تبیان، دستیار زندگی
90 میلیون سال پیش، هنگامی که دست و پای این جانور به صمغ کاج چسبید و جان به جان آفرین تسلیم کرد، از ذهنش هم نمی‌گذشت روزی چنان معروف شود که با یک جست‌وجوی اینترنتی، تصویرش در اختیار تمام مردم دنیا قرار بگیرد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستاده در برابر باد

ایستاده در برابر باد

90 میلیون سال پیش، هنگامی که دست و پای این جانور به صمغ کاج چسبید و جان به جان آفرین تسلیم کرد، از ذهنش هم نمی‌گذشت روزی چنان معروف شود که با یک جست‌وجوی اینترنتی، تصویرش در اختیار تمام مردم دنیا قرار بگیرد!

کافی است شما در یکی از موتورهای جست‌وجوگرِ وب، دنبال واژه «کهربا» بگردید. آن وقت در اولین صفحه یا نهایتاً تا صفحه سوم، یکی از اینها را خواهید دید؛ یکی از این حشراتی که میلیون‌ها سال است داخل کهربا گیر کرده و قیمتی شده‌اند. راستی، می‌دانید کهربا چیست؟

به صمغ فسیل‌شده درخت کاج که رنگ زرد درخشانی دارد، کهربا می‌گویند. این ماده به خاطر رنگ زیبا، قدمت، کمیابی و آثار شفابخشی که متخصصان انرژی‌درمانی برای آن قایل‌اند، ارزشمند است و در جواهرسازی و ساخت اشیای تزیینی به کار می‌رود. عمده کهربای جهان بین 30 تا 90 میلیون سال پیش تشکیل شده است.

قورباغه ی خون آشام

ایستاده در برابر باد

جنگل های کوهستانی ویتنام منزل گونه هایی جدید از خون آشام ها است، قورباغه پرنده درختی که “راکوفوروس ومپیروس” خوانده شده و از دو نیش سیاه رنگ برخوردارند.

این دو زیست ۵ سانتیمتری که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ مشاهده شده است تنها در جنگل های انبوه جنوب ویتنام زندگی می کند، این جانور از انگشتان متصل به هم برای پرواز کردن از درختی به درختی دیگر استفاده می کند. قورباغه های بالغ در میان حوضچه های میان تنه درختان تخم گذاری می کنند تا به این شکل از فرزندان خود در برابر حمله مهاجمان ساکن در برکه ها و رودها جلوگیری کنند.

این دو زیست برای پایین آمدن از درختان هیچ دلیل و انگیزه ای ندارد و تمامی دوران حیات خود را در میان شاخه های درختان سپری می کند. با این همه زندگی بر روی ارتفاع دلیلی نیست که بر اساس آن صفت خون آشام بودن را به این قورباغه کوچک داده باشند، بلکه دلیل خون آشام خواندن آنها زائده های نیش مانندی است که بر روی دهان بچه قورباغه ها دیده شده است.

بچه قورباغه ها معمولاً دهانی مشابه منقار دارند، اما در بچه قورباغه های درختی خون آشام و پرنده دو زائده سیاه رنگ و نیش مانند از بخش پایینی دهان به بیرون زده و این اولین باری است که چنین پدیده ای در میان بچه قورباغه ها دیده شده است.

دانشمندان هنوز کاربرد و دلیل وجود این زائده های دندان مانند را نمی دانند.  این موجودات کوچک از زائده های دندان مانند خود برای خوردن غذا استفاده می کنند.

نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان

همشهری،پرشین لود

مطالب مرتبط

به اکسیژن نیازی ندارند

به کوچکی یک بند انگشت

یک میمون جدید

قورباغه های تحت تعقیب

بزرگ‌ترین خرگوش جهان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.