تبیان، دستیار زندگی
برگزاری نخستین سوگواره ستاره تشنگان شامگاه پنج‌شنبه سالن همایش‌های صدا و سیما میزبان نخستین سوگواره شعر عاشورایی «ستاره تشنگان» بود. در این نشست که با استقبال خوب مسئولان، شاعران آیینی و مداحان اهل بیت رو به رو شده بود، ضمن بحث پیرامون جایگاه شعر ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری نخستین سوگواره «ستاره تشنگان»

کار شاعران عاشورایی بصیرت‌افزایی برای مبارزه با فتنه است

شامگاه پنج‌شنبه سالن همایش‌های صدا و سیما میزبان نخستین سوگواره شعر عاشورایی «ستاره تشنگان» بود. در این نشست که با استقبال خوب مسئولان، شاعران آیینی و مداحان اهل بیت رو به رو شده بود، ضمن بحث پیرامون جایگاه شعر عاشورایی در ایران و تاریخ اسلام بر این نکته تأکید شد که مسئله فرهنگ و توجه به گسترش کارهای فرهنگی بهترین سپر دفاعی در برابر فتنه‌های جهان غرب و موج اسلام‌هراسی آنها به شمار می‌رود.

کار شاعران عاشورایی بصیرت افزایی برای مبارزه با فتنه است

جام‌های مسموم

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، بهترین وسیله برای انتقال معرفت و شناخت مفاهیم معنوی به افراد یک جامعه را هنر و آفرینش‌های هنری هنرمندان دانست و گفت: امروز این اصل بر همگان آشکار شده است که برای انتقال فرهنگ به جهان مؤثرترین ابزار، ابزار فرهنگی است. غربی‌ها نیز در این راه با استفاده از تولیدات هنری سعی می‌کنند آرام آرام جامعه هدف خود را از باورهای عمیق‌شان خالی کنند و با تغییر اصلاحات خط و مشی خود را بر آنها حاکم گردانند.

این در حالی است که آنها با شعار تجددگرایی به فکر کنار زدن فرهنگ اسلامی در بین کشورهای مسلمان هستند و می‌خواهند جوانان مسلمان را از راه اصلی حرکتی‌شان یعنی گسترش و اعتلای اسلام و مفاهیم مردمی و جهانی آن بازدارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در چنین فضایی حضور هنرمندان متعهد و اسلامی می‌تواند در برملا کردن و نابود کردن نقشه شوم دشمنان اسلام مهم‌تر از هر زمان دیگری تلقی شود، خاطرنشان کرد: وقتی جام یک شاعر اهل بیت با دستان حضرت محمد(ص)، امیرالمؤمنین، حضرت علی(ع) یا امام حسین(ع) پر می‌شود، می‌تواند یک قطره از آن جامعه‌ای را سیراب کند، اما در کنار این نگاه وقتی جام هنرمند دیگری با دستان طاغوتیان و شیاطین پر شود، مسلم است که نوشیدن آن یک جامعه را به ورطه سقوط و تباهی می‌کشاند. امروز که شاهد تجلی شعر عاشورایی در کشور اسلامی خود هستیم می‌توانیم نتیجه بگیریم که حلقه اتصال و ارتباط شاعران و مداحان کشور با خوان گسترده اهل بیت روز به روز فشرده‌تر و عمیق‌تر شده است.

میرباقری در پایان تأکید کرد که شاعر اهل بیت باید اهل مطالعه و تحقیق در سیره اهل بیت باشد و گفت: اولویت کاری و فکری شاعران عاشورایی باید افزودن بصیرت و حقانیت بین مخاطبان خود باشد تا با آن سلاح به مقابله با فتنه و ظلم زمانه بپردازند.

