تبیان، دستیار زندگی
کمتر کسی است که بداند «محمدحسن قدوسی» از فاتحان لانه جاسوسی آمریکا و یکی از همرزمان شهید سید محمدحسین علم الهدی که دوشادوش او در 16 دی ماه 1359 جنگید تا به شهادت رسید و پیکر پاکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوه علامه طباطبایی در هویزه(عکس)

کمتر کسی است که بداند «محمدحسن قدوسی» از فاتحان لانه جاسوسی آمریکا و یکی از همرزمان شهید سید محمدحسین علم الهدی که دوشادوش او در 16 دی ماه 1359 جنگید تا به شهادت رسید و پیکر پاکش زیر شنی تانک های بعثی له شد ، نوه دختری مفسر کبیر قرآن صاحب المیزان ، آیت الله محمدحسین طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) می باشد.

علامه طباطبایی

شهید محمد حسن قدوسی دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه مشهد بود. او به سال 1336 در قم متولد شد . پدرش شیخ علی از مدرسین و استادان حوزه علمیه قم و داماد حضرت آیت الله طباطبایی بود . در زمان شهادت محمد حسن ، پدرش آیت الله شیخ علی قدوسی بر کرسی دادستان کل انقلاب اسلامی تکیه داشت اما علی رغم این ، باز هم کمتر کسی دانست که دومین مقام قضایی نظام اسلامی ، عزادار فرزند خویش است. تنها 8 ماه بعد ، آیت الله شیخ علی قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی توسط منافقین کوردل ترور شد و به پسر شهیدش پیوست.

امام خمینی به مناسبت شهادت این قاضی مجاهد و پدر شهید بی ادعا نوشتند: «با کمال تأسف و تأثر، حجت الاسلام شهید قدوسی به دوستان شهید خود پیوست. شهیدی عزیز که سالیان دراز در خدمت اسلام بود و اخیراً مجاهدات او در راه انقلابْ، بر همگان روشن است. این جانب سالیان طولانی از نزدیک با او سابقه داشتم و آن بزرگوار را به تقوا و حُسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف می شناختم. شهادت بر او مبارک و «وُفود الی اللّه » و خروج از ظلمات به سوی نورْ بر او ارزانی باد».

منقول است که محمد حسن ، در یکی از دفعاتی که از جبهه به دیدار پدرش آمده بود به وی گفت: من در جبهه ها احساس کردم که زمانی که دشمن حمله می کند و ما در محاصره خمپاره های دشمن قرار می گیرم و آنقدر خمپاره به طرف ما شلیک می کنند که گویی از آسمان خمپاره می بارد . آنوقت است که معلوم می شود چه کسی خداپرست است و موحد واقعی کیست.

امروز پیکر مطهر محمدحسن قدوسی در کنار دیگر همرزمان شهیدش ، در کربلای هویزه پذیرای هزاران زائر از سراسر ایران اسلامی است.

روحمان با یاد هر دوی آنان شاد

شهید محمدحسین قدوسی

شهید قدوسی

شهید آیت الله حاج شیخ علی قدوسی دادستان کل انقلاب اسلامی

(پدر شهید محمدحسن قدوسی و داماد آیت الله طباطبایی)

منبع : مشرق نیوز

تنظیم : رها آرامی - فرهنگ پایداری تبیان