تبیان، دستیار زندگی
بیشتر خانواده ها به کودکان خود می‌گویند که با غریبه ها صحبت نکن و چیزی از آنها نگیر و دنبال آنها را نیفت و چیزهای دیگری از همین قبیل. اما من می‌خواهم اینجا به این نکته اشاره کنم که این قبیل توصیه ها لازم است اما کافی نیست؛ چرا که بسیاری از کسانی که دست به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روح و روانش را ایمن سازید

روح وروانش را ایمن سازید

بیشتر خانواده ها به کودکان خود می‌گویند که با غریبه ها صحبت نکن و چیزی از آنها نگیر و دنبال آنها را نیفت و چیزهای دیگری از همین قبیل. اما من می‌خواهم اینجا به این نکته اشاره کنم که این قبیل توصیه ها لازم است اما کافی نیست؛ چرا که بسیاری از کسانی که دست به سوء استفاده جنسی از کودک می‌زنند به طور معمول جزو آشنایان کودک هستند گرچه ممکن است غریبه ها هم گاهی به این کار اقدام کنند. به یاد داشته باشید که کودکان به راحتی اعتماد می‌کنند و حتما لازم نیست برای سوء استفاده جنسی از آنها فرد به زور متوسل شده باشد. این رفتار به تدریج شروع می شود. با تماسهای خوب( مثل   بغل کردن، نوازش کردن،...)  آغاز می شود، بعد نوبت به تماسهای مشکوک(قلقلک و لمس نقاط خصوصی بدن و ...) می رسد و سپس تماسهای بد( نوازش های مشکوک و...) انجام می شود .

معمولا این عمل همراه با فریب، تهدید و یا حتی تماسهای لذت بخش است. معمولا فرد متعرض و یا متجاوز از کودک می خواهد تا راز او را نگه دارد. سو استفاده جنسی می تواند هم پسرها و هم دخترها را تهدید کند و ربطی به خوشگل و زشت بودن ندارد.

به هر حال شما باید نکاتی را برای مقابله با آن به کودکان تان بیاموزید. اگر در سن3-2سالگی این آموزش را به کودکتان بدهید بعدها می توانید آموزشهای بعدی را بر همین اساس ادامه داده و در طی سالهای بعد از اینکه او می داند چگونه از خودش مراقبت کند خیالتان آسوده تر باشد.

می‌توانید با  توصیه های زیر شروع کنید:

* اگر درباره شیوه بازگو کردن این مسایل با کودک راحت نیستید،این نقش را به یک مشاور واگذار کنید.

*   حواستان باشد درلحن گفتار این آموزش ها دقت و مهارت کافی را کسب کنید.

*حمام کردن کودک فرصت خوبی برای آموزش نقاط خصوصی بدن و راههای محافظت از آنها به کودک است. به کودکتان نشان دهید که شستن و تمیز نگه داشتن این ناحیه ، برای سلامتی او اهمیت دارد و در ضمن باید مراقب باشد کسی به این نقطه دست نزند. نشان دهید که شما هم فقط برای سلامتی و پاکیزه نگه داشتن او به این نقطه دست می زنید. برای شستن این ناحیه از او اجازه بگیرید و یا در سنین بالاتر، در صورتی که او را به حمام می برید به او فرصت دهید تا این ناحیه را خودش بشوید.

روح وروانش را ایمن سازید

* به بچه یاد بدهید که نقاط جنسی و بدنش به خودش تعلق دارد و کسی حق ندارد بدون اجازه به قسمت های خصوصی بدن او دست بزند. می توانید برای این آموزش از یک شعر و یا داستان استفاده کنید. شما می توانید به بچه بگویید که همانطور که او از چیزهای گرانبهایش مراقبت می کند ازآن نقطه هم باید مراقبت کند، و اجازه ندهد کسی آن را لمس کند مگر مامان یا دکتر آن هم فقط وقتی که مامان اجازه می دهد.

* به بچه ها بگویید رابطه جنسی میان کودکان و افراد بزرگ تر برخلاف قانون محسوب می‌شود.

