تبیان، دستیار زندگی
شاید برای خواندن نوشته روی یک بطری یا نوشته روی برچسب هاب کوچک تا کنون از ذره بین استفاده کرده باشید و یا حتماً افراد مسنی را دیده اید که گاهی اوقات برای مطالعه یک کتاب از ذره بین استفاده می کنند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذره بین

ذره بین

شاید برای خواندن نوشته روی یک بطری یا نوشته روی برچسب هاب کوچک تا کنون از ذره بین استفاده کرده باشید و یا حتماً افراد مسنی را دیده اید که گاهی اوقات برای مطالعه یک کتاب از ذره بین استفاده می کنند.

ذره بین با بزرگ کردن تصویر یک جسم ریز از روزگاران قدیم برای مشاهده اجسام ریز به ار می رفته است. این ابزار نوری به "بزرگ ساز" معروف است، این بزرگ ساز قبل از به وجود آمدن عینک مورد استفاده قرار می گرفت.

ساخت اولین ذره بین ها به به دوره رنسانس (Renaissance) می رسد که از بلور obsidian crystals برای بزرگنمایی شعله یک شمع روشن استفاده می کردند.

ذره بین

البته در ایران باستان، آشوریان از "burning-glass" برای روشن کردن آتش به کمک پرتوهای نور خورشید استفاده می کردند؛ به این صورت که با استفاده از یک burning-glass پرتوهای نوری را هدایت کرده و آن ها را در یک نقطه خاص جمع می کردند.

اولین عینک دو چشمی در قرن 13 میلادی ساخته شد، این در حالی است که قدمت حضور ذره بین در زندگی بشر به 1021 بر می گردد.

در کتاب های اپتیکی نوشته شده آن روزگار، شواهدی بر وجود ابزارهای نوری و استفاده  آن ها وجود دارد. در قرن 8 میلادی، دستگاه هیروگلیف (hieroglyphs) کشف گردید.

امروزه از ذره بین ها برای ساخت ابزار جدید استفاده می کنند که می توانند، تصویر بزرگتری از اجسام ریز تهیه نمایند. اولین میکروسکوپ در سال 1590 میلادی ساخته شد و بسیاری از مردم بر این باورند که ذره بین پدر میکروسکوپ می باشد و به طور کلی سال دقیق اختراع ذره بین تا کنون مشخص نیست.

ذره بین
اگر شما اطلاعات بیشتری در این باره دارید، دوستان شما در مرکز یادگیری منتظر اطلاعات شما هستند.internetschool


مترجم: نوربخش

گروه مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: نوربخش