تبیان، دستیار زندگی
تونس با 70 شهید آزاد شد مصر براى خلاصى دیکتاتورى 30 ساله حاضر است بیش از آنها شهید دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصر در تغییری مانند تونس


عبدالجلیل مصطفى، مدیر اجرایى جمعیت ملى تغییر به رهبرى محمد البرادعى در این باره گفت: «آنچه در تونس اتفاق افتاد براى ملت مصر، حکومت، اپوزسیون، جامعه مدنى، سازمان‌هاى، امنیتى و ملى نیز مهم است.»


تونس

با گذشت دو روز از تحولات تونس و تظاهراتى که به سقوط حکومت دیکتاتورى زین العابدین بن على انجامید و پس از آن تظاهراتى که در تایید از جنبش مردمى تونس در کشورهاى اردن و مصر صورت گرفت، بحث و جدل‌ها بر سر این که این جنبش چه تاثیرى بر تحرکات مردمى در دیگر کشورهاى عربى به ویژه مصر دارد، آغاز شده است.

به گزارش الجزیره کارشناسان و تحلیلگران بر این اعتقادند که تحولات تونس بر دیگر کشورهاى عرب نیز تاثیر خواهد گذاشت، به خصوص بر ملت مصر که تلاش بسیارى مى‌کنند هیئت حاکمه را به انجام اصلاحات و تغییر وادار کنند. فعالان سیاسى مصرى حتى به نظام حاکم بر کشورشان هشدار داده‌اند که مراقب باشند به سرنوشت تونس گرفتار نشوند. آنها همچنین در بیانیه‌هاى مختلف خواستار تشکیل فورى دولت وحدت ملى با مشارکت جریان‌هاى سیاسى مخالف نظام و مردم کشور شدند.

عبدالجلیل مصطفى، مدیر اجرایى جمعیت ملى تغییر به رهبرى محمد البرادعى در این باره گفت: «آنچه در تونس اتفاق افتاد براى ملت مصر، حکومت، اپوزسیون، جامعه مدنى، سازمان‌هاى، امنیتى و ملى نیز مهم است.»

وى همچنین گفت: «ملت تونس با کفایت و درایت پیروز معرکه سیاسى شد و توانست رویاى بسیارى از مردم عرب را که هر شب خواب تغییر و انقلاب را مى‌بینند، محقق کند. پیامى که آنها فرستادند به گوش همه دیکتاتورهاى عرب رسید، آنها فهمیدند که ملت توانایى سرنگونى و سقوط حکام ظالم را دارند و از این هدف به هیچ وجه عقب نمى‌نشیند و براى رسیدن به حقوقش هیچ بخلى در اهداى خون فرزندانش نمى‌کند.»

او همچنین تاکید کرد، امضاى بیش از یک میلیون مصرى پاى "بیانیه تغییر" به رغم قلع و قمع گسترده دستگاه امنیتى دلیل روشنى است بر این که ملت براى رسیدن به حقوقش عزم خود را جزم کرده و بر سر مبانى ملى‌اش به توافق رسیده است. البته ما بعید مى‌دانیم که نظام مصر یا دیگر نظام‌هاى استبدادى فاسد عرب از تجربه تونس درس بگیرند، نظام از هیچ چیز درس نمى‌گیرد و همچنان معتقد است که با قبص و بسط‌هاى امنیتى مى‌تواند ملت را گروگان داشته باشد اما وقتى ملت خود تصمیم بگیرد و بخواهد که تغییر صورت بگیرد دیگر هیچ کس جلودارش نیست. تجربه تونس ثابت کرد که نقش نخبگان در تغییرات جارى در کشور آن طور که بسیارى خلافش را مى‌گفتند، کم‌رنگ نیست و مى‌توانند در کنار مردم حکومت را به تغییر وادارند.