* می توانید راههای برخورد با تماسهای ناخواسته را به او آموزش دهید. ” نه گفتن ” را به او بیاموزید و اینکه در صورتی که با تماس ناخواسته فردی سمج و پر زور روبرو شد چگونه از خود محافظت کند. به کودک بگویید که تمام تماسها خوب نیستند و یک بچه باهوش باید فرق بین تماسهای خوب و بد را بفهمد. باید تماسهای بد را به مادرو پدر، معلم و یا یک فرد مورد اعتماد گزارش بدهد. چون این تماسها ممکن است کم کم پیشرفت کند و به سو استفاده جنسی ختم بشوند.

* راههای فرار از یک موقعیت و یا وضعیتی که ممکن است سو استفاده جنسی در آن رخ دهد را به کودکتان بیاموزید، می توانید برای این کار از داستانها و یا سناریوهایی مانند مثال زیر استفاده کنید:

مامان سپیده و سارا آنها را برای خریدن نوشابه به سوپر محل فرستاده ، آنها بارها برای خرید به این فروشگاه رفته اند. وقتی آنها وارد می شوند همسایه که پیرمرد است آنها را برای خوردن بستنی به خانه اش دعوت می کند. وقتی آنها دارند بستنی می خورند، پیرمرد رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهد. از کودکتان بپرسید اگر او به جای بچه ها بود چه کار می کرد؟  به چه کسی خبر می داد؟

می توانید داستان را این طور ادامه بدهید که اگر پیرمرد به آنها بگوید : " اگر به کسی چیزی نگویید من هر بار که اینجا می آیید به شما بستنی می دهم !" آنها چه کار باید بکنند. اگر آنها را تهدید کند که به صاحب خانه شان می گوید که آنها را از خانه بیرون بکند، بچه ها باید چه کار بکنند؟

*  به آنها یاد بدهید در صورتی که هرگونه رفتار مشکوک را مشاهده کردند به شما اطلاع بدهند.

* به کودک اطمینان بدهید که اگر تماسهای مشکوک را به یک آدم بزرگ مورد اعتماد گزارش بدهد ، راحت تر می توان در مورد روش برخورد با آن تصمیم گرفت. به بچه ها بگویید که گزارش دادن موارد مشکوک باعث حفاظت بیشتر خودشان و بچه های دیگر می شود.

* لیستی از کسانی که ممکن است کودک در صورت احساس خطر به آنها پناه ببرد برای او مشخص کنید( ترجیحا از زنان و خانمهای مورد اعتماد و در دسترس).

* به کودکان بگویید بدون حضور شما سوار ماشین هیچ کس حتی آشنایان نشوند.

* تلاش کنید دوستان کودکانتان و خانواده آنها را به خوبی بشناسید.

* ارزشهای خانوادگی را به او بیاموزید. مثلا بگویید : ما توی خانواده مون از این کارها نمی کنیم، یا مثلا  ما این رفتارها رو نمی پسندیم. این کار باید در زمینه ای از واقعیت انجام شود. کودک باید ببیند که شما واقعا برخی رفتارها را عیب می دانید و به آنها نمی پردازید؛ حتی اگر در حال مشاهده یک رفتار مشکوک توسط یکی از بستگان نزدیک مانند پسر خاله و یا پسر عمویش است. گرچه این کار گاهی بسیار مشکل است اما کودک باید بداند که ارزشهای خانوده او و قوانینی که در خانه آنها وجود دارد حتی با قوانین خانواده عمو و خاله فرق دارد. این کار نیز باید در محیطی آرام و بدون ترس و سختگیری انجام بگیرد. وقتی رفتار مشکوکی از یکی از افراد غریبه و آشنا دیدید. برای کودک بگویید که این رفتار را من نمی پسندم و فکر می کنم خیلی از آدمهای دیگه دنیا هم تاییدش نمی کنند.

* رابطه مناسب عاطفی با کودکان برقرار کنید و از آنان بخواهید درباره سوالاتی که در ذهن خود دارند صحبت کنند و بگویید که مسایل آنان برای شما بااهمیت است.

