تبیان، دستیار زندگی
اجتماعی :همه چیز از اختلاف نظرهای ساده شروع می شود كه در زندگی واقعی در پیش است.دنیای واقعی با دنیای مجازی تقاوتهای بسیار دارد.در دنیای واقعی خودت هستی ,تا مدت زمان محدودی می توانی تظاهر كنی و بالاخره دستت رو می شود اما دنیای اینترنتی پر است از دروغهای را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواجهایی که منجر به طلاق میشوند


از دیدگاه روانشناختی دختران اغلب برای پیدا كردن همسر مناسب و پسران برای سرگرمی وارد چت روم ها می شوند.شاید بتوان ادعا کرد که آشنایی در چت‌روم‌ها بتواند به کاهش سن ازدواج کمک کند, اما نمی‌توان توقع داشت این الگو در جامعه ما نیز جوابگو باشد زیرا بیشتر تعاملات جوانان در فضای مجازی انتزاعی و دور از واقعیت است...

اینترنتی

همه چیز از اختلاف نظرهای ساده شروع می شود كه در زندگی واقعی در پیش است.دنیای واقعی با دنیای مجازی تفاوتهای بسیار دارد.در دنیای واقعی خودت هستی ,تا مدت زمان محدودی می توانی تظاهر كنی و بالاخره دستت رو می شود اما دنیای اینترنتی پر است از دروغهای رنگارنگ و كاخهای رویایی كه تا واقعیت زندگی فرسنگها فاصله دارند و وقتی پای عمل می رسد, ویرانی كاخ رویاها ,صدمات روحی فراوانی را برای پسران و دختران جوان در پی دارد كه باعث می شود به آشنایی ها و ازدواجهای اینترنتی با تردید نگاه كنیم.

سکانس اول:آشنایی

پسر جوان بی خیال و سرحال پای كامپیوتر شخصی خود نشسته و با زدن دكمه اینتر كیبرد , وارد دنیای شگفتیها می شود.بلافاصله بعد از اتصال وارد یكی از چت رومهای همیشگی می شود كه كم كم پاتوقش شده و نام مستعارش در آن روم ,برای همه آشناست و شروع می كند از هر دری صحبت كردن!ناگهان متوجه یك نام جدید می شود كه به نظرش زیباست.نامی دخترانه كه جذبش می كند و وسوسه می شود برای دادن پیغام خصوصی.

-سلام چه اسم قشنگی ,اسم واقعیته یا مستعاره؟

-معلومه كه اسم خودمه چرا باید با اسم مستعار بیام؟

-خوب همینطوری پرسیدم آخه اسم واقعیه خودم یه چیز دیگه است!حالا asl می دی؟

و....

ماجرا از اینجا آغاز می شود و با اد آی دیها در مسنجر و قرارهای مكرر چت ادامه می یابد.كم كم هر دو طرف به این نتیجه می رسند كه شكلكهای یاهو مسنجر راه خوبی برای ابراز احساسات نیست و آنچه در دل دارند را به خوبی بیان نمی كند پس كار به رد و بدل كردن تلفن و مكالمات پی در پی می انجامد و سرانجام یك قرار ملاقات و عشقی كه می اندیشند با شناخت كامل به وجود آمده است!

مشكلات اقتصادی؛رو شدن دروغهایی كه در چت روم به هم گفته بودند و از همه بدتر عادت به چت و باز هم دروغ گفتن!!!

سکانس  دوم:ازدواج

قرار ملاقاتها ادامه می یابد مثلا هفته ای یک بار گردشی در جاهای خوش آب و هوای تهران و پارکهایی مثل پارک جمشیدیه!کم کم کمی کارشان حالت رسمی پیدا می کند. مدام با هم بیرون می روند و از تمام پارکهای تهران و حومه!! خاطره می سازندحرفهای عاشقانه و رفتارهای رمانتیکانه از مراحل لاینفک این مرحله است. مدام سعی می کنند به هم ثابت کنند که «تو همونی هستی که من می خواستم.» و این جمله كم كم ملكه ذهنشان می شود.پسر جوان كم كم به فكر دست و پا كردن شغلی می افتد و دختر جوان هم در تكاپو است تا پسر جوان را به خانواده اش معرفی كند.با هر دردسری است همه چیز ظاهرا روبه راه می شود و پدر و مادر دختر و پسر به ازدواج این زوج جوان رضایت می دهندهر چند كه ته دلشان راضی نیست.بعد از ازدواج اما دنیا برای زوج جوان همیشه بر وفق مراد نیست.مشكلات اقتصادی,رو شدن دروغهایی كه در چت روم به هم گفته بودند و از همه بدتر عادت به چت و باز هم دروغ گفتن!!!تنها مشكلات كوچكی است كه این زوج با آن دست و پنجه نرم می كنند.

سکانس سوم :واقعیت

واقعیت این است که ورود اینترنت به جوامع در حال توسعه ای همچون ایران در کنار تمام محاسن و نوآوری‌هایی که به دنبال داشته است دارای جوانب منفی و آثار سویی نیز بر فرهنگ کشورمان بوده است. شاید بتوان تغییراتی در شیوه

اینترنتی

ازدواج جوانان را یکی از تبعات ورود این فناوری در ایران دانست که به «ازدواج‌های اینترنتی» مرسوم شده‌اندم.مفهوم ازدواج اینترنتی (E-Marriage) مفهوم جدیدی است كه از دهه نود، وارد ادبیات عام آی تی شد و در حقیقت به ازدواجی اشاره می كند كه طرفین  با استفاده از قابلیت های موجود در رسانه مالتی مدیای وب، همدیگر را شناخته و پس از تبادل اطلاعات متنی، صوتی و تصویری با یكدیگر، زمینه برای برقراری یك آشنایی در محیطی غیرمجازی فراهم می كنند و در نهایت امر، رضایت طرفین است كه اساس ازدواج را شكل می دهد. پیش از این در محیط های سنتی، به دلیل نبود تمركز افراد از مذاهب، افكار و ملل مختلف در محیطی مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات، امر شناسایی افراد و برقراری لینك تعاملی جهت شناخت زوجین از یكدیگر، تنها بر مبنای رفتارهای سنتی و بومی خانواده ها یا آشنائیت های دیگر صورت می گرفت.

با استقرار شبكه های اطلاع رسانی، كاریابی، خرید و فروش و آموزش از راه دور و گسترش فازهای مختلفی از بسته های دولت الكترونیك در كشورهای مختلف جهان، آرام آرام، زمینه برای شكل گیری ازدواج هایی بر مبنای وب، فراهم شد. كلبه های الكترونیكی جدیدی كه در قالب دهكده جهانی مك لوهان كانادایی در حال شكل گرفتن است، مختصات مناسبی برای روی دادن ازدواج با بستر های الكترونیكی و جهت بخشی به فرهنگ های ملل با رویكردهای پست مدرنیسم، پدیدار كرده است كه به عقیده برخی كارشناسان جامعه شناسی، خیلی هم نباید به فال نیك گرفته شود.

بابک سعیدی، روانشناس، از جمله منتقدان ازدواج‌های اینترنتی است که در این خصوص معتقد است بی‌اعتمادی یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که زندگی زوجینی را که به‌واسطه آشنایی در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، تهدید می‌کند چراکه همواره این دغدغه با آنهاست که «آیا همسرشان با افراد دیگری هم چت می‌کند.»

برقراری‌ ارتباط‌ میان‌ دختر و پسر از طریق‌ اینترنت‌ جرم‌ محسوب‌ نمی‌شود، چرا كه‌ وقوع‌ جرم‌ مستلزم‌ وجود ادوات‌ و مقدمات‌ جرم‌ است‌. البته‌ در هیچ‌ قانونی‌ هم‌ ارتباط‌ كلامی‌ بین‌ دختر و پسر هر چند نامحرم‌ باشند، جرم‌ محسوب‌ نمی‌شود

وی می‌گوید: «آشنایی در فضای چت‌روم‌ها بعدها در روابط زوج‌ها تأثیرات عمیقی می‌گذارد چراکه آنها در مرحله نخست برای برقراری ارتباط با یکدیگر ناگزیرند در برخی از موارد خود را بسیار ایده‌آل معرفی کنند اما این مساله زمان زیادی طول نخواهد کشید.»

وی حمایت خانواده‌ها از فرزندانشان را راهکار مناسبی برای کنترل آسیب‌های ناشی از همسریابی اینترنتی می‌داند و می‌گوید: «اگر والدین از دریچه منع به این وسیله ارتباطی نگاه کنند قطعا فرزندانشان به شکل دیگری آسیب خواهند دید چراکه اینترنت واقعیت روز جامعه ماست و نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم اما این سخن نیز به آن معنا نیست که فرزندمان را در برابر ابزارهای جدید تنها رها کنیم بنابراین والدین مسئول، کسانی هستند که علاوه بر دلسوزی با بصیرت به این فناوری و خدمات آن نگاه کنند.»

اینترنتی

از دیدگاه  روانشناختی  دختران اغلب برای پیدا كردن همسر مناسب و پسران برای سرگرمی وارد چت روم ها می شوند.شاید بتوان ادعا کرد که آشنایی در چت‌روم‌ها بتواند به کاهش سن ازدواج کمک کند, اما نمی‌توان توقع داشت این الگو در جامعه ما نیز جوابگو باشد زیرا بیشتر تعاملات جوانان در فضای مجازی انتزاعی و دور از واقعیت است و همین موضوع زمینه‌ای برای افزایش مشکلات و آسیب‌های همسریابی اینترنتی در جامعه ما است.آمار اخیر نشان می دهد كه ازدواج اینترنتی در كشور ما در حال افزایش است و گفته می شود در حال حاضر از هر 100 ازدواج در كشور,2 ازدواج اینترنتی است و این آماردر حال افزایش است.

طبق‌ آمار اداره‌ كل‌ مطالعات‌ اجتماعی‌ و بررسی‌های‌ اجتماعی‌ ناجا، 63 الی‌ 68 درصد چت‌ رومها در اختیار جوانان‌ قرار دارندخصوصا جوانان‌ ایرانی‌ كه‌ حتی‌ گوی‌ سبقت‌ را از مردم‌ امریكا و كانادا هم‌ ربوده‌ اند. البته‌ محتوای‌ 48 درصد این‌ چت‌ رومها را اطلاعاتی‌ چون‌ عكس‌ در برگرفته‌ و این‌ درست‌ آن‌ چیزی‌ است‌ كه‌ می‌ تواند جوان‌ و نوجوان‌ را تحت‌ تاثیر قرار دهد و احساساتی را به وجود آورد كه منجر به ازدواج شود. آمار موجود نشان می دهد که طلاق در کشور در حال افزایش است که یکی از این دلایل آن شیوه همسر گزینی است که از خانواده، همسایه و همکاران به سمت آشنایی‌های خیابانی و لحظه‌ای و ازدواج‌های اینترنتی که نوع جدیدی محسوب می شود، سوق پیدا کرده است.

سکانس آخر:فرهنگ سازی

ازدواج‌ در اینترنت‌ اولین‌ بار در كشور فرانسه‌ و حومه‌ های‌ شهر پاریس‌ مطرح‌ شد. این‌ شهر یعنی‌ «ایسی‌ لهمو لینو» یكی‌ از شهرهای‌ اینترنتی‌ و سرآمد شهرهای‌ فرانسه‌ در حوزه‌ اینترنت‌ و اطلاع‌ رسانی‌ است‌. تا جایی‌ كه‌ حتی‌ در مهد كودك‌های‌ این‌ شهر نیز اینترنت‌ مورد استفاده‌ و دستیابی‌ است‌.