وضعیت تونس بسیار شبیه وضعیت دیگر کشورهاى عربى است. تونس مى‌تواند نمونه‌اى براى دیگر کشورهاى عربى باشد و به آنها بگوید که تغییر مى‌تواند چگونه باشد و براى رفع ظلم و فقر و فساد از زندگى روزمره چه باید کرد

عبدالله الاشعل، معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر نیز خواستار برگزارى فورى جلسه رهبران اتحادیه عرب براى اتخاذ تصمیم‌هاى سریع در برابر تحولات تونس شد. او همچنین گفت: «ما در این نشست از حکام عرب خواهیم خواست که اگر مردمشان خواهان انجام اصلاحات و رسیدن به دموکراسى و عدالت هستند با آنها همراه شوند و از سیاست قلع و قمع براى حفظ حکومت دست بردارند.»

اشعل همچنین گفت: «وضعیت تونس بسیار شبیه وضعیت دیگر کشورهاى عربى است. تونس مى‌تواند نمونه‌اى براى دیگر کشورهاى عربى باشد و به آنها بگوید که تغییر مى‌تواند چگونه باشد و براى رفع ظلم و فقر و فساد از زندگى روزمره چه باید کرد.»

وى از حسنى مبارک رئیس جمهورى مصر خواست که از وضعیت جارى در تونس عبرت بگیرد و در انتخابات پیش رو از نامزد شدن در انتخابات پرهیز و دولت فعلى را برکنار کند و دولت وحدت ملى تشکیل دهد تا کشور به سمت انقلاب و شورش متمایل نشود.

عبدالله اشعل

الاشعل همچنین گفت: «تجربه تونس ثابت کرد که پلیس نمى‌تواند تضمینى براى استمرار حکومت‌ها باشد و اگر قلع و قمع گسترش یابد خشم ملت بیشتر خواهد شد و عرصه را بر دولت سخت خواهد کرد.»

وى همچنین خواستار ارائه لایحه اصلاحى دولت براى پاسخ گفتن به نیاز مطالبات ملت قبل از آن که مردم خود به خیابان‌هاى بیایند و بدون ترس کشور را دگرگون کنند، شد.

اشعل سپس گفت: «گروه‌هاى ملى نخستین جریان‌هایى خواهند بود که براى کشور شهید خواهند داد، تونس با 70 شهید آزاد شد مصر براى خلاصى دیکتاتورى 30 ساله حاضر است بیش از آنها شهید دهد.»

عصام العریان، سخنگوى اخوان المسلمین مصر نیز در این باره گفت: «توانایى جادویى ملت تونس استبداد بن على را به زیر کشید. استبداد سیاسى، به یغما بردن ثروت ملى و فساد ادارى در نبود قانون بسیارى از بلاد عربى و اسلامى را در نوردیده است. آنچه در تونس اتفاق افتاد پیام روشنى است براى حکام این کشورها که تلاش مى‌کنند با فساد و استبداد همچنان به حکومت کردن خود ادامه دهند.»

وى به رغم رد مشابهت تجربه تونس با وضعیت فعلى در مصر گفت: «ملت تونس به اعتقاد بسیارى از تحلیلگران بسیار شبیه مردم مصر هستند و مشترکات بسیارى در مخالفت‌هاى مدنى و تحرکات اجتماعى و سیاسى دارند.»

العریان همچنین گفت: «سخن گفتن درباره آنچه در تونس رخ داد و مقایسه آن با تحولات مصر مقایسه صحیحى نیست، مصرى‌ها را باید با انقلاب ایران علیه شاه مقایسه کرد ولى تغییر در تونس بیشتر شبیه آن اتفاقى است که در رومانى، اوکراین و غیره رخ داد.»

سخنگوى اخوان المسلمین تاکید کرد، ملت تونس مردمى آرام و صبور است و آنچه در رخ داد براى هر آدم عاقلى نیازمند بررسى و تعبیر است. البته هر کشورى ظرفیت‌هاى خاص خودش را دارد و خداوند سرنوشت متفاوتى براى آن براى مبارزه با ظلم و ستم ترسیم مى‌کند.

منبع: دیپلماسى ایرانى

بخش سیاست