تبیان، دستیار زندگی
جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس کجای عالم است؟(19)

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

این عکس کجای عالم است؟(19) اقمار سیار زحل

جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.

حال به نظر شما دو تصویر بالا مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است.

خورشیدگرفتگی

تصویر اول: خورشیدگرفتگی از دید ماهواره Hinode

در 14 دی ماه امسال شاهد خورشیدگرفتگی جزیی در برخی نقاط کره زمین بودیم که این پدیده زیبای نجومی در ایران نیز قابل مشاهده بود. تصویر مقابل که توسط ماهواره فضایی Hinode  ژاپن گرفته شده است نمایی از این خورشیدگرفتگی را بر فراز جو کره زمین نمایان می کند. در این تصویر بر خلاف آنچه از سطح زمین شاهد بودیم خورشیدگرفتگی به صورت حلقوی رخ داده است. خورشیدگرفتگی حلقوی زمانی رخ می دهد که ماه در بین زمین و خورشید قرار گرفته باشد و فاصله اش از زمین (نسبت به میانگین ) بیشتر باشد. این امر باعث می شود تا ماه کوچکتر از خورشید به نظر برسد و هنگامی که در مقابل آن قرار می گیرد تمام سطح آن را نپوشاند. در نتیجه حلقه ای نورانی در اطراف ماه که همان لبه های خورشید است دیده می شود.

اقمار زحل

تصویر دوم: اقمار سیار زحل

تا اوایل سال 2000 تصور می شد که سیاره زحل اقمار بسیار کمی به نسبت مشتری داشته باشد اما با پیشرفت تجهیزات و افزایش ماموریت های فضایی تعداد اقمار این سیاره به بیش از 50 قمر افزایش یافت. تصویری که در کنار مشاهده می کنید متعلق به دو قمر معروف زحل به نام های Rhea و Dion است که به تازگی توسط فضاپیمای کاسینی به زمین ارسال شده است. قمر بزرگتر که در تصویر مشخص است Rhea و قمری که بالای تصویر و چسبیده به حلقه های زحل مشخص است Dion است.

کاسینی یکی از فضاپیماهای ناساست که برای مطالعه بر روی سیاره زحل و اقمار آن در سال 1997 به سمت این سیاره پرتاب شد و تا کنون اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

برای آشنایی با سایر مناطق هستی در هفته های آینده با ما همراه باشید.

تهیه و تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی