تبیان، دستیار زندگی
از "اینجا چراغی روشن است" به "وقتی همه خواب بودند" فکر کرده بودم نشست پرسش و پاسخ « وقتی همه خواب بودند» با حضور فریدون حسن‌پور كارگردان، گلاب آدینه، محمدرضا فروتن، غزل شاكری، سعید شهرام آهنگساز و فرشته طائرپور تهیه كننده ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فریدون حسن‌پور:

قبل از "اینجا چراغی روشن است" به "وقتی همه خواب بودند" فکر کرده بودم


نشست پرسش و پاسخ « وقتی همه خواب بودند» با حضور فریدون حسن‌پور كارگردان، گلاب آدینه، محمدرضا فروتن، غزل شاكری، سعید شهرام آهنگساز و فرشته طائرپور تهیه كننده برگزار شد.

فرشته طائرپور تهیه‌كننده فیلم درباره اینكه ما با فیلم شما به حج رفتیم، گفت: انشاء‌الله قبول باشد واین بزرگترین جوابی كه ما از ساخت این فیلم گرفتیم.

وی در ادامه گفت: قصه فیلم زمانیكه توسط آقای حسن‌پور مطرح شد به دل من نشست و هیچ ربطی به اوضاع سیاسی مملكت ندارد و فكر می‌كنم اگر قرار باشد با تولید فیلم در سینمای كودك خداحافظی كنم، شایسته‌ترین خداحافظی من خواهد بود (ساخت این فیلم)

در ادامه سعید شهرام آهنگساز « وقتی همه خواب بودند»‌از ساخت موسیقی این فیلم سخن گفت و گلاب آدینه بازیگر نقش بی‌بی‌سلیمه نیز از احساسات درونی كه نسبت به این نقش داشته است.

غزل شاكری بازیگر نقش « گلنار» كه سالها قبل نیز در نقش « گلنار» در این فیلم نیز حضور پیدا كرده است گفت: من به عنوان طراح صحنه و لباس در این فیلم حضور داشتم و بعد تصمیم گرفته شد نقش « گلنار» را نیز بازی كنم كه امیدوارم بعد از سالها كه هیچ نقشی را قبول نكردم، این نقش مورد قبول واقع شده باشد.

فریدون حسن‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه این فیلم شبیه اینجا چراغی روشن است می‌گوید: اگر منظور این است كه این فیلم، الهام گرفته از آن فیلم است كه قطعا این طور نیست.

باید متذكر شوم، قبل از اینكه اینجا چراغی روشن است، ساخته شود به این فیلمنامه فكر كرده بودم، از روزی كه مادرم از دنیا رفت می‌خواستم قصه‌ای بنویسم كه بوسیله آن همه مادران دنیار را یك جوری بفرستم مكه و برای اولین بار در سال 80 این قصه را برای آقای میركریمی تعریف كردم و ایشان تا یك زمانی قرار بود تهیه‌كننده كار باشد كه این اتفاق نیفتاد.

محمدرضا فروتن نیز از تجربه حضور در این فیلم گفت: این فیلم برای من سعادتی‌پور كه با فریدون حسن‌پور آشنا بشوم و یكی از فیلمهایی است كه عاشقانه آن را دوست داشتم.

وی در پاسخ به لهجه‌اش در فیلم كه بعضی وقتها كم و زیاد می‌شد، گفت: مجموعا زبان گیلكی برای من سخت بود وسعی كردم با راهنمایی آقای حسن‌پور به این لهجه برسم، البته گاهی وقتها از طرف تهیه‌كننده اعلام می‌شد كه لهجه زیاد است باید كم شود.

فریدون حسن‌پور نیز اظهار داشت: وقتی می‌گوییم لهجه گیلكی همه تصورشان به لهجه رشتی است اما یك لهجه دیگری در گیلان هست كه با لهجه رشتی متفاوت می باشد و، آن هم لهجه شرقی گیلانی است كه قرار بود فروتن با آن لهجه هماهنگ بشود كه به نظر من این اتفاق افتاده است.

گلاب آدینه نیز در پایان این نشست اظهار امیدواری كرد: خداوند من را یاری كند كه مجبور نباشم كارهایی كه دوست ندارم، بازی كنم.