تبیان، دستیار زندگی
من توبه کرده بودم که دیگر به سمت فیلم نروم، اما زمانی که فیلمنامه "همه خواب بودند" را مطالعه کردم، به حدی برایم جذاب بود که توبه ام را شکستم و تهیه کنندگی این فیلم را پذیرفتم به گزارش خبرنگار سنیمایی "مهر"، فرشته طاهرپور، ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از پنج سال توبه ام را برای ساخت فیلم "وقتی همه خواب بودند" شکستم


من توبه کرده بودم که دیگر به سمت فیلم نروم، اما زمانی که فیلمنامه "همه خواب بودند" را مطالعه کردم، به حدی برایم جذاب بود که توبه ام را شکستم و تهیه کنندگی این فیلم را پذیرفتم

به گزارش خبرنگار سنیمایی "مهر"، فرشته طاهرپور، تهیه کننده فیلم سینمایی "وقتی همه خواب بودند" در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم با اشاره به این که من قصد داشتم صحبت های خودم را با یک دعا شروع کنم، اما فکر کردم همانند افتتاحیه جشنواره فجر دعای من ممیزی می شود، گفت: " خیلی خوب است که اجابت دعای ما به دست ممیزان زمینی نیست. من بعد از پنج سال توبه ام را شکستم، چرا که تصمیم گرفته بودم دیگر به سمت فیلم نروم، اما زمانی که فیلمنامه "وقتی همه خواب بودند" را مطالعه کردم، برایم جذابیت داشت وخیلی به دلم نشست، به همین دلیل تهیه کنندگی این فیلم را پذیرفتم

سعید شهرام، آهنگساز اشاره کرد: " از زمانی که درگیر این فیلمنامه شدم و صحبت هایی که با فریدون حسن پور، کارگردان داشتم، علاقمند به فضای این کار شدم. البته ما در زمان اولیه فیلم برای نوحه از صدای گلاب آدینه استفاده کردیم که خیلی خوب هم جواب داد. در مجموع ساخت موسیقی این فیلم برایم خیلی جذاب بود، چرا که برای اولین بار با شعر، موسیقی فیلم را ساختم. البته شعر استفاده شده از سروده های افشین اعلاء بود، شعری که توانستم ارتباط خوبی با آن برقرار کنم."

وی در ادامه درباره موسیقی این فیلم توضیح داد: " موسیقی این فیلم به حزن خاصی نیاز داشت. به همین دلیل در ابتدا تمرکز تم اصلی کار را روی آوازهای دشتی گذاشته بودم و در ادامه برای غنی کردن این موسیقی به سراغ دستگاه چهارگاه رفتم و با تلفیق آوا آن را اجرا کردیم"

گلاب آدینه، بازیگر درباره احساس خودش برای بازی در فیلم "وقتی همه خواب بودند" گفت: " این یک حس درونی وخاصی است که نمی توان زیاد با صدای بلند بیان کرد."

فرشته طاهرپور، تهیه کننده در ادامه صحبت های گلاب آدینه گفت: " وقتی که ما برای بازی در فیلم "وقتی همه خواب بودند" با خانم آدینه مذاکره کردیم او مشغول بازیگردانی در یک فیلم بود وقبل از این که به بازیگران این فیلم ملحق شوند به سفر حج مشرف شدند. بعد از سفر حج به من گفتند که من یک بار تمام نقش ام را در این سفر بازی کردم و حالا برای بار دوم می خواهم بازی کنم."

فاطمه ابوالقاسمی دیگر بازیگر این فیلم گفت: " در ابتدا قرار بود به عنوان طراح صحنه و لباس با این پروژه همکاری کنم، اما به عنوان بازیگر مشغول به کار شدم و از اینکه توانستم در این فیلم بازی کنم خیلی خوشحال هستم."

فریدون حسن پور، کارگردان در این نشست اشاره کرد: "در سال 80 وقتی قصه فیلم "وقتی همه خواب بودند" را برای دوستم میرکریمی تعریف کردم، خیلی لذت برد، حتی قرار بود تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده بگیرد، اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد. تا اینکه فرشته طاهرپور تهیه کنندگی این فیلم را پذیرفت. البته باید به نکته ای دیگر هم اشاره کنم که قبل از شروع این کار مادرم بیمار بود و بعد از کار او فوت شد. در واقع با ساخت این فیلم دلم می خواستم با دیدن این فیلم تمام مادران یک بار به مکه بروند. ساخت این فیلم با عشق و علاقه انجام شد."

محمدرضا فروتن، بازیگر این فیلم گفت: " بازی در این فیلم برایم سعادتی بود و این را بدون هیچ تعارفی می گویم.عوامل در این فیلم با انرژی خاصی و عاشقانه بازی کردند. البته من خیلی کم توانستم سهمم را ادا کنم، اما فیلم "وقتی همه خواب بودند" یکی از فیلم هایی است که دوستش دارم. علاوه بر آن در فیلم "وقتی همه خواب بودند" باید به زبان گیلکی صحبت می کردیم که برایم خیلی سخت بود، ولی با راهنمایی های آقای حسن پور با این لهجه کنار آمدم و صحبت کردم. البته می دانم که کم و کاستی هایی دارد."

گلاب آدینه در پاسخ یکی از سوالات خبرنگاران مبنی بر این که در برخی از پلان ها صحبت بازیگران به زبان گیلکی در نیامده، گفت: " وقتی که بازیگران جلوی دوربین می روند، بخش هایی مربوط به خودشان است، اما وقتی مقابل دوربین هستیم، زیاد متوجه اشکالات ریز کار نیستیم و باید کارگردان به بازیگران تذکر دهد. البته من از آقای حسن پور برای این حرف عذرخواهی می کنم، ولی او باید دقت بیشتری می کرد."

فریدون حسن پور در ادامه این جلسه گفت: " در مورد لهجه باید اشاره کنم که لهجه گیلکی با رشتی تفاوت بسیاری دارد و ما لهجه شرق گیلان را انتخاب کردیم. بنابراین در ادای کلمات با این لهجه اشتباهی رخ نداده است."

محمدرضا فروتن هم اشاره کرد: "فیلم "وقتی همه خواب بودند" به حدی غنی است که می توان به سادگی از این مسائل گذشت."