تبیان، دستیار زندگی
آموزش کار با ویکیپدیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش کار با ویکیپدیا


ویکیپدیا بزرگترین دانشنامه آزاد و آنلاین جهان است. این دانشنامه که امسال ده سال از تاسیس آن می‌گذرد یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی اینترنت به شمار می‌آید. هر کسی در هر جایی می‌تواند صفحات ویکیپدیا را ویرایش کند و صفحات جدید ایجاد کند.

این دانشنامه قوانینی دارد و توسط گروه ناظرین کنترل می‌شود نا مطالب اشتباه و ویرایش‌های غلط رخ ندهد. ویکیپدیا به چندین زبان دنیا فعالیت می‌کند و بخش فارسی آن در سال 2004 به راه افتاد.

از آنجایی که ویکیپدیا یک پروژه مشارکتی است و توسط کاربران خود اداره می‌شود بهتر است برای توسعه این دانشنامه به زبان فارسی، نحوه کار با آن را یاد بگیریم و اطلاعات اشتباه آن را تصحیح کنید.

شاید بپرسید اگر هر کسی بتواند آن را ویرایش کند پس ویکی چطور از خطر نابودی حفظ می‌شود؟

اصل همین است. به همان نسبت که یک خراب کار می‌تواند صفحات را ویرایش کند، کاربرانی که خواستار نشر اطلاعات صحیح هستند هم می‌توانند این کار را انجام دهند. پس مطالب اشتباه به سرعت حذف می‌شود.

در عین حال ویکی بخشی دارد به نام "تغییرات اخیر" که توسط کاربران ثابت و ناظران رصد می‌شود و تغییرات نامطلوب توسط آنها حذف می‌شود.

آموزش کار با ویکیپدیا

تمام تغییراتی که در صفحات اعمال می‌شود به عنوان پیشینه آن صفحه ذخیره می‌شود. در واقع اگر یک صفحه 3 بار ویرایش شود، تمام آن ویرایش‌ها ذخیره شده و به خواننده کمک می‌کند تا از مطالب اولیه اطلاع پیدا کند.

ویکی‌پدیای فارسی نزدیک به 116000 مقاله دارد و این رقم در برابر تعداد مقالات انگلیسی که نزدیک به 3500000 مقاله است رقم ناچیزی است. مقالات ویکیپدیا در سال 2010 رشد نمایی داشته است و کاربران اینترنت ویکی را به عنوان یکی از بهترین منابع خود برگزیده‌اند.

اصطلاحات ویکیپدیای فارسی را یاد بگیرید

پیوند به بیرون: پیوند به صفحات وب غیر از صفحات ویکی‌پدیا.

تراگنجانش: آوردن نام صفحه یا الگو میان {{}} که باعث می‌شود محتوایش در صفحه مقصد نمایش داده شود بی آنکه در آنجا کپی شود.

جستارهای وابسته: فهرست کوچکی از مقاله‌های دیگر ویکی‌پدیای فارسی که موضوعشان با موضوع مقاله مورد بازدید ارتباط دارد. این فهرست در پایین صفحات مقاله‌ها می‌آید.

زیرعنوان: به تیتر بخش‌های کوچکتر درون هر مقاله گفته می‌شود. به خود این بخش‌ها هم می‌توان زیرعنوان اطلاق کرد.

سه‌برگردان: کاربرانی که در مدت ۲۴ ساعت بیش از سه بار مطلبی را در مقاله‌ای واگردانی کنند شامل تنبیه قطع دسترسی احتمالی از سوی مدیران می‌شوند. به این حالت، قانون سه‌برگردان گفته می‌شود.

فاصله مجازی: نیم‌فاصله کوچکی که دو واژه یا اجزاء یک واژه را کنار هم قرار می‌دهد مثل: فاصله میان زیست و شناسی در «زیست‌شناسی».

صفحه تمرین: جایی است که تازه‌کاران ورزیده می‌شوند و پیش کسوت‌ها آزمایش می‌کنند.

مدیاویکی: نرم‌افزار گرداننده ویکی‌پدیا و پروژه‌های خواهر آن و همچنین چند پروژه نامرتبط با ویکی‌مدیا.

واگردانی: به برگرداندن نسخه پیشین یک مقاله گفته می‌شود.

ویرایش‌شمار: صفحه شمارنده تعداد ویرایش‌های انجام‌شده توسط کاربران ویکی‌پدیا به این نشانی.

ویکی‌نویس: به نویسندگان نوشتارهای ویکی پدیا می‌گویند.

ادامه دارد...

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی