تبیان، دستیار زندگی
اگر با یک نگاه مسئولانه، جستجوگرانه و واقع بینانه به پدر و مادرها بنگرید، خواهید دید که بسیاری از آنان به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و زیستی بچه دار شده اند، بدون آنکه به عواقب پذیرفتن این امر مهم آگاه باشند و آن را پذیرفته باشند؛ فقط به صرف پدر و مادر ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به چه قیمت بچه دار می شوید؟

به چه قیمت بچه دار می شوید

تا به حال فکر کردید که چرا می خواهید بچه دار شوید؟ آیا برای بچه دار شدن همین کافی است که بگوییم دلمان بچه می خواهد یا دیگر از سکوت خانه خسته شده ایم و...

آیا پیامد عمل فیزیکی لذت جویانه رابطه جنسی كافیست كه یک زن و مـرد را پدر و مادر بنامیم؟ فکر کرده اید که پدری كردن و مـادری كـردن یعنی چه؟ یا یک پدر و مادر در قبال موجودی که خود مسبب وجود اویند چه وظایفی دارند؟  آیا به این نکته اندیشیده اید که صلاحیت بر عهده گرفتن این مسئولیت بزرگ را دارید؟ و هزاران آیای دیگر...

اگر با یک نگاه مسئولانه، جستجوگرانه و واقع بینانه به پدر و مادرها بنگرید، خواهید دید که بسیاری از آنان به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و زیستی بچه دار شده اند، بدون آنکه به عواقب پذیرفتن این امر مهم آگاه باشند و آن را پذیرفته باشند؛ فقط به صرف پدر و مادر بودن، فرزند دار شده اند.

بشر در تمام اعصار سعی کرده است آنچه را که دوست دارد و متمایل به  داشتن آن است را تجربه کرده و به دست آورد؛ اكثریت قریب به اتـفـاق ما، به خاطر وجود حس خود خـواهـی متمایل هستیم  بچه دار شویم، می گویید نه...

 دلایل زیر را بخوانید:

بچه دار می شویم تا

* قابلیت های زیستی خود را محک بزنیم: برخی از انگیزه های زیستی ناخودآگاه و تحمیلی برای حفظ بقاء، باعث می شود که بدون تفكر بچه دار شویم. لذا، بهتر است غرایزمان را تحت کنترل بگیریم.

* می خواهیم والدینمان را به آرزوی نوه دارشدنشان برسانیم: افرادی كه استقلال فكری ندارند و نیازمند تایید والدینشان هستند، برای کسب رضایت آنان بچه دار می شوند. لطفا، برای خودتان زندگی كنید.

* ما خیلی بچه دوست داریم : این نمودی از خودخواهی ما نیست؟ بهتر است برای ارضای این میلتان تا زمانی که شرایط بچه دار شدن را ندارید، با بچه های دور وبرتان سر وکله بزنید تا هم این میلتان را ارضاء کرده باشید و هم با روحیات کودکان آشنا شوید و برای تربیت کودک خود تجربه های مفیدی را کسب نمایید.

به چه قیمت بچه دار می شوید

* بدون بچه، زندگی صفایی ندارد: برخی از افراد معتقدند که اركان خانواده با وجود بچه مستحکم و پابرجا می ماند. آیا واقعا این چنین است؟ آیا این نشانی از ناامنی اجتماعی نیست؟ بهتر این است که با ارتباطات موثر دو طرفه، رابطه خود و همسرتان را بهبود بخشیده و تضمین کنید.

*همسرم بچه می خواهد: گاهی بچه دارمی شویم تا همسرمان را بابت این موضوع از دست ندهیم و بدین طریق رابطه مان را حفظ کنیم.  آیا این استفاده ابزاری از بچه دار شدن نیست؟

* ناممان را زنده نگهدارد: آیا این تفكر ساده لوحانه و متكبرانه صحیح است که  بچه دار شویم تا نسلمان منقرض نشود.

