تبیان، دستیار زندگی
این سومین دوره ای است که جسنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار می شود. در طول این سه دوره جشنواره با تغییرات متعددی همراه بوده که همه این تغییرات با هدف بهبود جشنواره صورت گرفتند. اما در سومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، دبیران رشته های مختلف جشنواره حذف شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمونی در مدیریت جشنواره تجسمی

سومین جشنواره تجسمی فجر

این سومین دوره ای است که جشبنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار می شود. در طول این سه دوره جشنواره با تغییرات متعددی همراه بوده که همه این تغییرات با هدف بهبود جشنواره صورت گرفتند. اما در سومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، دبیران رشته های مختلف جشنواره حذف شده و به جای آن شورای هنری در دبیرخانه جشنواره شکل گرفته است.

در اولین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که سال 87 برگزار شد، حبیب الله آیت الهی به عنوان رییس افتخاری جشنواره با برگزار کنندگان همکاری داشت. غلامعلی طاهری دبیرکل جشنواره  جشنواره بود، عبدالمجید حسینی راد به عنوان دبیر بخش همایش فعالیت داشت و  ناصر پلنگی دبیر کارگاه آموزشی،کاظم چلیپا دبیر نقاشی، نادر قشقایی  دبیر رشته مجسمه سازی ، فرزاد ادیبی دبیر رشته پوستر، علیرضا کریمی صارمی  دبیر رشته عکاسی و مسعود شجایی طباطبایی  هم به عنوان دبیر رشته کاریکاتور با این دوره از جشنواره همکاری داشتند. به جز همه این افراد ابراهیم حقیقی، محمدعلی رجبی، غلامعلی طاهری، عباس میرهاشمی ،مصطفی گودرزی، مسعود شجاعی طباطبایی و طاهر شیخ الحکمایی به عنوان شورای سیاست گذاری و هیات علمی نخستین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در برگزاری این دوره از جشنواره نقش داشتند.

در اولین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که سال 87 برگزار شد، حبیب الله آیت الهی به عنوان رییس افتخاری جشنواره با برگزار کنندگان همکاری داشت. غلامعلی طاهری دبیرکل جشنواره  جشنواره بود، عبدالمجید حسینی راد به عنوان دبیر بخش همایش فعالیت داشت

همین اتفاق کم و بیش در دوره دوم جشنواره هم رخ داد و اساتیدی از هر رشته به عنوان دبیر آن رشته در جشنواره انتخاب شدند. اما حالا که به سومین دوره جشنواره رسیده ایم، مسئولان جشنواره به این نتیجه رسیده اند که دبیر رشته های هنری جشنواره را حذف کنند. سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر فقط دبیر هنری و اجرایی دارد. امیر عبدالحسینی دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهكارزاده دبیر اجرایی این جشنواره هستند و ریاست آن را هم محمود جوادی‌پور برعهده دارد. این در حالیست که سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در هفت رشته نقاشی، پوستر،سفال و سرامیك، نگارگری، خوشنویسی، عكاسی و كاریكاتور برگزار می شود و تا کنون دبیران هر بخش وظیفه داشتند امور مربوط به فراخوان، داوران، رسیدگی به آثار رسیده، پاسخگویی به شرکت کنندگان هر رشته و ... را انجام بدهند.

اما از این دوره دیگر این دبیران نیستند و همه وظایفی که تا کنون برعهده دبیران بخش ها بوده در این دوره و شاید هم در دوره های آتی برعهده دبیر هنری جشنواره است.

امیرعبدالحسینی دبیر هنری سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با این تغییر اساسی در جشنواره سوم موافق است و آن را در جهت اجرای بهتر امور جشنواره می داند. عبدالحسینی در این باره می گوید: وجود دبیر مستقل در هر بخش جشنواره، ممکن بود زمینه ناهمگونی و منسجم نبودن بخش های مختلف و نگاههای سلیقه ای و تک بعدی در جشنواره را موجب شود.

البته عبدالحسینی منکر فواید وجود دبیر در هر بخش جشنواره نیست و می پذیرید که وجود یک دبیر برای هر رشته به معنی تقسیم مسئولیت ها و وظایف است و به پیشرفت بهتر و سریعتر امور کمک می کند. اما ظاهرا برگزار کنندگان جشنواره تصمیم گرفته اند در این دوره با توجه به ضرورت تغییرات در شیوه برگزاری و تمرکز بر سایت، همچنین ضرورت هماهنگی و شیوه‌مند شدن همه بخش‌ها و گرایش‌ها، زمان اندک تجهیز دبیرخانه و راه‌اندازی پایگاه الکترونیکی و... روش تازه ای را در پیش بگیرند و شیوه مدیریت را امور جشنواره را تغییر بدهند.

به گفته عبدالحسینی بعد از اعمال این شیوه جدید، علاوه بر ساماندهی برخی از موارد دبیرخانه‌ای، زمینه برای آسیب شناسی و مقایسه رویدادهای جشنواره در دوره های مختلف فراهم خواهد شد و آن وقت مسئولان درباره ساختار جشنواره به نتیجه قطعی خواهند رسید.  به گفته او به همین منظور در این دوره شورای هنری متشکل از استادان و صاحبنظران عرصه هنرهای تجسمی شکل گرفت و اعضای شورا به عنوان مشاوران عالی جشنواره در امور تخصصی و سایر موارد جشنواره یاری‌گر و همراه هستند و بسیاری از دبیران رشته‌های دوره‌های گذشته در ترکیب این شورا حضور دارند که در روند جشنواره از نظرات و راهنمایی‌های آنها استفاده می شود.

این تغییر اگرچه ممکن است باعث نگرانی برخی از شرکت کنندگان در جشنواره شود و به اعتقاد برخی منطقی و موثر نباشد، تنها حسنش این است که قطعی و بخشی از شیوه نامه برگزاری جشنواره در همه دوره ها نیست. بنابراین این امید وجود دارد چنانچه دبیر هنر نتواند مسئولیت همه دبیران بخش های مختلف را به خوبی انجام بدهد و مشکلاتی در روند کار ایجاد شود، ساختار مدیریتی جشنواره در دوره های آینده تغییر کند.


بخش هنری تبیان/ آذر مهاجر