در كشور ما هم‌ موضوع‌ دوست‌یابی‌ رایانه‌یی‌ و گاهی‌ ازدواج‌ اینترنتی‌ از حدود 32 سال‌ پیش‌ در بین‌ عموم‌ مطرح‌ شده است, تا جایی‌ كه‌ چندین‌ سایت‌ نیز در این‌ مورد به‌ وجود آمد و اقدام‌ به‌ عضویابی‌ كرد. اما آنچه‌ مهم‌ است‌ عواقب‌ و مشكلاتی‌ است‌ كه‌ پس‌ از ایجاد چنین‌ سایتهایی‌ در بین‌ جوانان‌ به‌ وجود آمده‌ است‌.آنچه كه مسلم است محدود كردن جوانان در استفاده از اینترنت و وارد شدن به چت رومها نه تنها راه حل مناسبی نیست بلكه با پیشرفت روزافزون تكنولوژی و پیش روی دنیا به سوی دهكده جهانی ,این كار باعث عقب ماندگی جامعه خواهد شد.

محمود مینایی‌ ,‌ كارشناس‌ مسائل‌ اجتماعی‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ فرهنگ‌سازی‌ در مورد ازدواجهای‌ اینترنتی‌، در این‌ زمینه‌ می‌گوید:"برقراری‌ ارتباط‌ میان‌ دختر و پسر از طریق‌ اینترنت‌ جرم‌ محسوب‌ نمی‌شود، چرا كه‌ وقوع‌ جرم‌ مستلزم‌ وجود ادوات‌ و مقدمات‌ جرم‌ است‌. البته‌ در هیچ‌ قانونی‌ هم‌ ارتباط‌ كلامی‌ بین‌ دختر و پسر هر چند نامحرم‌ باشند، جرم‌ محسوب‌ نمی‌شود. اما آنچه‌ مسلم‌ است‌ این‌ ارتباط‌ باعث‌ بروز شرایط‌ سوءاستفاده‌ و استفاده‌ نامطلوب‌ از شرایط‌ موجود می‌شود.

وی معتقد است‌: "در كشورهای‌ اروپایی‌ ارتباط‌ سالم‌ از طریق‌ اینترنت‌ صورت‌ می‌گیرد و طرفین‌ پس‌ از اینكه‌ تصمیم‌ به‌ ازدواج‌ گرفتند شرایط‌ خود را صادقانه‌ بیان‌ و با هم‌ ازدواج‌ می‌كنند. اما چون‌ در كشور ما این‌ فرهنگ‌ وجود ندارد، آنچه‌ كه‌ در چت‌ رومها بیان‌ می‌ شود اكثرا دروغ‌ است‌ یا با دیدگاهی‌ منفی‌ نظاره‌ می‌ شود. نهایتا همین‌ دروغها باعث‌ فروپاشی‌ خانواده‌ پس‌ از ازدواج‌ می‌شود، چرا كه‌ طرفین‌ واقعیت‌های‌ فرد مقابل‌ را از نزدیك‌ می‌بینند"

ازدواج آگاهانه و با برنامه، برج مراقبت زندگی است و ضرورت آن،بر كسی پوشیده نیست.مواردی چون نیل به آرامش و سکون، تأمین نیازهای جنسی و حیات، بقای نسل، تکمیل شخصیت و تکامل اجتماعی، سلامت و امنیت اجتماعی و تأمین نیازهای روانی - اجتماعی در شمار مهم‏ترین اهداف ازدواج جای دارند و با توجه به شرایط موجود در جامعه كه نمی توان از ایجاد ارتباطهای اینترنتی جلوگیری كرد و نباید هم چنین كرد, به نظر می رسد تنها راهكار مناسب فرهنگسازی و انجام ندادن مبارزه منفی با این آشناییهاست


منبع:سایت شفاف

بخش اجتماعی