تبیان، دستیار زندگی
«ماجراهای هکلبری فین» که چهاردهمین کتاب مهم تحریم شده در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، زمانی به دلیل بدآموزی به کودکان از دسترس آنها دور بود و در کتابخانه ها نیز در نهایت برای بزگسالان قابل استفاده بود. با این حال گروهی از حقوق‌دانان از مرکز قانون و داور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب جدید هکلبری فین مناقشه برانگیز شد

هکلبری فین

این کتاب که در چاپ جدید با تغییرات ویرایشی روبه روشده از سویی با حمایت گروهی و از سوی دیگر با مخالفت گروهی دیگر روبه رو شده است.

«ماجراهای هکلبری فین» که چهاردهمین کتاب مهم تحریم شده در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، زمانی به دلیل بدآموزی به کودکان از دسترس آنها دور بود و در کتابخانه ها نیز در نهایت برای بزگسالان قابل استفاده بود.

با این حال گروهی از حقوق‌دانان از مرکز قانون و داوری معتقدند تغییراتی که در این کتاب به صورت مصنوعی روی داده، برای جامعه خطرناک است. یکی از این حقوقدانان گفت حذف 218 کلمه از این کتاب آن را از محتوای تاریخی خود تهی می کند.

او گفت ما با این فکر که به کودکانمان واژه های نادرست را یاد ندهیم آنها را از تاریخ این مملکت دور می کنیم و آنها هرگز نمی فهمند ما چه مسیری را طی کرده ایم.

با این حال گروهی از دانشگاهیان که از ویرایش جدید هکلبری فین حمایت می کنند معتقدند این مساله که نوجوانان از یک شاهکار چه انتظاری دارند از همه مهم‌تر است. آنها معتقدند از آنجا که این کتاب در برخی از مدارس از جمله کتاب های درسی است ممکن است این تصور برای بچه ها به وجود آید که استفاده از این واژه مشکلی ندارد.

این مشکل از آنجا ناشی شده که در چاپ جدید کتاب هکلبری فین، ناشر تصمیم گرفت تا واژه «کاکا سیاه» را به «برده» تبدیل کند تا از لفظ توهین آمیز کاکا سیاه و تکرار آن در نسل جدید جلوگیری کند.

در حالی که خیلی ها با این امر به دلیلی اعمال جدید سانسور مخالفت کرده اند، خیلی ها هم معتقدند که تواین می خواست دقیقا به این ترتیب به جامعه بفهماند که چقدر استفاده از واژه‌ها می تواند نژادپرستانه و بد باشد و به این ترتیب به جامعه هشدار بدهد.

مخالفان این تغییرات جدید را اقدامی نامیمون برای ادبیات آمریکا و ادامه همان راه تحریم کتاب و دور کردن آن از دسترس مخاطبانش می‌نامند.

برخی دیگر نیز معتقدند باید نسخه جدید و قدیم در اختیار بچه ها باشد و در مدرسه ها درباره این تغییرات با بچه ها صحبت شود.

در نسخه جدید هکلبری فین دو کتاب مارک تواین یعنی ماجراهای هکلبری فین و تام سایر در یک جلد تا ماه آینده از سوی انتشارات «نیو ساوت» منتشر می شود.

ماجراهای هکلبری فین، شاهکار مارک تواین،‌ (سمیوئل لنگهورن کلمنز،‌ 1835-1910) نویسنده آمریکایی،‌ و از نظری دنباله ماجراهای تام سایر است. این کتاب،‌ که در 1885 منتشر شده،‌ حماسه گسترده آمریکای ماجراجویان و حماسه شهرهای نکبت‌بار و ابتدایی دره میسوری و اوهایو در دوره استعمار و زندگی سراپا خشونت آن منطقه را روایت می کند.

تام سایر و هکلبری فین تصویرهای نمادین «بچه» آمریکایی آن دوره هستند و همه سختی های زندگی بچه های اواخر قرن نوزدهم در این کتاب مشهود است. هکلبری فین بچه‌ای رها شده به حال خود است که پدری میخواره دارد و خانواده ای مهربان و نیکوکار او را به فرزندی پذیرفته اند، ولی پدرش این آرامش را از بین می برد. هک که از دست پدرش فرار می کند، به جزیره‌ای در میان شط پناه می‌برد و در آنجا «جیم» سیاهه که او هم نیک‌دل و دوست بزرگ بچه‌هاست، با او همراه می شود. آنها می‌خواهند خود را به ایالتی که خواهان لغو اصول بردگی باشد برسانند. 


منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آسوشیتدپرس

تهیه و تنظیم: مهسا رضایی- ادبیات تبیان