تبیان، دستیار زندگی
ظهر امروز موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان میزبان دکتر علی اکبر ولایتی؛ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر ولایتی؛ امروز مهمان تبیان

دکتر ولایتی

ظهر امروز موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان میزبان دکتر علی اکبر ولایتی؛ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل خواهد بود.

ایشان ضمن بازدید از بخش های مختلف موسسه ، پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهند بود.

گفتنی است، دکتر على اکبر ولایتى در 4 تیر ماه 1324، در رستم آباد، یکى از 33 روستاى شمیران در خانواده متوسط به دنیا آمد. پدرایشان کارمند و مادر ایشان خانه دار بودند. دوران ابتدایى و دوره نخست دبیرستان را همان جا گذراند و در دوره دوم دبیرستان به دبیرستان جم قلهک رفت. او در سال 1342 دیپلم طبیعى گرفت و در سال 1343 در کنکور سراسرى، رتبه 49 کشورى را به دست آورد و در رشته پزشكى دانشگاه تهران پذیرفته شد. دکتر ولایتى، از سال 1342 در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهان آراى قلهک تا سال 1350 به تدریس اشتغال داشت. وى تخصص اطفال را در مرکز طبى کودکان دانشگاه تهرن و فوق تخصص بیمارى هاى عفونى را در دانشگاه جان ها?کینز آمریکا گذراند.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى، مدتى معاون وزارت بهدارى بود، در دوره اول مجلس به نمایندگى مردم تهران انتخاب شد و سپس به مدت شانزده سال، در دوره هاى ریاست جمهورى حضرت آیت الله خامنه اى و  آقاى هاشمى رفسنجانى ، به عنوان وزیر خارجه مشغول همکارى بوده و از این حیث، پرسابقه ترین وزیر جمهورى اسلامى به شمار مى آید.

پس از دوم خرداد 1376، با آنکه رئیس جمهور آقاى خاتمى، سلیقه و دیدگاه وى را براى عضویت در کابینه مى پسندید، ولى او راهى بیت مقام معظم رهبرى شد و مشاور بین الملل ایشان گردید و هم اکنون نیز در این سمت خطیر انجام وظیفه مى کند. صرف نظر  از این شغل مهم، دکتر ولایتى در چند رشته دانشگاهى به تدریس مشغول است و در بعضى از شوراهاى مهم کشورى همچون شوراى عالى انقلاب فرهنگى، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائره المعارف اسلامى شرکت داشته و عضو رسمى می باشد. او که داراى چندین دکتراى افتخارى از چند دانشگاه معتبر بین المللى است، در تعدادى از انجمن هاى تخصصى و پژوهشى جهان نیز عضویت دارد.

دکتر ولایتی

خانواده:

دکتر ولایتى در خانواده اى نسبتا شلوغ( پنج دختر و یک پسر) به دنیا آمد. او کودکى آرام بود و بیشتر وقت خود را به مطالعه کتاب میگذراند، به طورى که در نه سالگى، کتاب هفت جلدى اسکندر نامه، و در کلاس پنجم ابتدایى، کتاب کلیله و دمنه را خواند. از نوجوانى علاقه فراوانى به کتاب هاى تاریخى پیدا نمود، به حدى که گاه دوازده ساعت شبانه روز را به مطالعه تاریخ مى گذراند. او که از مردان سیاست روزگار ما است، خود در اهمیت مطالعات تاریخى براى حرفه سیاستمدارى مى گوید:

«هر کسى که بخواهد سیاست را خوب بفهمد، باید تاریخ بداند. اگر تاریخ نداند، راه بجایى نمى برد.»

فعالیت هاى سیاسى قبل از انقلاب اسلامى:

دکتر ولایتی

دکتر ولایتى از نوجوانى، به دلیل علاقه مندى پدرش به سیاست، با اوضاع سیاسى موجود، آشنا شد و به عمل ورزى سیاسى روى آورد. او در دبیرستان، به مناسبتهاى مختلف، در اعتراض به سیاست هاى شاه، هم مدرسه اى ها را به تعطیلى کلاس درس و تظاهرات فرا مى خواند و در این راه، بارها به ساواک منطقه رفت و مورد بازجویى قرار گرفت به طورى که از 17 سالگى پرونده اى در ساواک تهران براى او ترتیب داده شد.

از 17 سالگى (1341) به عضویت جبهه ملى دوم در آمد. او خود در این باره گفته است:

«من براى فعالیت سیاسى، به دنبال بسترى بودم. آن موقع تنها بستر سیاسى موجود، جبهه ملى و نهضت آزادى بود. بعد از فوت مرحوم آیت الله بروجردى، در 16 سالگى به حضرت امام (ره ) رجوع کردم، در 15 خرداد 1342 که دیدم جبهه ملى راهش را عوض کرد، از آن جدا شدم و بعد از آن، ارتباطم به روحانیت و فعالان مذهبى منحصر شد.»

در دانشگاه، به همراه مرحوم شهید لواسانى، شهید دکتر لبافى نژاد، دکتر معتمدى، دکتر جزائرى، دکتر خادمى و ...... انجمن اسلامى پزشکان را ، که پس از دکتر شیبانى به حال تعلیق در آمده بود، احیا کرد و با گروههاى مختلف سیاسى و روحانیت پیرو امام (ره) تماسهاى منظم برقرار ساخت.

دکتر ولایتى خود در باره فعالیتهایش می گوید:

" هم جلسه میگذاشتیم و هم تظاهرات راه مى انداختیم. خب تظاهرات راه انداختن، بگیر و ببند داشت. باتوم خوردن داشت و......."

تنظیم: هومن بهلولی