تبیان، دستیار زندگی
کشتی ها از ایمنی بالایی برخوردارند ولی در برخی مواقع، ممکن است مشکلاتی پیش آید که خدمه نتوانند بدون کمک گرفتن آن ها را حل نمایند برای مثال ممکن است کشتی دچار آتش سوزی شود یا اگر موتورها دچار مشکل شوند ممکن است کشتی با .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمنی در دریا

ایمنی در دریا

کشتی ها از ایمنی بالایی برخوردارند ولی در برخی مواقع، ممکن است مشکلاتی پیش آید که خدمه نتوانند بدون کمک گرفتن آن ها را حل نمایند برای مثال ممکن است کشتی دچار آتش سوزی شود یا اگر موتورها دچار مشکل شوند ممکن است کشتی با صخره ها برخورد نماید. ممکن است کشتی به صورت ناگهانی در یک طوفان گیر نماید و یا...

در این مواقع اضطراری قایق های نجات باید به محل فرستاده شوند تا ساکنان کشتی را نجات دهند.

قایق های نجات انواع مختلفی دارند. در این نوشتار ما قایق نوع آرون (Arun) را معرفی می کنیم.

قایق های نجات باید قادر باشند در شرایط بسیار نامساعد جوی که سایر قایق ها قادر به شنا کردن نیستند نیز در دریا حرکت نمایند و به وظایف خود عمل کنند.

چون قایق های نجات باید در شرایط سخت کار کنند، بدنه آن ها باید بسیار مستحکم ساخته شود. اولین قایق نجات از جنس چوب ساخته شده بود ولی در مراحل بعدی آن ها را از فولاد می ساختند. قایق آرون از نوعی پلاستیک مستحکم ساخته می شود.

قایق های نجات به نحوی ساخته می شوند که همیشه بر روی آب معلق بمانند. این قایق ها حتی در صورتی که با چیزی برخورد کنند و سوراخ شوند نیز باید بتوانند خود را بر روی آب نگه دارند. بدنه این قایق ها از باکس های مستحکم و ضد آب ساخته می شود. اگر یکی از این باکس ها سوراخ شود و پر از آب گردد، سایر باکس ها همچنان ضد آب باقی می مانند و قایق را بر روی آب نگه خواهند داشت.

در شکل زیر یک قایق نجات را مشاهده می کنید.

ایمنی در دریا

نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1- قایق نجات کوچک

2- آنتن رادیو

3- آنتن رادار

4- سکان

قایق های آرون به نحوی طراحی شدند که می توانند خود را به صورت واژگون شدن دوباره به حالت اولیه بازگردانند. در این قایق ها آب در کف قایق جمع می شود و به حفظ تعادل آن کمک می کند. اگر قایق واژگون گردد (شکل 2)، آب موجود در کف قایق در داخل تانک سمت راست جمع می گردد (شکل 3) سپس وزن آب جمع شده در این تانک باعث می شود قایق دوباره به حالت اول بازگردد (شکل 4).

ایمنی در دریا
ایمنی در دریا
ایمنی در دریا
ایمنی در دریا

کشتی های پایدار به سادگی واژگون نمی شوند. این کشتی ها برای انجام سفرهای دریایی ایمن تر و راحت تر می باشند. یک نوع جدید از این کشتی ها با نام swath ساخته شده اند که بسیار بزرگ و پایدار می باشند. عرض زیاد این کشتی ها با کمک فرم خاص بدنه آن ها باعث می شود که بسیار پایدار بمانند و در شرایط خاص جوی واژگون نشوند.

ایمنی در دریا

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی