تبیان، دستیار زندگی
طی چند سال اخیر هر بار که پدیده‌ ای نوظهور در تلویزیون ایران ظاهر شده، به سرعت شاهد بوده ایم که عروسک‌ ها و تی ‌شرت‌هایی مربوط به این برنامه در میدان‌های اصلی شهر روی دست دستفروش‌ها حراج می ‌شود: عروسک کلاه قرمزی ؛ چیه؛ روسر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای خیالی برره باز هم مسئله‌ ساز شد


طی چند سال اخیر هر بار که پدیده‌ ای نوظهور در تلویزیون ایران ظاهر شده، به سرعت شاهد بوده ایم که عروسک‌ ها و تی ‌شرت‌هایی مربوط به این برنامه در میدان‌های اصلی شهر روی دست دستفروش‌ها حراج می ‌شود: عروسک کلاه قرمزی ؛ چیه؛ روسری نیکی کریمی درفیلم عروس؛ روسری شخصیت اول مجموعه مسافری از هند، و حتی مدتی هم نحوه چادر سر کردن لعیا زنگنه در یکی از همین سریال‌ها. درست در همین نقطه است که باید مطمئن شویم فرهنگ سازی کردن تلویزیون شعار نیست و همین تأثیر روشن باید سبب شود که تولید کنندگان تلویزیونی دست به عصا حرکت کنند و از این فرصتی که در ایران در اختیار هیچ رسانه‌ دیگری نیست به نحو احسن استفاده کنند.

آخرین و پر سر و صداترین اتفاق هم در این میان سریال برره است که حواشی ‌اش تا امروز چندین برابر مدت زمان پخش این سریال ماجرا آفریده است. از شکستن سر و دست بچه‌ها در مدرسه به خاطر دعوای برره‌ای، تا پریدن نخود در گلو و خفه شدن و این آخری هم شوخی با پول ملی!

این روزها کافی است در میادین اصلی قدم بزنید و با دستفروش‌هایی که قدم به قدم پول برره‌ای می ‌فروشند مواجه شوید؛ دستفروش‌هایی که بعد از برخورد مراجع قانونی حالا پول‌های برره را در جیب گذاشته ‌اند و زمزمه ‌کنان مشتری پیدا می‌کنند. بانک مرکزی برره در تازه‌ترین اقدام اسکناس‌هایی به فرم اسکناس‌های زمان پهلوی اول و با تصاویری از اهالی روستای برره با آرم کله بز منتشر کرده است و عباراتی چون «پول وده پول زور وده» و «شاباش وده» و امضای سالارخان و سردار خان روی آنها نقش بسته است. اسکناس‌های برره هر کدام تا قیمت 200 تومان فروخته می‌شوند. به هر حال این موج هم همچون ماجرای نحوه چادر سرکردن لعیا زنگنه می‌گذرد، اما مسئله بر سر فرهنگ سازی غلط است و شوخی با پول ملی ایران. توزیع اسكناس‌های برره‌ ای از سوی عده‌ای سودجو با اهداف و اغراض سیاسی و فرهنگی صورت گرفته است.

محمدرضا سبز علیپور ـ كارشناس مسائل اقتصادی - در این زمینه گفت: چاپ و توزیع اسكناس‌های برره ‌ای از سوی عده‌ای سودجو با دید كاسبكارانه و با اهداف و اغراض سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است. طی روزهای گذشته شاهد توزیع و فروش تصویر اسكناس‌هایی با اشكال و مبالغ مختلف بوده و هستیم كه به پول‌های برره‌ای معروف و مربوط به یك سریال تلویزیونی است. با توجه به این كه اسكناس هر كشوری از جمله ایران اسلامی‌ از شأن و منزلت خاصی برخوردار بوده و نشان دهنده قدرت، اقتدار و دیدگاه‌های كشور، مردم و ارزش‌های نظام آن جامعه است از همین رو آن را پول ملی اطلاق كرده و برای طراحی و چاپ برگ برگ آن مدت زمان طولانی و هزینه‌ های گزافی را صرف و در همین راستا از بهترین، با وجهه ترین و مقدس ترین تصاویر استفاده می ‌كنند.

علیپور اظهار كرد: اسكناس‌های رایج فعلی كشور جایگاه ویژه خود را داشته و اسكناس‌ های پیش از انقلاب نیز بخشی از تاریخ مرز و بوم به حساب می ‌آیند كه باید از آنها نیز همانند پول‌ها و آثار باستانی كشور بنا به دلایل خاصی حراست كرد، لذا سوء استفاده اشخاص از پول‌های رایج و تاریخی كشور نوعی دهن كجی به مردم شریف و قوانین و ارزش‌های اسلامی‌ تلقی شده و قابل پیگیری اطلاعاتی و قضایی است.

