تبیان، دستیار زندگی
دهه 70 میلادی وقتی فرانسوی ها از شوش خارج شدند تا این شهر باستانی را به دست باستان شناسان ایرانی بسپارند، پیگیری ها و مکاتبات دولت ایران برای بازپس گیری قلعه فرانسوی ها شروع شد. قلعه ای که روی تپه آکروپل ساخته شده بود و بالاخره در سال 1373 به ایران تعلق گ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه آجرهای تاریخی ایران

شوش، اکروپل


دهه 70 میلادی وقتی فرانسوی ها از شوش خارج شدند تا این شهر باستانی را به دست باستان شناسان ایرانی بسپارند، پیگیری ها و مکاتبات دولت ایران برای بازپس گیری قلعه فرانسوی ها شروع شد.

قلعه ای که روی تپه آکروپل ساخته شده بود و بالاخره در سال 1373 به ایران تعلق گرفت.


قلعه اکروپل شباهت بسیار زیادی به زندان باستیل فرانسه دارد. بنایی که به سبک ساختمان های قرون وسطایی و با استفاده از آجرهای به دست آمده از حفاری کاخ داریوش، تپه های شوش و هفت تپه ساخته شده و به همین دلیل آن را موزه آجرهای تاریخی ایران می دانند.

شوش، اکروپل

تاریخ ساخت قلعه اکروپل یا قلعه فرانسوی ها به سال 1897 میلادی برمی گردد. زمانی که ژان ماری ژاک دومورگان فرانسوی جهت تحقیق و اکتشاف به شوش آمد و تصمیم گرفت محل امن و مناسبی را برای هیات باستان شناسی فرانسه برپا کند.

شوش، اکروپل

او برای این کار به تپه های شوش رفت و بلندترین نقطه آن، یعنی اکروپل را برای این کار انتخاب کرد تا قلعه ذوزنقه شکل خود را با به کار گیری معماران و کارگران دزفولی بنا کند.

این قلعه اگرچه در ابتدا قرار بود اقامتگاهی برای باستان شناسان فرانسوی باشد، اما در سالهای بعد از ساخت، عملا به عنوان دژی دفاعی‌ در برابر شورش‌ قبایل و عشایر مورد استفاده قرار گرفت.

این قلعه که ساخت آن بیشتر از 15سال طول کشید بر روی تپه ای باستانی قرار دارد که مجسمه معروف نامیراستون، لوح یا کتیبه معروف حمورابی و لیوان مشهور سفالی شوش در کاوش های باستان شناسان از آن به دست آمده است.

تپه اکروپل بلندترین ناحیه شوش محسوب می شود که از زمان عیلامیان و حتی قبل از آن ها محل سکونت ایرانیان بوده است. تا جایی که باستان شناسان موفق شدند در این تپه حدود 27 لایه یا طبقه باستان شناسی را کشف کنند که نشان می دهد این تپه 27 بار دچار دگرگونی شده است.

تخریب قلعه اکروپل

قلعه اکروپل با این که سال ها در تملک فرانسوی ها بود و به زحمت و سختی زیاد در مالکیت ایران درآمد، این روزها در معرض باد و باران های زیاد به سرعت رو به تخریب و نابودی می رود. میراث ارزشمندی که اگر از نزدیک آن را ببینید، هنوز هم ردپای خط میخی و آجرهای چغازنبیل بر بدنه اش خودنمایی می کند. این قلعه در دوران جنگ ایران و عراق هم آسیب های زیادی دید تا جایی که حفره های ناشی از برخورد ترکش ها بر بدنه آن هنوز هم دیده می شود.

شوش، اکروپل

برای دیدن این قلعه باید سری به شهر شوش و تپه های این شهر بزنید و قلعه اکروپل را درست روبرى آرامگاه دانیال نبى و در كنار كاخ آپادانا ببینید.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد