تبیان، دستیار زندگی
نشست رسانه‌ای «سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی»، ظهر امروز با حضور علی قربانی؛ مدیر مرکز امور محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در تالار شماره 2 اندیشه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در یک نشست رسانه‌ای

برنامه‌های «سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی» تشریح شد

نشست رسانه ای سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی

نشست رسانه‌ای «سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی»، ظهر امروز با حضور علی قربانی؛ مدیر مرکز امور محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در تالار شماره 2 اندیشه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، علی قربانی؛ مدیر مرکز امور محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، از برگزاری سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی در حوزه هنری از ساعت 15 تا 21 روزهای دوم تا چهارم بهمن‌ماه خبر داد و به تشریح برنامه‌های آن پرداخت.

قربانی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی چون عصر سوره با هدف ایجاد ارتباط هرچه بیشتر میان مردم و هنرمندان برگزار می‌شود درباره سوگواره عصر سوره گفت: عنوان عصر سوره از اشعار و سخنان هنرمند فقید حوزه هنری، طاهره صفارزاده گرفته شده است و عصر سوره عاشورایی به بهترین شکل در تلاش است تا ارادت اهالی فرهنگ و هنر را به استان سیدالشهدا اعلام کند.

وی ادامه داد: حوزه هنری از آغاز تاسیس خود بر آن بود تا از آرمان‌های انقلاب دفاع کند و بر اساس همین ایده و هدف، هنرمندان این مرکز در همه شاخه‎ها و رشته‌ها به خلق آثار هنری با موضوع عاشورا پرداختند که برگزاری پنج دوره سوگواره پوسترهای عاشورایی، تولید آلبوم «وداع» با صدای حسام‌الدین سراج، ساخت فیلم «سقای تشنه لب» اثر مرحوم رسول ملاقلی‌پور و بسیاری آثار دیگر از جمله کارهای ارائه شده با موضوع عاشورا در حوزه هنری است.

وی سپس با تشریح برنامه‌های حوزه هنری در سوگواره عصر سوره، در این باره گفت: نخستین برنامه، اجرای موسیقی با عنوان «شرح پریشانی» است. این برنامه، بخش‌هایی از آلبوم «وداع» است که حسام‌الدین سراج آن را با همراهی گروه «نینوا» از دوم تا چهارم بهمن به مدت سه شب در تالار اندیشه حوزه هنری اجرا خواهد کرد.

برای نخستین‌بار در تاریخ موسیقی ایران حسام‎الدین سراج از اشعار عمان سامانی مرثیه‌سرای برجسته معاصر در آلبوم «وداع» بهره گرفته است، که اجرای مرثیه‌های سامانی تاکنون در آثار موسیقی بی‌سابقه بوده است.

قربانی ادامه داد: شعر «پریشانی» ازجمله سروده‌های برگزیده از گنجینه «عمان سامانی» است که در کنار شعرهایی از دیگر شاعران معاصر، آهنگسازی و تنظیم شده و در کنسرت تالار اندیشه به ‌صورت صحنه‌ای اجرا می‌شود. این کنسرت با سازهایی چون نی، عود و گروهی از سازهای کوبه‌ای از جمله دهل و دمام و نیز سنج اجرا و گروه همخوان، حسام‌الدین سراج را همراهی خواهند کرد.

وی افزود: همچنین اجرای شعر «غریبه» غلامرضا کافی نیز در قالب موسیقی سنتی و عرفانی از جمله قطعات دیگری است که وی در این برنامه اجرا خواهد کرد. آلبوم «وداع» با دکلمه جان‌سوز اصغر فردی در سال 81 در استودیو پژواک مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و انتشار یافت و از سال 84 در قالب دو لوح فشرده، که شامل 16 قطعه است، با چند دوره انتشار تا سال 89 انتشار یافت که از جمله آلبوم‌های پرمخاطب در موسیقی دینی و مذهبی است.

مدیر مرکز امور محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، ادامه داد: نمایش نود دقیقه‌ای «کلید» از دیگر برنامه‌های این سوگواره است که کارگردانی آن را محمدرضا مداحیان برعهده دارد. این نمایش کاری از گروه هنری تراب است که در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه رفته است. «کلید» مبتنی به حركت و دیالوگ بوده كه بخش عمده اجرا را حركات موزون روایت می‌كند و طراحی بخش حركت در این نمایش را علی براتی برعهده داشته است.

قربانی افزود: نمایش دیگری که در عصر سوره عاشورایی در حوزه هنری برگزار می‌شود «مجلس‌نامه طوبی» نام دارد. نمایش «مجلس نامه طوبی» کاری از گروه «ریوار» است که نویسندگی آن را اصغر خلیلی و کارگردانی آن را احسان ملکی برعهده داشته است. این نمایش که در مدت زمان 45 دقیقه اجرا می‌شود، از کارهای برگزیده جشنواره تئاتر ماه بوده و جایزه اول نویسندگی، جایزه اول طراحی صحنه و جایزه دوم بازیگر زن را از این جشنواره دریافت کرده است.

