تبیان، دستیار زندگی
اگر هدف از ازدواج موقت، تنوع‌طلبی و چشیدن زنان گوناگون است کار حرامی نیست، بلکه حلال است اما حلال مذموم و منفور! و اگر هدف رفع ضرورت و فرو نشاندن عطش و گریز از زنا و گناه است، حلال است و حلال ممدوح!...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنوع طلبی یا گریز از گناه؟

ازدواج

«سه سال قبل از همسر اولم جدا شدم وبا یک بچه به خانه پدرم برگشتم. شوهرم بعد از طلاق ناپدید شد، یعنی مخصوصاَ خودش را مخفی کرد تا از زیر بار نفقه و خرجی بچه‌اش شانه خالی کند. من مانده بودم و یک بچه هفت‌ساله که خودم دردادگاه سرپرستی او را به عهده گرفته بودم. از شخصی شنیدم که بهرام، مدیر کارخانه، مرد خوب و مهربانی هست که قطعاَ به من کمک خواهد کرد. بهرام مرا پذیرفت و خیلی زود مشغول کار شدم. بعد از حدود دو ماه در کمال ناباوری از من خواستگاری کرد. می‌گفت چون همسرش چند سال قبل رهایش کرده و به خارج از کشور رفته است و فرزندانش هم بیشتر اوقات نزد مادربزرگشان هستند، احساس تنهایی می‌کند و از این رو می‌خواهد تا به عقد موقت او در بیایم و چنانچه با هم توافق داشتیم خیلی زود همسر دائم او شوم.

به ناچار موضوع را با پدرم در میان گذاشتم. او که مرد دنیا دیده و معتقدی بود به شدت با این ماجرا مخالفت کرد و گفت: «پیشنهاد بهرام فقط از روی هوا وهوس است. اما با وجود مخالفت پدرم، به عقد موقت بهرام درآمدم. و به حالت قهر خانه پدری را ترک کردم و به خانه جدیدم رفتم. هفته‌های اول همه چیز عالی بود بهرام خیلی به من و پسرم محبت می کرد و از نظر مالی به ما می‌رسید. اما آن روزهای خوب مثل یک خواب زودگذر پایان یافت. هرچه به روزهای پایانی زمان عقدمان نزدیک می‌شدیم. اخلاقش بدتر می‌شد به مرور فهمیدم او به تازگی با زن جوان و زیبایی ارتباط بر‌قرار کرده است به شدت از او متنفر شدم. به دنبال راهی برای انتقام از این مرد هوس‌باز بودم. و با کاردی که از آشپزخانه برداشته بودم او را به قتل رساندم.

تحلیل ماجرا از: دکتر محمود گلزاری

از نظر اسلام به ویژه مذهب شیعه، ازدواج موقت نوعی پیوند همسری است که می‌تواند سازنده و گره‌گشا، یا آسیب‌رسان و خانمان‌برانداز باشد. فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبایی، در تفسیر گرانسنگ «المیزان» می‌نویسد: «اصل پذیرفتنی در زناشویی، ازدواج دائم است که برای بنا کردن خانواده و به وجود آمدن فرزندان صورت می‌گیرد و ازدواج موقت یا «متعه» تنها یک راه آسان‌ساز برای جلوگیری از فساد و فحشاست. زیرا انسان به تصریح قرآن در برابر نیروی شدید شهوت جنسی ناتوان است (نساء/28) و نیاز طبیعی دارد که همسری انتخاب کند تا بدون نگرانی و از راهی قانونی و شرعی، این میل سرکش را فرو نشاند. حال اگر به خاطر تهیدستی و یا دور بودن درازمدت از دیار خود نتواند به ازدواج دائم روی آورد، در منجلاب انحرافات جنسی سرنگون می‌‌شود و خود و جامعه را به آلودگی و سرنگونی می‌کشاند. اینجاست که خداوند با تشریع ازدواج موقت، کار را بر گیرافتادگان در تنگنای شهوت آسان ساخته و آنها را از پلیدی گناه رهانیده است. » (ج 4 ص 428-465 و ج 15 صص- 20-22)

اگر هدف از ازدواج موقت، تنوع‌طلبی و چشیدن زنان گوناگون است کار حرامی نیست، بلکه حلال است اما حلال مذموم و منفور! و اگر هدف رفع ضرورت و فرو نشاندن عطش و گریز از زنا و گناه است، حلال است و حلال ممدوح!...

