، دگرگونی هایی پیش می آید که انسان هرچه هم دور اندیش و آینده نگر باشد باز قادر به پیش بینی آن ها نیست؛ این گونه پیشامد ها هرکدام عکس العمل و برخورد و تصمیم خاص به خود را می طلبد و باید راه حلهایی مناسب برای آنها پیدا کرد.

2- تغییر و تحولات قابل پیش بینی

انسان با تفکر و مطالعه و مشورت با افراد آگاه و با توجه و تأمل در استعداد ها و اهداف و علاقه های خود می تواند بسیاری از مسائل و رویدادهای زندگی آینده اش راپیش بینی کند.

از بررسی وضعیت خانواده و رفتار واخلاق افراد می توان تا حد زیادی آینده شان را پیش بینی کرد. کسی که قصد دارد در آینده مسؤلیت های بزرگ اجتماعی را به دوش گیرد و در نتیجه زندگی اش با تحولات و دگرگونی هایی همراه است و انتظار دارد همسرش او را یاری کند، پس باید همسری مقاوم و هدفدار انتخاب کند

عشق

برای مثال جوانی که در خود شوق و استعداد مسائل علمی را سراغ دارد و می خواهد زندگی اش یک زندگی علمی و پژوهشی باشد، باید در هنگام انتخاب همسر به این موضوع توجه داشته باشد و همسری برگزیند که او هم علاقه به این امور داشته باشد و حداقل بتواند محدودیت های چنین زندگی ای را تحمل کند.

از سوی دیگر از بررسی وضعیت خانواده و رفتار واخلاق افراد می توان تا حد زیادی آینده شان را پیش بینی کرد. کسی که قصد دارد در آینده مسؤلیت های بزرگ اجتماعی را به دوش گیرد و در نتیجه زندگی اش با تحولات و دگرگونی هایی همراه است و انتظار دارد همسرش او را یاری کند، پس باید همسری مقاوم و هدفدار انتخاب کند.

در این راستا لازم است دو طرف ازدواج اهداف آینده ی خود را قبل از ازدواج مطرح کنند.

به این صورت که دختر و پسر قبل از ازدواج هدف ها، ایده ها و طرح های ذهنی و احتمال تغییرات در زندگی آینده شان را به یکدیگر بگویند. زیرا اگرهمسران اهداف و برنامه های یکدیگر را قبل از ازدواج بدانند یا می پذیرند و خود را برای همراهی و تحمل آماده می کنند و یا نمی پذیرند و رد می کنند و مسأله منتفی می شود. اما اگر ندانند، در آینده که با این امور مواجه می شوند ممکن است قبول نکنند و نتوانند تحمل کنند. آنگاه گرفتاری پیش می آید و کار به نزاع و ناهماهنگی کشیده می شود.

سمیه زادهوش

بخش کلوب ازدواج تبیان


مقالات مرتبط:

ازازدواج تارستگاری

درس هایی برای انتخاب همسر

ازدواج عاشقانه یاعاقلانه؟

قبل ازعاشق شدن فکرکنید

اصولی انتخاب کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.