تبیان، دستیار زندگی
به جای سرگرم کردن خود در فضای مجازی، زندگی حقیقی را تجربه کنید.فراموش نکنید که فضای چت یک فضای کاملا مجازی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از دنیای مجازی به خانه برگرد...

فضای مجازی

هیچوقت دوست نداشتم در مورد ریز کارهای همسرم کنجکاوی بی مورد کنم یا مثل برخی از زنان دیگر، دائما تلفن همراه او را چک کنم یا ببینم با چه کسی مراوده دارد و .. آن قدر به او اعتماد داشتم که احساس می کردم این اقدامات نوعی توهین به شخصیت من و اوست. ولی مشکل من از آنجا شروع شد که همسرم یک لپ تاپ با ADSL خرید و از آنجا که هزینه تلفن ما مانند قبل زیاد نمی شد کم کم چت کردن های او بیشترو بیشترشد. البته همیشه وارد فضای چت می شد ولی با خواهران و اقوامی که خارج از کشور زندگی می کردند صحبت و ارتباط داشت و مسلما این مسأله از نظر من مشکلی نداشت. اما بعد از مدتی احساس کردم همسرم بیش از حد پشت کامپیوتر شخصی خود نشسته و به چت می پردازد. کم کم فهمیدم این افراد غریبه هایی هستند که اصلا همسرم آنها را نمی شناسد و حتی بسیاری از این افراد خانمها و دخترانی هستند که متاسفانه بینشان حرفهای عاشقانه رد و بدل می شود. این مسأله مرا خیلی ناراحت کرد و به همین دلیل با او در این زمینه به صحبت پرداختم. در ابتدا او انکار کرد که با زنان و دختران رابطه دارد اما وقتی چند مورد را برای وی مثال زدم دیگر صحبتی نکرد و قول داد دیگر این کار را انجام نمی دهد. ولی علی رغم قولی که او به من داده من نسبت به وی اعتماد خود را از دست داده بودم و در هر فرصتی که به دست می آوردم به چک کردن لپ تاپ او می پرداختم. اخیرا متوجه شده ام که او مخفیانه این کار را انجام می دهد و به همین دلیل من هم دائما او را مخفیانه چک می کنم. او مخفیانه چت می کند و من هم مخفیانه روابط و مراودات او را چک می کنم. از این وضع متنفرم چون اعتماد قبلی که میان من و همسرم وجود داشت کاملا از بین رفته است....

اینترنت و فضای چت این امکان را برای همه ما ایجاد می کند که بتوانیم با مردم اقصی نقاط دنیا ارتباط برقرار کنیم. روش معمول و رایج صحبت با غریبه ها وارد شد ن در فضای چت روم است. در فضای چت روم هر فرد با استفاده از یک نام(که عمدتا نامی مجازی و عاریتی است) استفاده کرده و با دیگر کاربران شروع به گپ و گفتگو می کند. بسته به نوع چت، میزانی که فرد از این امکانات استفاده می کند، میزان رابطه ای که با افراد برقرار کند و یا اینکه حریمها را رعایت می کند یا نه؛ این مسأله می تواند بر زندگی زناشویی وی به درجات مختلف تأثیر بگذارد.

چت کردن

اگر همسر شما از کاربران افراطی فضای چت روم است و شما از این مساله ناخرسند هستید این گامها را دنبال کنید:

- از همسرتان علت استفاده افراطی از فضای چت روم را سوال کنید. مراقب باشید که از لحن متهم کننده استفاده نکنید زیرا باعث می شود همسرتان حالت تدافعی به خود گرفته و خود را کاملا بی گناه و بی تقصیر جلوه دهد.