به گفته دکتر احمد بهشتی در کتاب خانواده در قرآن: «از نظر اسلام، اساس این است که مردان به طور دائم ازدواج کنند، اما اگر ضرورتی پیش آید با یک درجه تخفیف، انسان مجاز می‌شود به ازدواج موقت روی آورد. از این قانون همه می‌توانند استفاده کنند، اما بهتر است هرکسی خود را مورد سؤال قرار دهد که آیا برای او هم ضرورتی وجود دارد که به سراغ ازدواج موقت برود یا نه؟ اگر هدف از ازدواج موقت، تنوع‌طلبی و چشیدن زنان گوناگون است کار حرامی نیست، بلکه حلال است اما حلال مذموم و منفور! و اگر هدف رفع ضرورت و فرو نشاندن عطش و گریز از زنا و گناه است، حلال است و حلال ممدوح!... وقتی اسلام تمام کوشش خود را از لحاظ برنامه‌ریزی زندگی و مسائل تربیتی و اخلاقی متوجه تحکیم خانواده و دوام و بقای آن کرده چگونه ممکن است به گونه‌ای با مسئله ازدواج موقت برخورد کند که نتیجه‌‌اش سست شدن پایه‌های خانواده و ایجاد دافعه میان زوجین باشد. اسلام برای دلبستگی‌های زن و شوهر به یکدیگر زمینه‌ساز است و برای پیدایش گریز و بی‌میلی در میان آنها مانع است. به یقین، افسارگسیختگی در متعه و سوءاستفاده از قانون متعه، زمینه‌ساز پاره شدن رشته علاقه و دلبستگی زن و شوهر و به سردی گراییدن روابط زوجین است و هرگز اسلام چنین چیزی را نمی‌پسندد.» در حادثه تلخی که خواندیم می‌بینیم بهرام، مدیر یک کارخانه بزرگ، مرد هوسرانی است که با وجود برخورداری از امکانات مادی زیاد زیر بار مسئولیت ازدواج دائم نمی‌رود تا هم نیازهای اساسی خودش یعنی نیازهای جسمی، امنیت خاطر، محبت و رشد را به درستی برآورده کند و هم فرزندانش را از محبت و نظارت تربیتی پدر محروم نسازد. شاید همین تنوع‌طلبی‌ها و لذت‌جویی‌ها و نداشتن تعهد برای اداره زندگی باعث جدایی همسر او شده است.

موقت برای مردان، دائم برای زنان

ازدواج

نکته مهمی که بسیاری از مردان درباره ازدواج موقت نمی‌دانند، تفاوت نگاه و انتظار زنان و مردان از رابطه با یکدیگر است که در «نظریه‌ راهبردهای جنسی» «باس» و «اسمیت» به خوبی تبیین شده است.« از نظر تکاملی ثابت شده است مردان به دنبال پیوندهای کوتاه مدت جنسی با زنان هستند و زنان از مردان رابطه‌ای درازمدت و عاطفی می‌خواهند. مرد می‌خواهد و می‌تواند با زنی که به تازگی با او برخورد کرده است ارتباطی جنسی و گذرا برقرار کند، اما زن تا مردی را به مدت طولانی نشناسد و به او دل نبندد حاضر به برقراری چنین ارتباطی با او نیست.» (صص 57-94). از این رو می‌توان گفت گرچه در ازدواج موقت هم مرد و هم زن از هم کام می‌گیرند و لذت می‌برند، اما برای مرد بسیار آسان و راحت است که پس از مدتی همسر موقت خود را رها کند و سراغ کس دیگری برود. ولی برای زن که علاوه بر ارتباط جنسی، وابستگی‌ عاطفی پیدا کرده و فکر زندگی همیشگی با همسر را در سر می‌پروراند سخت دشوار است که با تمام شدن مدت عقد، مرد را رها کند یا بگذارد که او دل را به سر زلف دیگری گره زند.

بهرام و بهرام‌ها نمی‌دانند که برای زنان، متعه در سخن و تعهد آغازین خلاصه نمی‌شود بلکه هر چه زمان می‌گذرد، همسران موقت با به کارگیری راه‌های گوناگون از عشوه‌گری،‌ خواهش، التماس، تهدید، افشاگری تا توطئه یا اقدام برای قتل می‌کوشند از عقد موقت، ازدواجی دائم بسازند.

رؤیا نیز نه در ازدواج با بهرام عاقل و دوراندیش بوده است، نه در ادامه دادن زندگی با او و نه در فرجام‌بخشی این پیوند. چگونه می‌توان باور کرد که ازدواج مردی ثروتمند با زنی جدا شده از همسر با جایگاه اقتصادی و اجتماعی بسیار متفاوت، صادقانه و بادوام باشد؟ چرا اندرزهای دلسوزانه پدر باتجربه و دلسوز خود را نپذیرفته است؟ و چرا متأسفانه مانند هزارها مورد دیگر به جای حل مشکل از طریق عقل و مشورت، به کشتن طرف مقابل دست زده و خود و فرزندش را در گرداب بدبختی انداخته است؟ راستی دوست رؤیا و همسرش با چه دورنمایی از زندگی در این دنیا و جهان آخرت، شریک جنایت او شده‌اند؟

سپیده دانایی- فرناز قلعه دار

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان

تنظیم و تلخیص : کهتری

مقالات مرتبط

ازدواج موقت ، فرصتی که تهدید شد

ازدواج موقت بحث داغ این روزها

ازدواج موقت به چه قیمتی؟

ازدواج برای مردان مفیدتراست

خیانت در عشق های خاکستری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.