تبیان، دستیار زندگی
یکی از بازی های جالبی که خود ما نیز در زمان کودکی انجام می دادیم بازی بود که به عنوان مثال 5 خط کوچک پشت سر هم می کشیدیم و به دوستمان می گفتیم کلمه مورد نظر 5 حرف است. او می توانست تا 10 حرف را نام ببرد تا کلمه کامل شود اگر نمی توانست ما برنده می شدیم. شم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادگیری انگلیسی با روش جدید

یادگیری انگلیسی


همچنان که با کودکتان گام به گام پیش می روید و به او در یادگیری زبان دوم کمک می کنید این مسئله را به یاد داشته باشید نکاتی در یادگیری زبان ها وجود دارد که اگر از ابتدا اشتباه فرا گرفته شوند تصحیح آنها به مراتب سخت تر از یادگیری اولیه شان خواهد بود.
مواردی مانند تفاوت بین جنسیت ها(She/ he) (a و an)، (جمع بستن s) سوم شخص برای فعال ها از جمله مسائلی هستند که در یادگیری زبان انگلیسی بهتر است از همان ابتدا به کودکان آموزش داده شوند. این موارد اگر چه به نسبت ساده به نظر می رسند اما در عین حال یادگیری شان برای کودکان زمان بر و گاهی مشکل است. کودک 4 ساله ای را در نظر بگیرید که هنوز در صحبت کردن زبان مادری اش فعل ها را درست به کار نمی برد و اکنون قرار است به او یاد بدهید که برای فعل سوم شخص از حرف S استفاده کند! احساس نمی کنید که با خواندن این جمله خودتان نیز دچار کمی استرس شدید؟ اما اصلاً نگران نباشید کودکان در یادگیری از ما باهوش ترند و اگر شما روش صحیحی برای آموزش داشته باشید حتی کودکی با ناتوانی های یادگیری را نیز به بهترین وجه ممکن آموزش خواهید داد. این اصل بسیار مهم را در نظر داشته باشید که کودکان با بازی یاد می گیرند نه زمانی که سعی می کنید اشتباهاتشان را تصحیح کنید.

تفاوت a. an و کلمات جمع

اگر روزی ده بار برای کودکتان تکرار کنید که (an) در ابتدای کلماتی که با حروف صدا دار شروع می شوند و تعداد آن ها یکی است می آید، مطمئن باشید که در روز دهم کودکتان بدون اینکه منظور شما را درک کرده باشد در چشم هایتان نگاه می کند و می گوید: فکر می کنم که بیشتر دوست دارم نقاشی بکشم تا اینکه انگلیسی یاد بگیرم!

نیازی نیست کودک شما بداند که چرا در ابتدای بعضی از کلمات حرف a و در ابتدای برخی  دیگرan می آید بلکه تنها او باید بداند که به عنوان مثال یک سیب an apple است. همین برایش کافی است.

تنها راه آموزش این تفاوت تکرار و تمرین است. نیازی نیست کودک شما بداند که چرا در ابتدای بعضی از کلمات حرف a و در ابتدای برخی  دیگرan می آید بلکه تنها او باید بداند که به عنوان مثال یک سیب an apple است. همین برایش کافی است. برای ابتکار از همان ابتدا که کلمات را به او آموزش می دهید به صورت  جمع و یا مفرد آن ها را نام ببرید. اگر یک سیب به او نشان می دهید بگویید an apple  و اگر 2-3 یا یک سبد سیب به او نشان می دهید بگویید Apples .ما از پدر مادرها خواهش می کنیم که وقتی به کودکتان کلمه ای را می خواهید بیاموزید به او نگویید: « سیب میشه apples یه دونه سیب میشه an apple حالا تو بگو!» کودکان در برابر این رفتار شما واکنش منفی نشان داده و کلمه را نه تنها تکرار نمی کنند بلکه یاد هم نمی گیرند.

یادگیری انگلیسی

به جای این کار در حالی که یک سیب را که در دست دارید بو کنید یا تکان بدهید یا بچرخانید یا هر کار بهتری که با توجه به موقعیت به ذهنتان می رسد انجام دهید و بگویید: an apple سپس ظرف سیب ها را برداشته یا با دست نشان دهید و بگویید: apples یا در مورد هلو می توانید a peach و peaches را به کار ببرید. هیچ گاه وقتی کودکان از اصطلاح a apple استفاده می کند نگویید: « نه! an apple بلکه حرف او را تایید کرده و بگویید: « بله an apple و an را با تاکید بیشتری تلفظ کنید. اگر چند بار به همین طریق کلمات را برایش تلفظ کنید به مرور او با دیدن یک سیب از an apple استفاده کرده و با دیدن چند سیب apples را به کار می برد.

اساس یادگیری در کودکان باید از طریق بازی باشد معما، جدول، پازل جزو بازی هایی است که می توانید برای آموزش زبان انگلیسی به کودکتان از آن ها استفاده کنید. البته استفاده از جدول  و پازل را در مقاله بعد توضیح می دهیم. چیزی که شما نیاز دارید کمی خلاقیت است.

معما

برای این که در یادگیری زبان انگلیسی به کودکان کمک بیشتری بکنیم بهتر است روش های مبتکرانه و جدیدی را به کار ببریم.

1- ساختن معما کار ساده ایست آن هم برای کودکان به این نمونه توجه کنید:

You can sit on it!! What is it؟

It’s white; you can eat it with bread in the morning What is it؟

می توانید از 20 سوالی ها (برای کودکان تعداد 20 سوال زیاد است و بهتر است تعداد سوالات 10 عدد باشد) استفاده کنید. کلمه ای را در ذهنتان آماده کنید و از او بخواهید آنقدر بپرسد تا به جواب برسد.

اجازه بدهید همین سوال های ساده ذهن کودک شما را به سمت کلماتی که می داند ببرد. اگر در جواب سوال دوم شیر را نام ببرد معلوم است که سفید بودن و خورده شدن در صبح را متوجه شده پس یک بار دیگر سوال را تکرار کنید و این بار روی خوردن با نان تاکید بیشتری بکنید دو نکته را فراموش نکنید 1- او باید جواب را به انگلیسی بدهد 2- در ازای پاسخ های صحیح جایزه را فراموش نکنید.

یادگیری انگلیسی

2- می توانید با این روش برای او یک صفحه بازی بسازید. ستون مارپیچ مانندی بکشید و آن را شماره گذاری کنید می توانید از خودش بخواهید تا اطراف آن را همان طور که دوست دارد نقاشی کند یا به صورت کلاژ از عکس روزنامه یا کتاب های باطله استفاده کنید تا صفحه جذاب تری داشته باشید. مثل یک جنگل، بیابان، مدرسه، بیمارستان و غیره. با توجه به این تصاویر و تعداد ستون ها و یا بدون ارتباط با تصاویر سوال هایی را به انگلیسی همانند بالا طرح کنید. سوال ها باید با توجه به میزان آشنایی کودکتان با زبان انگلیسی باشد پشت کارت ها را شماره گذاری کنید (بهتر است سوال ها از آسان به مشکل مرتب شوند). خانه اول را خانه شروع نام گذاری کنید از یک شی کوچک مثل ماشین عروسک کوچک یا هر چیز کوچکی که برای این کار مناسب باشد به عنوان مهره استفاده کنید رسیدن به شماره بالاتر منوط به پاسخ به سوال شماره ای است که مهره در آن قرار دارد.

3- می توانید از 20 سوالی ها (برای کودکان تعداد 20 سوال زیاد است و بهتر است تعداد سوالات 10 عدد باشد) استفاده کنید. کلمه ای را در ذهنتان آماده کنید و از او بخواهید آنقدر بپرسد تا به جواب برسد. بهتر است از کلمات ساده استفاده کنید.

4- یکی از بازی های جالبی که خود ما نیز در زمان کودکی انجام می دادیم بازی بود که به عنوان مثال 5 خط کوچک پشت سر هم می کشیدیم و به دوستمان می گفتیم کلمه مورد نظر 5 حرف است. او می توانست تا 10 حرف را نام ببرد تا کلمه کامل شود اگر نمی توانست ما برنده می شدیم. شما نیز می توانید این بازی را در یادگیری زبان انگلیسی با کودکتان انجام دهید. این بازی مختص کودکانی است که با خواندن و نوشتن انگلیسی آشنایی دارند.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:

 دو شماره ماهنامه کودک/ زهرا کهدوئی، کارشناس زبان انگلیسی و روان شناسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.