روح وروانش را ایمن سازید

مثالهایی از پرسشهای کودکان و پاسخهای شما

آیا درسته کسی به بدن من دست بزنه؟  آیا مجبورم توی بغل ... بشینم؟  آیا ممکنه رازداری کار اشتباهی باشه؟

پاسخها برای سنین 6-2سال

اگر دوست نداری ، هیچ وقت مجبور نیستی کسی را ببوسی یا بغل کنی. هیچ آدم بزرگی و یا هیچ فرد بزرگتر از تو حق نداره به بدن تو دست بزنه، پس باید همیشه به من بگویی، تو مجبور نیستی هیچ رازی را از مامان مخفی کنی. حتی اگر کسی به تو بگوید که”اگر این کار را نکنی ، اتفاق بدی می افتد”. همه چیز را فورا به من بگو و مطمئن باش کاری می کنم که اتفاق بدی برای تو نیافتد.

پاسخها برای سنین 8-6 سال

تنها کسی که تو باید همیشه از او اطاعت کنی مامان است. تو باید در مدرسه همان طوری رفتار کنی که به تو می گویند، اما اگر در مدرسه کسی از تو خواست که کار عجیبی را در تنهایی با او انجام بدهی، لازم نیست حرف او را گوش کنی. اگر کسی به تو بگوید کارهایی مثل دست زدن به بدن همدیگر و یا بوس کردن را انجام بدهی، مجبور نیستی حرفش را گوش کنی. فقط بگو : ” من نمی خواهم این کار را انجام بدهم:”  یا ” نمی خواهم این بازی را بکنم.” یا “می خواهم به خانه بروم.”  اگر کسی از تو خواست تا درباره چیزی راز داری کنی، معمولا به خاطر اینست که او می داند مامان از فهمیدن آن عصبانی خواهد شد. بنابراین کار غلطی است که از تو بخواهند چیزی را به مامان نگویی. من باید همه رازهای تو را بدانم، بخصوص آنهایی که ناراحتت می کند. اگر شخصی به تو بگوید در صورت فاش کردن رازی به زندان یا جهنم می روی ، بدجنس است و دروغ می گوید. او فقط برای ترساندن تو این را می گوید. نگران نباش مامان می تواند همه چیز را درست کند. و تو اصلا سرزنش نمی شوی. هیچ کسٍ هیچ وقت نخواهد فهمید که تو درباره او با من صحبت کرده ای. تو همیشه می توانی به من اعتماد کنی.

اشتباهات بزرگ والدین در تربیت

پاسخها برای سنین11-8 سال

بعضی از آدم بزرگها دوست دارند با کودکان؛ پسر یا دختر، کارهای بد انجام بدهند. آنها آدمهای بدی هستند و این کار نیز بسیار غلط است. این آدمها فکر می کنند چون بزرگتر و قویتر از کسی هستند می توانند او را مجبور به انجام هر کاری بکنند، این اصلا درست نیست. این خلاف قانون است و پلیس بالاخره آنها را دستگیر و زندانی می کند.

اگر کسی سعی کند بدن تو را به شیوه بدی لمس کند یا از تو بخواهد بدن او را لمس کنی. حتی اگر فردی از خانواده خودمان باشد، حتی اگر هدیه ها و جایزه های بزرگی به تو پیشنهاد بکند؛ آنچه را به تو گفتم به او بگو. تو هیچ وقت نباید حرف او را گوش کنی.اگر احساس می کنی که شخصی به تو علاقه خاصی دارد و ممکن است سعی کند تماسهای مشکوکی با تو داشته باشد، فورا به مامان بگو تا من ترتیبی بدهم که تو دیگر هیچ وقت با او تنها نمانی. بعضی بچه ها فکر می کنند که اگر اتفاق بدی برای آنها بیافتد تقصیر خودشان است ، اما تو باید بدانی که اگر یک آدم بزرگ یا دختر یا پسر بزرگتر سعی کند کار بدی مانند این انجام بدهد، هرگز تقصیر از کودک نیست.


منبع: هفته نامه سلامت

سایت سیمرغ

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان

تنظیم و فرآوری: نسرین صفری

مطالعه کتاب پیش نیازهاى بهداشت روانى خانواده موجود در کتابخانه تبیان به شما کاربران محترم توصیه می شود.

مقالات مرتبط

كودكان و نحوه برخورد با افراد ناشناس

جایگزین های عشق و نوازش

زندگی با بهترین عشق در دنیا  

کوچولوی زخمی !

زورت به بچه رسیده!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.