تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از عرضه دستاوردهای اساتید و محققان کشور در حوزه های مختل فقهی و علمی زیست فناوری به محققان سایر کشورها خبر داد. دکتر سید محمد حسینی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش و فناوری درکابینه دهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:

عرضه دستاوردها در حوزه های فقهی زیست فناوری

پژوهش و فناوری در کابینه دهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از عرضه دستاوردهای اساتید و محققان کشور در حوزه های مختل فقهی و علمی زیست فناوری به محققان سایر کشورها خبر داد. دکتر سید محمد حسینی ایجاد انگیزه و فکر را از مزایای برگزاری این کنگره نام برد و افزود: اخلاق زیستی، مقوله ای میان رشته ای است به گونه ای که در این خصوص اندیشمندان حوزه در کنار صاحب نظران و اساتید دانشگاه می توانند به حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد بپردازند.

وی با اشاره به دستاوردهای محققان کشور در حوزه های سلول های بنیادی و شبیه سازی، ناباروری و حوزه های مختلف زیست فناوری، اظهار داشت: در غرب اگر در خصوص اخلاق زیستی بحث می شود، سمت و سوی سکولاریستی دارد اما موضوعات اخلاق زیستی در ایران با توجه به گرایش های دینی، متفاوت تر از مباحث غرب است.

دکتر وحید دستجردی خبر داد:

تولید 96 درصد داروها در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در حال حاضر 96 درصد داروهای مورد نیاز داخل کشور تولید می شوند گفت: برای 4 درصد باقی مانده داروها به خارج از کشور وابسته هستیم که این میزان 35 درصد بودجه هایی دارویی کشور را شامل می شود.

پژوهش و فناوری در کابینه دهم

دکتر مرضیه وحید دستجردیدر زمینه تولید داروهای وارداتی و گران قیمت اظهار داشت: در این همکاری در جهت تولید داروهای وارداتی برای درمان بیماری های صعب العلاج چون سرطان فعالیت هایی شده است که در صدد هستیم پروژه هایی که در این زمینه در دست اجرا است را تجاری سازی کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به رونمایی از برخی داروها در دهه فجر خاطر نشان کرد: حدود 9 قلم از داروهای اساسی کشور در حوزه درمان بیماری های صعب العلاج با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری به بازار عرضه شده است که این امر از خارج شدن ارز از کشور جلوگیری کرده است.

دکتر تقی پور خبر داد:

مصباح 2 آماده پرتاب

پژوهش و فناوری در کابینه دهم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که ماهواره مصباح 2 آماده پرتاب است گفت: ماهواره مصباح 2 از نوع ماهواره های مخابراتی است که در باند UHF کار می کند. ماموریت این ماهواره ذخیره و بازیابی اطلاعات، جمع آوری و پخش داده ها روی مناطق وسیع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری است. دکتر رضا تقی پور افزود: مصباح 2 با جرم 70 کیلوگرم دارای مداری از نوع خورشید آهنگ و ارتفاع 700 به اضافه 15 کیلومتر بوده و طول عمر آن سه سال پیش بینی می شود.

پژوهش و فناوری در کابینه دهم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتخاطر نشان کرد: هدف از توسعه طرح مصباح 2 کسب دانش فنی طراحی، تحلیل، ساخت و آزمایش ماهواره به صورت بومی، دستیابی به فضا از طریق طراحی و پرتاب یک ماهواره نزدیک زمین برای جمع آوری، ضبط، پردازش و ارسال مجدد داده ها و نیز ایجاد یک شبکه ارتباطی ماهواره ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دور افتاده ایران با دیگر نواحی جغرافیایی دنیا است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - ویژه نامه هفته پژوهش

تنظیم: فاطمه گودرزی