شعر عاشورایی، جاده‌ای رو به سعادت

در ادامه حجت‌الاسلام احمد شرف‌خانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، نفس وقف از سوی مردم برای انجام کارهای مذهبی به خصوص در زمینه ترویج فرهنگی عاشورایی را متعلق به سرکوب دیدگاه‌های مذهبی مردم در زمان رضاخان ملعون دانست و تصریح کرد: دو نگاه در مسئله وقف بین مردم رایج است؛ یکی وقف برای ترویج فرهنگ حسینی و دیگری وقف برای گسترش بصیرت عاشورایی برای مقابله با فتنه و ظلم زمانه. فراموش نکنید که مقابله با ظلم و ستم دوران رضاخان نتیجه اعتقاد مردم به حقانیت عاشورا و امام حسین(ع) و مبارزه آن بزرگوار با جور و ظلم زمان خود بود.

وی در ادامه افزود: چه در آن زمان و چه در حال حاضر هنرمندان و به خصوص شاعران متعهد و معتقد به مبانی اسلام از ابزار دست خود برای روشنگری مردم در راستای شناخت حقه‌ها و فریبکاری‌های دشمنان استفاده کردند و بر همین اساس است که اعلام می‌شود در زمان حاضر ماندگارترین و پرثبات‌ترین وسیله برای انتقال مبانی معرفتی هنر و کارهای هنری است. امیدوارم راهی که شاعران آیینی و عاشورایی کشور برای حفظ نهضت امام حسین(ع) در حال طی کردنش هستند روز به روز گسترده‌تر شود و شاهد حضور بیشتر جوانان و هنرمندان اصیل کشور در این جاده رو به سعادت باشیم.

اسلام و شعر ارزشی

محمدعلی مجاهدی، شاعر شناخته شده مذهبی کشور تنها هنرمندی بود که در این سوگواره عاشورایی به سخنرانی پرداخت. وی محور گفت‌وگوی خود را بر توجه دین اسلام از زمان صدر آن تا امروز بر مسئله شعر و انتقال مفاهیم معرفتی با تمسک به این هنر استوار کرد و گفت: اسلام از آغازین روزهای خود به مقوله شعر ارزشی توجه ویژه‌ای داشت و ما حتی در کلام حضرت محمد(ص) و امام صادق (ع) نیز می‌توانیم به جایگاه شعر ارزشی برای انتقال مفاهیم اسلامی به خوبی پی ببریم. به اعتقاد من مهم‌ترین مسئله در سرودن اشعار مذهبی به خصوص در زمینه حماسه‌ای مانند کربلا به ایمان شاعر بازمی‌گردد و اینکه گاهی اوقات شنیده می‌شود شعر در اسلام مقوله‌ای ناپسند است، کاملاً اشتباه است.

این شاعر مفاهیمی چون شرافت، فداکاری، مجاهدت و مبانی از این دست را از مفاهیم مغفول مانده در شعر عاشورایی نامید و تأکید کرد: تا پیش از انقلاب حرکت‌های صورت گرفته در راه سرایش اشعار عاشورایی حالت متمرکز نداشت اما با پیروزی انقلاب اسلامی شعر سرخ و عاشورایی به جنبشی در میان شاعران بدل گشت تا آنجایی که علمای اسلامی مانند شهید مطهری نیز به حرکت شاعران متعهد برای شکل‌دهی یک جریان استوار مذهبی در کشور تأکید کرده‌اند.

گفتنی است در پایان این مراسم علی‌قلی امیراحمدی مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت همه‌جانبه وزارت ارشاد از شاعران و مداحان اهل بیت که دارای طرح‌ها و ایده‌های جدید هستند خبر داد و گفت: به زودی مجله‌ای تخصصی با حمایت وزارت ارشاد برای مداحان اهل بیت چاپ و منتشر خواهد شد که در آن سعی می‌شود اشعار و مقتل‌های مهم و قابل استناد جهت معرفی به مداحان و مرثیه‌سرایان حسینی معرفی شود.

همچنین در پایان این همایش از محمدجواد غفورزاده و حاج‌علی انسانی به عنوان مداحان اهل‌بیت تجلیل شد.


امین خرمی

تهیه و تنظیم: مهسا رضایی- بخش ادبیات تبیان