تبیان، دستیار زندگی
مراسم انتخاب بهترین بازیكن جهان در سال 2010- بدون توجه به نتیجه - افتخاری دیگر برای باشگاه بارسلونا و آكادمی لاماسیا رقم خواهد زد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به نامزدهای توپ طلای جهان

ژاوی ، مسی ، اینیستا

مراسم انتخاب بهترین بازیكن جهان در سال 2010- بدون توجه به نتیجه - افتخاری دیگر برای باشگاه بارسلونا و آكادمی لاماسیا رقم خواهد زد.

بهترین بازیكن جهان درسال 2010 طی مراسمی ویژه امشب در زوریخ برگزار می شود تا برنده‌ی توپ طلای جهان با رای سرمربی و كاپیتان‌های تیم‌های ملی فوتبال در سراسر دنیا انتخاب شود.

دو اسپانیایی و یك آرژانتینی در فهرست نهایی نامزدها قرار دارند، هرچند هلندی‌ها در كنار بسیاری از كارشناسان معتقدند جای وزلی اسناید، بازیكن تاثیرگذار تیم ملی هلند و باشگاه اینتر در فهرست نهایی خالی است.

تاریخچه‌ی توپ طلای جهان

جایزه‌ی توپ طلای جهان هر ساله به بهترین بازیكن فوتبال اهدا می شود. نخستین بار در سال 1956 مجله‌ی فرانس فوتبال جایزه‌ای برای بهترین بازیكن اروپا درنظر گرفت كه توسط خبرنگاران انتخاب می شد. در سال 1995 تمام بازیكنانی كه در یكی از لیگ‌های اروپایی بازی می كردند می توانستند در فهرست نهایی قرار بگیرند. از سال 2007 تمام بازیكنان در تمام لیگ‌های دنیا می توانستند در صورت درخشش، در فهرست قرار بگیرند.

فیفا كمی دیر به عرصه‌ی انتخاب بهترین بازیكن جهان وارد شد. در سال 1991 ژان پیر پاپن نخستین بار به عنوان بهترین بازیكن مرد جهان انتخاب شد و یك دهه بعد فیفا جایزه ا‌ی هم برای بهترین بازیكن زن در نظر گرفت.

سه نامزد نهایی، اسنایدر كجاست؟

لیونل مسی، ژاوی و اینیستا سه بازیكن تیم فوتبال بارسلونا هستند كه در فهرست نهایی قرار گرفته‌اند.

ژاوی هرناندس: هافبك تیم فوتبال بارسلونا متولد 25 ژانویه‌ی سال 1980، محصول آكادمی لاماسیا باشگاه بارسلونا است. ژاوی در بارسلونا و تیم ملی اسپانیا نقش رهبری تیم را بر عهده داشت. آمار 92 درصد پاس صحیح در مجموع بازی‌های این هافبك خلاق نشان از توانایی فوق العاده‌ی این بازیكن در تغذیه‌ی مهاجمان دارد. برخی كارشناسان عملكرد ضعیف لیونل مسی در تیم ملی آرژانتین را نبود بازیكنی مانند ژاوی در خط هافبك می دانند.

ژاوی سال گذشته با 170 امتیاز پس از لیونل مسی و كریستیانو رونالدو در رده‌ی سوم قرار گرفت.

افتخارات سال 2010: قهرمان جام جهانی 2010، قهرمان لالیگا، قهرمان سوپركاپ اسپانیا، حضور در تیم منتخب جام جهانی 2010و جایزه‌ی بهترین ورزشكار ایالت كاتالونیا.

نقطه‌ی درخشان: دیدار برگشت ال كلاسیكو كه ژاوی پایه گذار هر دو گل بارسلونا بود.

ژاوی و مسی

لیونل مسی: مهاجم تیم فوتبال بارسلونا در 24 ژوئن سال 1987 در روزاریو آرژانتین به دنیا آمد. مسی به دلیل مشكل هورمونی كه داشت برای معالجه راهی اروپا شد و استعدادیاب‌های بارسلونا بلافاصله متوجه استعداد ناب این بازیكن شدند و از همان سنین نوجوانی او را به آكادمی لاماسیا آوردند. تزریق هورمون و معالجه‌ی مسی این بازیكن 169 سانتی متری را به یكی از ستاره‌های بی بدیل فوتبال جهان تبدیل كرد تا جایی كه از او به عنوان جانشین مارادونا در دنیای فوتبال یاد شد. هرچند مسی تاكنون نتوانسته در تیم ملی آرژانتین درخشش خاصی داشته باشد.

مسی كه در سال 2009 با اختلاف زیاد نسبت به كریستیانو رونالدو عنوان بهترین بازیكن جهان را به خود اختصاص داد، امسال هم در میان فهرست‌های نهایی حضور دارد. تنها دلیلی كه می تواند مانع از دریافت توپ طلا برای دومین سال پیاپی شود،‌عملكرد ضعیف آرژانتین در جام جهانی 2010 و گل نزدن مسی در این رقابت‌هاست.