وی با اشاره به اینکه «تکیه هنرمندان» یکی از برنامه‌های ویژه سوگواره است درباره این تکیه توضیح داد: «تکیه هنرمندان» که در فضای باز حوزه هنری برگزار می‌شود، دارای دو برنامه است. بخش اول برنامه‌های این تکیه به اجرای تعزیه اختصاص دارد و در آن مجلس حر  برای شب اول سوگوراه، مجلس حضرت عباس(ع) برای شب دوم و مجلس بازار شام و شهادت حضرت رقیه(س) برای شب سوم اجرا می‌شود. در بخش دوم برنامه‌های «تکیه هنرمندان» برای حاضران برنامه مداحی و عزاداری برگزار می‌شود که این عزاداری به شیوه‌ای نو در این سه شب پذیرای عزادارن اربعین سیدالشهدا (ع) خواهد بود.

قربانی همچنین درباره نمایشگاه‌های عکس سوگواره نیز گفت: دو نمایشگاه عکس برای این سوگواره در نظر گرفته شده است که نمایشگاه «شورش رنگ‌ها و جوشش دل‌ها» در گالری شماره یک خانه عکاسان برگزار می‌شود. این  نمایشگاه مجموعه‌ای از عکس‌های برگزیده عاشورایی است که به جشنواره‌‎ای با همین نام تعلق دارد. تا کنون چهارصد نفر در جشنواره «شورش رنگ‌ها و جوشش دل‌ها» شرکت کرده‌اند و پانصد اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

وی تصریح کرد: در گالری شماره2 خانه عکاسان، نیز مجموعه‌ای از عکس‌های امیرعلی جوادیان روی دیوار می‌رود. این عکس‌ها که به آیین ها و سنت‌های عزاداری اختصاص دارد، رسوم عاشورایی مردم استان‌های مختلف کشور را درمعرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. همچنین این عکس‎ها همزمان با تهران در مراکز استانی حوزه هنری نیز به نمایش در می‌آید.

قربانی ادامه داد: در سه روز سوگواره عصر سوره، فیلم سینمایی «عصر روز دهم » به کارگردانی مجتبی راعی در تالار سوره حوزه هنری به نمایش در خواهد آمد. همچنین ویژه برنامه «رندان تشنه لب» نیز که  از سوی دفتر طنز حوزه هنری برگزار می‌شود از دیگران برنامه‌های این سوگواره خواهد بود. این ویژه برنامه به شعرخوانی و اجرای تعزیه اختصاص خواهد داشت. در تماشاخانه مهر نیز برنامه‌ای برای بانوان به اجرا در خواهدآمد. این برنامه که «همنوا با زینب» نام دارد با حضور خانم امین‌زاده؛ استاد حوزه علمیه برگزار می‌شود و مداحی، شعرخوانی و نمایش کلیپ از بخش‌های ویژه آن است.

مدیر مرکز امور محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، درباره برنامه‎های این سوگواره همچنین گفت: شب شعر «شرح مشتاقی» برنامه دیگری است که در عصر سوره عاشورایی به عزاداران سیدالشهدا تقدیم خواهد شد. این برنامه کاری از مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که با حضور محمدعلی مجاهد، علی معلم دامغانی، سید یوسفعلی میرشکاک و قادر طهماسبی برگزار خواهد شد. همچنین دونشست پژوهی از سوی مرکز بسیج حوزه هنری برای این شب‌ها درنظر گرفته شده است. نشست نخست به سیره حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری اختصاص داشته و نشست دوم به بررسی هنر عاشورایی خواهد پرداخت و در آن خسرو آقایاری، شهریار بحرانی و جواد محقق حضور خواهند داشت.

وی همچنین درباره نمایشگاه پوسترهای عاشورایی نیز گفت: این نمایشگاه قرار است مجموعه‌ای باشد از آثار برگزیده سوگواره پوسترهای عاشورایی در پنج سال گذشته که در آن بهترین آثار این سوگواره در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. همچنین در موزه هنر انقلاب حوزه هنری نیز 50 اثر از آثار شاخص هنرمندان تجسمی حوزه هنری که به گنجینه این موزه تعلق دارند روی دیوار خواهد رفت.

قربانی آخرین برنامه سوگواره پوسترهای عاشورایی را پرده‌خوانی و چاووشی‌خوانی عنوان کرد و درباره آنها گفت: این دو برنامه در فضای باز حوزه برگزار می‌شوند. برنامه پرده‌خوانی به وسیله محمد احدی و برنامه چاووشی‌خوانی به وسیله اسحاقی از استان گلستان اجرا می‌شود.

مدیرمرکز امور محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، در پایان سخنان خود درباره این سوگواره گفت: برای این سوگواره یک تیزر تلویزیونی در نظر گرفته شده است که از سه شنبه پخش خواهد شد. همچنین پنجاه بیلبورد نیز  در سطح شهر به این سوگواره اختصاص داده شده است تا همه شهروندان از برگزاری این سوگواره با خبر شوند.

وی درباره مرکز امور محافل و جشنواره‌های حوزه هنری گفت: این مرکز با هدف سازماندهی برنامه‌ها، جشنواره‌ها و فعالیت‌های جنبی حوزه هنری با هدف ایجاد وحدت رویه در برگزاری جشنواره‌ها تشکیل شده است. تدوین چارچوب برای محافل و مجامع فرهنگی و هنری چون عصر سوره و توجه به شاخصه مردمی بودن آنها از دیگر اهداف تشکیل این مرکز است.

تنظیم: هومن بهلولی