- برای همسرتان توضیح دهید که چرا استفاده از فضای چت روم شما را نگران کرده است؟ برای مثال برخی از افراد ساعتهای طولانی را دور از خانه و در یک اتاق مجزا به چت کردن می پردازند و کاملا از فضای اطراف خود غافل هستند. در این وضعیت شما به عنوان یک زن( و حتی یک شوهر) باید به همسرتان عنوان کنید که از این وضعیت راضی نیستید برای اینکه ازدواج کرده اید و متأهل هستید و نسبت به روابط و مناسبات همسرتان حساسیت دارید. سعی کنید برای این منظور دلایل معتبر بیاورید. برای مثال یک دلیل معتبر می تواند این باشد که اختصاص دادن زمان طولانی به چت کردن باعث قطع شدن روابط خانوادگی می شود و از طرف دیگر این روابط با جنس مخالف شبیه به این است که زمانی را که باید صرف صحبت و گفتگو با همسر شود را به زن غریبه دیگری اختصاص می دهید . سعی کنید دلایل خود را با آرامش عنوان کرده و اجازه دهید ایشان نیز پاسخ دهند. دلایل ایشان را گوش دهید بدون اینکه صحبتهای ایشان را قطع کرده و یا او را متهم کنید. عصبانی شدن تنها باعث می شود که گفتگوهایتان از یک بحث ساده تبدیل به مشاجره شود و نتوانید مشکل تان را حل کنید.

گفتگوی منطقی با همسرتان داشته باشید که چرا از چت کردن لذت می برد. برای مثال اگر او تنها مراوده و گفتگو را دوست دارد به او پیشنهاد دهید که شما در این جریان با او همراه شده و به اتفاق هم در فضای چت وارد شوید. به همان اندازه که انجام کارهای مشارکتی در زندگی مشترک می تواند مؤثر باشد، کارهای مخفیانه و انفرادی می تواند به زندگی متأهلی آسیب وارد کند.

- اگر می بینید همسرتان به صحبتهای شما توجهی ندارد، گفتگو را قطع کنید و سعی کنید در روزی دیگر و موقعیتی مناسب تر آهسته آهسته گفتگو را آغاز کرده  سپس به موضوع اصلی بپردازید اما سرزنش و بددهانی نکنید.

- اگر می بینید مشکل تان رو به افزایش است و یا او به حرف شما توجهی ندارد، از کمک تخصصی استفاده کنید. یک روان شناس زناشویی نه تنها می تواند مشکلات چت کردن افراطی را برای همسرتان توضیح دهد بلکه با گفتگو با وی می تواند بفهمد که چرا او به چنین رفتار افراطی روی آورده است.

به جای سرگرم کردن خود در فضای مجازی، زندگی حقیقی را تجربه کنید.فراموش نکنید که فضای چت یک فضای کاملا مجازی است.

توصیه هایی به مردان و یا زنان چت باز

اگر شما فردی هستید که به چت و چت بازی در فضای مجازی اعتیاد یافته و خودتان خوب می دانید که این رفتار بر زندگی زناشویی تان تأثیر منفی گذاشته و رابطه با همسرتان را مختل کرده ، باعث ورود شما به ارتباط با جنس مخالف شده و به طور کلی روند زندگی طبیعی تان با خلل مواجه شده باید تصمیم بگیرید که زندگی تان را تغییر دهید و زمان استفاده و پرداختن به چت را کاهش دهید. اشتباه نکنید لازم نیست به یکباره تصمیم بگیرد که این عادت را ترک کنید چون سودی ندارد. برای فردی مانند شما که ساعتها وقت خود را صرف این کار می کرده چنین تصمیمی غیر منطقی است. به جای آن سعی کنید زمان چت کردن خود را کم کم کاهش داده و در نهایت قطع کرده و یا به یک سطح طبیعی برسانید.

چت کردن

به جای سرگرم کردن خود در فضای مجازی، زندگی حقیقی را تجربه کنید. به جای اینکه با زنان و مردان غریبه و ناشناس ساعتها به گفتگو و گپ زدن بپردازید این زمان را صرف گفتگو و همنشینی با همسر، فرزندان، دوستان، همکاران و و اقوام شناخته شده خود بکنید. فراموش نکنید که فضای چت یک فضای کاملا مجازی است. شاید شما با افراد مختلفی ارتباط برقرار کرده و در مورد مسائل مختلفی صحبت کنید اما تمام مطالب رد و بدل شده نیز مانند خود فضای چت می تواند غیر واقعی و مجازی باشد. لذا زندگی واقعی نیازمند ارتباطات واقعی است.

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان- نویسند : مریم عطاریان

مقالات مرتبط:

پشت مانیتور عاشق نشوید

چت،بهشت بزهکاران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.