تبیان، دستیار زندگی
مرگ ببر سیبری و شائبه هایی که درمورد بیماری او وجود داشت، داغ ترین خبری بود که در هفته گذشته سر زبان ها افتاد. ببر نر سیبری که چندی پیش در مقابل اهدای دو قلاده پلنگ ایرانی از روسیه وارد کشور شده بود بعد از یک دوره بیماری تنفسی هفته گذشته درگذشت تا دامپزشک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا اطلاع ثانوی باغ وحش گردی ممنوع!

ببر

مرگ ببر سیبری و شائبه هایی که درمورد بیماری او وجود داشت، داغ ترین خبری بود که در هفته گذشته سر زبان ها افتاد. ببر نر سیبری که چندی پیش در مقابل اهدای دو قلاده پلنگ ایرانی از روسیه وارد کشور شده بود بعد از یک دوره بیماری تنفسی هفته گذشته درگذشت تا دامپزشکان در ابتدا به بیماری FIV (یک بیماری شبیه به ایدز) مشکوک شوند و بعد حکم به بیماری مشمشه بدهند. بیماری نادر و خطرناکی که به چهارپایان تک سم اختصاص دارد و گفته می شود از خوردن گوشت آلوده الاغ به ببر نر سیبری منتقل شده است.

این بیماری که در روزهای گذشته جان دو شیر ایرانی باغ وحش ارم را هم گرفت، این روزها بزرگترین باغ وحش تهران را در وضعیت فوق العاده ای قرار داده است که بازدید از آن را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.

اسماعیل كهرم، كارشناس حیات وحش در گفت و گو با CHN در این باره می گوید: «بیماری مشمشه یك بیماری باكتریای است و از طریق سم‌داران و مصرف گوشت آنها به گوشتخواران و گربه سانان منتقل می شود. ضمن اینكه خود سم‌داران نیز ناقل این بیماری هستند. این بیماری می تواند به انسان منتقل شود و به همین دلیل لازم است که باغ وحش ارم تا مدتی تعطیل شود.»

بیماری مشمشه یك بیماری باكتریای است و از طریق سم‌داران و مصرف

گوشت آنها به گوشتخواران و گربه سانان منتقل می شود. ضمن اینكه

خود سم‌داران نیز ناقل این بیماری هستند. این بیماری می تواند به انسان

منتقل شود و به همین دلیل لازم است که باغ وحش ارم تا مدتی تعطیل شود

ببر

او با اشاره به این که این بیماری سلامت بازدیدكنندگان باغ وحش ارم را تهدید می‌كند، می گوید: «این بیماری به دو طریق بروز پیدا می كند و علائم آن به صورت تاول‌هایی روی پوست و یا عفونی شدن دستگاه تنفسی و درگیر كردن حلق و ریه از حیوان به انسان و از انسان به بقیه منتقل می شود.»

جسد این ببر در حال حاضر برای تاکسیدرمی و نمایش در موزه ها به خارج از

باغ وحش انتقال داده شده اما کارشناسان معتقدند که تنها راه جلوگیری

از شیوع مشمشه دفن و یا سوزاندن جسد ببر و شیرهای آلوده است

كهرم از میان حیوانات باغ وحش، گورخر، ببر و شیر را آسیب‌پذیرترین گونه‌ها در برابر این بیماری دانسته و ادامه می دهد: «باید حیوانات مشكوك به این بیماری و مبتلایان را از باغ وحش دور كرد و برای عدم انتقال این بیماری به انسان ضرورت دارد تا پاكسازی كامل باغ وحش از آلودگی، از ورود مردم جلوگیری شود.»

این در حالی است که جسد این ببر در حال حاضر برای تاکسیدرمی و نمایش در موزه ها به خارج از باغ وحش انتقال داده شده اما کارشناسان معتقدند که تنها راه جلوگیری از شیوع مشمشه دفن و یا سوزاندن جسد ببر و شیرهای آلوده است.

ببر

گفته می شود که ببرهای نر و ماده منتقل شده به باغ وحش تهران برگه سلامت نداشته اند و به دلیل تبلیغات گسترده ای که از سوی مدیریت پروژه و سازمان محیط زیست صورت گرفته بود، به سلامت این ببرها توجهی نشد و تنها به باغ وحش تهران اعلام شد که این ببرها بعد از یک ماه به میانکاله منتقل می شوند.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، در تمام دنیا وقتی گونه ای به محلی دیگر منتقل می شود، برای جلوگیری از شیوع بیماری و اطمینان از مسائل ایمنی همه ضوابط سلامت و گواهی پزشکی گونه ها ضمیمه پرونده می شود اما با گذشت هشت ماه از ورود ببرها از روسیه به ایران هیچ گواهی پزشکی به باغ وحش تهران ارائه نشده بود.


بخش گردشگری تبیان- الهام مرادی