شاید اکثریت بگویند که یکی از دلایل فرزند دار شدن، همین نیاز متكبرانه است؛ اما آیا بهترنیست که با در نظر گرفتن دیگر جوانب این امر خطیر و مهم، به این خواسته خود جامه عمل بپوشانیم؟

* فرزند، عصای دوران سالخوردگی است: برخی به خاطر ترس از ناتوانی و بی کسی دوران پیری بچه دار می شوند. اشتباه نگیرید. توجه به این نکته حائز اهمیت است؛ اگر چه یکی ازحقوق والدین بر فرزند و از وظایف مهم و ضروری فرزندان بر والدینشان مهربانی و مراقبت از آنان در این سنین است، اما به نظر شما، بچه دار شدن به صرف داشتن یک عصای پیری، نگرش خودخواهانه و سوء استفاده گرانه والدین نیست؟

بسیاری از پدر و مادرها  به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و زیستی بچه دار شده اند، بدون آنکه به عواقب پذیرفتن این امر مهم آگاه باشند و آن را پذیرفته باشند؛ فقط به صرف پدر و مادر بودن، فرزند دار شده اند

* می خواهم بارداری و زایمان را تجربه کنم: لطفا خواهان تجربه این نوع تجارب خودخواهانه نباشید. بهتر است  دیگر منابع کسب لذت در زندگی را جایگزین چنین تجربه ای نمایید.

* دیگران نگویند: فلانی اجاق کور است: آیا حتما لازم است که با نداشتن شرایط لازم برای فرزند دار شدن، توانایی بارور بودن خود را به دیگران ثابت کنیم؟ به نظر شما این نشانه ای از شخصیت منفعل شما نیست؟ در جستجوی کسب اعتماد به نفس باشید تا  تحت تاثیر چنین گفتمانهای سطحی و پیش پا افتاده قرار نگیرید تا به موجب آن چنین رفتار منفعلانه ای داشته باشید.

 * بچه چراغ خانه و نمك زندگی است: برخی بچه را اسباب سرگرمی و رهایی از زندگی زناشویی یكنواخت و كسالت بارمی دانند. لطفا برای ایجاد تنوع و نوآوری در زندگیتان، موجود زنده ای به نام "بچه" را قربانی نکنید.

* اگر ما بچه دار شویم، او چه شکلی خواهد بود:  بعضی از زن و شوهرها به خاطر حس کنجکاوی، خودخواهی و گاها عدم رضایت از ظاهر و چهره خود و دیگر فاکتورهای این چنینی دوست دارند بدانند فرزند آینده آنها چه شكلی خواهد بود.

به چه قیمت بچه دار می شوید

*برخی به لحاظ خود بزرگ بینی و احساس برتری فکر می کنند بایستی با تولید مثل خود، نسل آینده را نیز تضمین کنند. یک روی سکه کاملا صحیح و بجا است اما دردیگر روی سکه، اگر همین افراد مهارت لازم فرزند پروری را نداشته باشند، چه می شود؟

* بچه وسیله ای برای فخر فروشی و کسب افتخار است: افراد به اصطلاح بی عرضه و بی كفایتی که نتوانسته اند در طول زندگیشان عملکرد موثر و مفیدی داشته باشند؛ بچه دار می شوند و فرزندان خود را مجبور می کنند، در رشته دلخواه آنان تحصیل کنند یا قهرمان ورزش و دیگر فعالیت دلخواه آنان شوند و بدین طریق آرزوهای دست نیافتی خود را کسب نمایند و مایه مباهات خود را فراهم آورند، به نظرشما این نشانه چه چیزی می تواند باشد؟

*کودک گامی برای رسیدن به اهداف و آرزوهای برآورده نشده والدین است: برخی از افراد دوران کودکیشان مملو از آرزوها و تخیلات سركوب شده است، بچه دار می شوند تا در آینده با برآورده کردن تمام نیازهای فرزندانشان، به نیازهای سركوب شده دوران كودكیشان جامه عمل بپوشانند و به دیگران نشان دهند که یك پدر و یا مادر نمونه چگونه پدر و مادری می باشند.

