تبیان، دستیار زندگی
انجمن صنفی دامپزشكان در زمینه آنفلوانزای فوق حاد طیور به دامپزشكان توصیه‌ هایی را ارائه كرد. در این اطلاعیه درباره علائم این بیماری آمده است: شایع ترین علائم این بیماری در انسان به صورت تب، لرز، سردرد، كوفتگی و دردهای مفصلی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از آنفلوآنزای پرندگان

انجمن صنفی دامپزشكان در زمینه آنفلوانزای فوق حاد طیور به دامپزشكان توصیه‌ هایی را ارائه كرد.

در این اطلاعیه درباره علائم این بیماری آمده است:

شایع ترین علائم این بیماری در انسان به صورت تب، لرز، سردرد، كوفتگی و دردهای مفصلی، ریزش اشك، قرمزی چشم ها، دردهای عضلانی (كمر و پشت در بزرگسالان، و ساق پا در كودكان)، سرفه، گلودرد، خشونت صدا و اختلال هوشیاری در افراد مسن است.

مهم ترین اقدام كنترل این بیماری،

شامل معدوم كردن سریع كلیه پرندگان بیمار یا تماس یافته، دفع مناسب لاشه ‌ها و قرنطینه كردن و ضدعفونی كردن مرغداری‌هاست.

شایع ترین علائم آنفلوانزای پرندگان در انسان به صورت تب، لرز، سردرد، كوفتگی و دردهای مفصلی، ریزش اشك، قرمزی چشم ها، دردهای عضلانی (كمر و پشت در بزرگسالان، و ساق پا در كودكان)، سرفه، گلودرد، خشونت صدا و اختلال هوشیاری در افراد مسن است

در این اطلاعیه از دامپزشكان خواسته شده به دستورالعمل ها و بخشنامه های نهادهای مسئول به ویژه سازمان دامپزشكی كشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كاملاً توجه کنید و آنها را به دقت رعایت کنند و در صورت تشخیص آنفلوانزای فوق حاد طیور در منطقه فعالیت یا برخورد با موارد مشكوك مراتب را سریعاً به اداره كل دامپزشكی منطقه اطلاع دهند.

در این اطلاعیه در زمینه استفاده از وسایل ایمنی در مناطق آلوده یا مشكوك به آلودگی آمده است:

- استفاده از دستكش یك بار مصرف ساخته شده از نیتریل یا وینیل سبك یا دستكش های لاستیكی كار كه در صورت استفاده بتوان آنها را ضدعفونی كرد.

- دستكش ها در صورت پاره شدن باید تعویض شوند و دست‌ ها با آب و صابون شسته شوند.

- بلافاصله بعد از استفاده و تماس با سطوح و وسایل آلوده دستكش باید تعویض شود. همچنین شستن دست بلافاصله بعد از خروج پوشش محافظ ضروری است.

- استفاده از لباس محافظ ترجیحاً روپوش های بلند یك بار مصرف یا روپوش های بلند آستین بلند به همراه پیش بندهای ضدآب.

- پوشش محافظ كفش (یك بار مصرف) یا چكمه های لاستیكی باید استفاده شود كه در صورت استفاده قابل شست‌ و شو و ضدعفونی كردن باشد.

- استفاده از عینك محافظ به طوری كه مخاط چشم پوشیده شود.

- ماسك‌ های یك بار مصرف N100 یا N99 یا N95 باید مورد استفاده قرار گیرد كه برای ذرات معلق یا گرد و غبار آلوده شدیداً توصیه می شود. این ماسك‌ ها باید دقیقاً به صورت فیكس و محكم شود. افرادی كه نمی توانند این ماسك‌ ها را روی صورت خود ثابت نگه دارند باید از ماسك‌ های با فیلتر استفاده کنند.

- لباس‌های محافظ آلوده را به طور صحیح جا به ‌جا و معدوم كرد.

- از تماس با پرندگان، پرها، مدفوع و سایر مواد زاید آنها در مناطق مشكوك به آلودگی جداً خودداری شود.

- شست و شوی دست‌ ها با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه بعد از تماس با پرندگان آلوده یا در معرض خطر و بعد از تماس با سطوح آلوده یا وسایل ایمنی مشكوك بلافاصله بعد از درآوردن دستكش.

* مطلب مرتبط:

راهنمای مراقبت از آنفلوانزای پرندگان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.