افتخارات سال 2010: قهرمان لالیگا، قهرمان سوپركاپ اسپانیا، بهترین بازیكن لالیگا در فصل 10 - 2009، آقای گل لالیگا، برنده‌ی كفش طلای فوتبال اروپا، آقای گل لیگ قهرمانان اروپا، بازیكن برتر آرژانتین.

نقطه درخشان: بازی برگشت مقابل آرسنال در لیگ قهرمانان اروپا كه هر چهار گل بارسلونا را به ثمر رساند.

آندرس اینیستا: متولد 11 مه سال 1984یكی دیگر از بازیكنان محصول آكادمی بارسلونا است. در بیان ویژگی‌های خاص اینیستا گواردیولا بهتر از هر كس دیگری او را توصیف می كند. سرمربی تیم فوتبال بارسلونا در بیان خصوصیات بارز اینیستا به ژاوی می گوید: تو جانشین من در بارسلونا خواهی بود و اینیستا جانشین هردوی ما خواهد شد.

زمانی كه اینیستا ماه‌های اول سال 2010 را به دلیل آسیب دیدگی از دست داد، كمتر كسی گمان می كرد این بازیكن چند ماه بعد به عنوان یكی از تاثیرگذارترین بازیكنان جهان شناخته شود. درخشش در بارسلونا و عملكرد درخشان در جام جهانی با گل دقیقه‌ی 116 مقابل هلند در فینال جام جهانی همراه شد تا این بازیكن بارسلونا هم در فهرست نهایی نامزدهای دریافت توپ طلای جهان قرار بگیرد.

افتخارات: قهرمان جام جهانی 2010، قهرمان لالیگا، قهرمان سوپرجام اسپانیا، حضور در تیم منتخب جام جهانی

نقطه‌ی درخشان: فینال جام جهانی و به ثمر رساندن گل برتری اسپانیا مقابل هلند در وقت اضافه

اسنایدر و اینیستا

اسنایدر، ستاره‌ای كه میان ماتادورها گم شد

وزلی اسنایدر، هافبك تیم فوتبال اینتر هم یكی دیگر از بازیكنانی بود كه سال پرباری را پشت سر گذاشت و به عقیده‌ی كارشناسان می توانست توپ طلای جهان را به هلند ببرد،‌اما در میان تعجب نام این بازیكن در میان 3 نامزد نهایی قرار نگرفت،‌تا مشخص شود جام جهانی تا چه اندازه در انتخاب بهترین بازیكن جهان دخالت دارد.

اسنایدر در فصل گذشته به همراه اینتر 3 جام قهرمانی را كسب كرد و با تیم ملی هلند هم به فینال جام جهانی رسید و 5 گل برای لاله‌های نارنجی به ثمر رساند.

مسی قربانی مارادونا می شود؟

نگاهی به گذشته‌ نشان می دهد كه مسی نسبت به دو همبازی‌اش در بارسلونا شانس كمتری خواهد داشت. برگزاری جام جهانی و عملكرد ضعیف آرژانتین در رقابت‌ها شانس این بازیكن را تا حد زیادی كم كرده است، هرچند بازی فانتزی او در بارسلونا همچنان می تواند كارشناسان را برای انتخاب این جادوگر آرژانتینی متقاعد كند. پیش از این در سال 2006 كه ایتالیا قهرمان جام جهانی شد، فابیو كاناوارو توپ طلا را گرفت و بوفون دوم شد. درسال 2002 رونالدو كه نقش مهمی در قهرمانی برزیل در جام جهانی داشت و آقای گل رقابت‌ها شد، این عنوان را به خود اختصاص داد. زیدان در جام جهانی 1998 ستاره‌ی تیم ملی فرانسه بود و این عنوان را به دست آورد.

مسی با گل‌های فراوانی كه در تیم بارسلونا به ثمر رسانده، فوتبالی مطابق انتظار فوتبال دوستان را به نمایش می گذارد. آیا همانند گذشته قهرمانی اسپانیا در جام جهانی بهترین بازیكن را مشخص خواهد كرد؟ آیا لیونل مسی قربانی مارادونا خواهد شد كه در جام جهانی از او در خط هافبك بازی گرفت؟

برای پاسخ به این سوال‌ باید تا دوشنبه صبر كرد.

برندگان توپ طلای جهان در ده سال اخیر:

2009: لیونل مسی (آرژانتین، بارسلونا)

2008: كریستیانو رونالدو (پرتغال، منچستریونایتد)

2007: كاكا (برزیل، میلان)

2006: كاناوارو ( ایتالیا، یوونتوس)

2005: رونالدینیو ( برزیل، بارسلونا)

2004: آندره شونچنكو (اوكراین، میلان)

2003: پاول ندود ( چك، یوونتوس)

2002: رونالدو (برزیل، رئال مادرید)

2001: مایكل اوون (انگلیس، لیورپول)

2000:لوییس فیگو (پرتغال، رئال مادرید)

منبع : ایسنا

بخش ورزشی