*طرز تلقی برخی از زوجین جوان آن است که با بچه دار شدن می توانند در جرگه بزرگسالان قرار بگیرند: این یک  طرز تفکر کاملا کودکانه و ساده اندیشانه است، آیا بهتر نیست روش دیگری برای اثبات بزرگ شدنتان انتخاب کنید؟

* استفاده ابزاری از کودکان: خوشبختانه شدت این مسئله در جامعه امروزی تا حدودی کاهش یافته است.  اما با این حال، هنوز والدینی هستند که از کودک به عنوان منبع درآمد و كمك خرج خانه استفاده می کنند.

*دلمان فرزند دختر یا پسر می خواهد ( تبعیض جنسیت): برخی از زن و شوهرها با داشتن یک یا چند فرزند و حتی گاها در اولین فرزندشان خواهان پسر یا خواهان دختر می باشند تا بدین طریق به آرزوهای خود دست یابند. آیا این طرز فکر، پیروی از آداب و رسوم و فرهنگ متحجرانه  نیست؟ واقعا دراین قرن، جای خجالت است که چنین طرز تفکری داشته باشیم؟ چرا قدردان داشته های خود نیستیم؟

* به خاطرهمرنگی با دیگران و همانند آنان شدن، بچه دار می شویم : برخی به خاطرعدم اعتماد به نفس، ترس از طرد شدن و اطاعت کورکورانه از اصول تعصب آمیز و نامعقول تحت تاثیر شرایط  فرهنگی و قومی قرار می گیرند و اندیشه و گفته های دیگران را بر صلاح  خود ترجیح می دهند.

به چه قیمت بچه دار می شوید

*  هرزنی آرزوی مادر شدن را دارد: به خاطر حرف مردم و ارضاء مهر مادرانه مان، تسلیم افكار نشات گرفته از عواطفمان شده و بچه دار می شویم. شما این رفتار را چگونه تفسیر و تحلیل می کنید؟

* بارداریهای ناخواسته و برنامه ریزی نشده: با سهل انگاری برخی از زوجین، کودکانی متولد می شوند که والدین بدون هیچ قصد قبلی و بی دلیل آنها را به این دنیا دعوت می کنند؟ به نظر شما مهمان ناخوانده بودن و بی دلیل زاییده شدن و محصول ناخواسته رابطه جنسی  بودن چه عواقبی می تواند داشته باشد؟!

* نوشتن این گزینه ، حقیقتی تلخ است که بیانش تلخ تر می باشد، متاسفانه برخی بی دلیل و بدون هیچ برنامه، انگیزه و تمایلی، تولید مثل می كنند و موجودات بی گناهی را به صحنه روزگار ملحق می کنند. واقعا آخر و عاقبت چنین کودکانی چه خواهد شد ...

می بینید، اگرندانیم پدری كـردن و مـادری كـردن  یعنی چه؟  اگر ندانیم و نخواهیم بدانیم که آیا شـایسته نام مادری و پدری هستیم یا نه؟ اگراطلاعی از وظایف سخت و مهم نقش والدینی نداشته باشیم، و هزاران اگر دیگر، در آن صورت پدر و مادر شدن سهل و راحت است.

با این اوصاف و با توجه به دلایل و تفاسیر مطرح شده در فوق، بهتر نیست که پیش از اقدام به بچه دار شدن شایستگی و صلاحیتهای اجتماعی، هیجانی، فكری، جســمی و مـالی خود را مورد ارزیابی قرار دهید و صلاحیت پرورش کودک را در خودتان به وجود آورید تا بتوانید نیازهای بجای نسل آینده را تامین نمایید تا هم خود از این ماحصل زندگی زناشویی تان، نهایت لذت را ببرید و هم در پیشرفت جامعه تان گامی بزرگ و ارزشمند برداشته باشید.


بخش خانواده ایرانی سایت تبیان - نسرین صفری

مقالات مرتبط

اول بخونید بعد بچه دار شید

فرصتی بی جبران

9 ماه انتظار زیبا...

شروع تربیت قبل از تولد

تازه مادران، آیا می دانید؟

هماهنگ باشید تا کامروا شود 

خیر و شرش با من گره خورده

 او از من چه می خواهد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.