وی ادامه داد: چنانچه در خصوص اسكناس‌های برره ‌ای تعمق كنیم به این نتیجه خواهیم رسید كه عده‌ای سودجو به منظور كسب درآمدهای هنگفت و دهن كجی به مردم و مسؤلان، مبادرت به استفاده از تصاویر و نوشته‌ های دور از شأن ملی به‌ این تصاویر مقدس و قابل احترام كشور كرده و به خاطر این كه جرم خود را سبك ‌تر و توجیه قابل قبولی نیز برای این عمل زشت خود داشته باشند از شكل و شمایل اسكناس‌های پیش از انقلاب استفاده كرده اند كه این حركت آنها باعث شده تا عده‌ای اسكناس‌های فعلی را نیز در مقام مقایسه قرار داده و پول ملی را به تمسخر بگیرند و با عنایت با ارسال خبر و تصویر اسكناس‌های برره‌ای از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی به بیرون از مرزهای اسلامی‌ موجب شده تا گروه‌های اپوزسیون و مخالف نظام اسلامی‌ نیز بهره ‌برداری خاص خود را به عمل آورند.

وی تصریح كرد: همچنین بدآموزی و فرهنگ غلط و خطرناكی را در بین نوجوانان و جوانان علی‌ الخصوص دانش‌آموزان اشاعه كرده تا نه تنها بخشی از وقت، پول و فكر خود را صرف خرید و جابه جایی اسكناس‌های برره‌ای كنند بلكه به دلیل معدوم كردن و ریختن این پول در سطح معابر و زیردست و پای دانش آموزان این شائبه را برای آنها به وجود آورده كه با اسكناس‌های واقعی و رایج كشور نیز می ‌توان اینگونه رفتار كرد لذا استمرار این اعمال و اطلاع رسانی ناصحیح سبب شیوع فرهنگی منفی خواهد شد.

این كارشناس اقتصادی تأكید كرد: با عنایت به این كه مسؤلان بانك مركزی دائما از طریق رسانه‌های گروهی این مطلب را به مردم گوشزد می ‌كنند كه سالانه مبالغ چند میلیارد صرف معدوم كردن اسكناس‌های كهنه و پاره شده می ‌كنند لذا توزیع برخی از اسكناس‌های برره‌ ای بدون گوشه، دانش‌آموزان را تشویق كرده تا گوشه اسكناس‌های رایج كشور را به تقلید از پول‌های مورد اشاره پاره كنند.

به گفته وی چنانچه از بُعد اجتماعی نیز به توزیع این اسكناس‌ها نگاه كنیم خواهیم دید كه عده‌ای از مردم به جای كسب درآمد از طرق سالم و قانونی‌، متأسفانه به فروش این پول‌ها رو آورده و از این طریق فعالیت جدیدی را شروع كرده‌اند.

وی گفت: سؤال مهم این است كه چه گروهی یا اشخاصی مبادرت به چاپ و توزیع این اسكناس‌ها كرده و سود هنگفت آن به جیب چه كسانی سرازیر شده و می‌ شود. آیا گردانندگان و سازندگان سریال برره از احساسات مردم و حضور مقامات عالی‌ رتبه بر سرصحنه‌ نمایش استفاده كرده و این حركت زشت را مرتكب شده‌ اند كه در این صورت جای بسی تأسف دارد و اگر ایشان از این عمل بی اطلاع بوده اند چرا تاكنون به طور رسمی‌ و از طریق رسانه‌های گروهی موضوع را پیگیری نكرده و درخواست اعاده حیثیت نكرده‌اند، پس سكوت آنها چه معنایی را در اذهان عموم القا می‌كند.

علی پور اضافه كرد: با توجه به این كه اكثر هنرمندان پیشكسوت ایران، سریال‌های جذاب و پربیننده‌ تری را طی سال‌ها‌ی مختلف اجرا کرده و از طریق تلویزیون و سینما به نمایش درآورده‌اند چرا تاكنون چنین حركتی در رابطه با آنها اتفاق نیفتاده و چه بسا غالب این عزیزان هنرمند در فقر و تنگدستی نیز زندگی می‌كنند.

هر چند نمایش سریال برره به لحاظ بُعد انتقادی آن و پیگیری مشكلات و معضلات مردم و جامعه آن هم در قالب طنز مورد توجه بینندگان قرار گرفته،‌ اما چنانچه وجود این سریال خود موجب بروز مشكلات جدیدی برای جامعه باشد آنوقت چه باید كرد؟

منبع: هموطن سلام

مطالب مرتبط

گفتگو با شقایق دهقان

نكاتى درباره شب هاى برره

پاسخ برره ای ها به انتقادات

اعتراض جمعی از دانشجویان به پخش برنامه طنز برره

امشب با دارو دسته‌های برره‌ای!

از پشت صحنه سریال شب های برره