تبیان، دستیار زندگی
گرچه آموزش الکترونیکى فنآورى مورد بحث روز مى‌باشد، اما شرکتهایى که اقدام به پیاده‌سازى این فنآورى مى‌نمایند اگر از برخى موارد مشکل‌زا حذر ننمایند با دشواریهاى فراوانى مواجه خواهند شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج اشتباه در استفاده از آموزش الکترونیکى

 آموزش الکترونیکى

اگرچه آموزش الکترونیکى فنآورى مورد بحث روز مى‌باشد، اما شرکتهایى که اقدام به پیاده‌سازى این فنآورى مى‌نمایند اگر از برخى موارد مشکل‌زا حذر ننمایند، با دشواریهاى فراوانى مواجه خواهند شد.

1- عدم حمایت مدیریت ارشد سازمان در مراحل خرید و اجراى مداوم

استقرار فنآورى تنها یک بخش از اجراى آموزش الکترونیکى مى‌باشد. براى کسب موفقیت در درازمدت، مباحث سازمانى از مهمترین چالشها مى‌باشند. مباحثى چون: پیوند آموزش و راهبرد تجارى سازمان، تأمین حمایت مالى، اولویت بندى نیازهاى مربوط به فنآورى و متقاعد کردن کاربران به استفاده از این روش آموزشى بجاى روشهاى پیشین.

بهترین شیوه: تشکیل کمیته پیاده سازى آموزش الکترونیکى که در آن یکى از مدیران بلند پایه شرکت در رده معاونین یا اعضاى هیأت مدیره، به همراه اعضایى به نمایندگى از تمامى حوزه‌ها (از جمله دفتر فنآورى اطلاعات) براى راهبرى توسعه، استقرار و رشد مداوم آموزش الکترونیکى، شرکت دارند.

2- محتواى آموزشى خسته کننده و ضعیف

محتواى ضعیف عامل شکست آموزش الکترونیکى بوده و دانشجویان را به سرعت پراکنده مى‌نماید. محتوایى که تنها خواندنى باشد توجه دانشجو را جلب نمى‌کند. محتوایى که نیازهاى آنان را برآورده ننماید نیز، بدون استفاده خواهد ماند.

بهترین شیوه: حصول اطمینان از اینکه محتواى آموزشى از نظر فنآورى داراى طراحى مناسب مى‌باشد و دانشجویان را مجذوب خود مى‌نماید. انتخاب دقیق محصولات آماده و یا سفارشى که منطبق با نیاز کارمندان و ضامن رشد حرفه‌اى آنان باشد، بهتر از خرید کتابخانه‌هاى حاوى صدها عنوان مطلب مى‌باشد.

3- فنآورى که کاربرد آن سخت بوده و غیرمطمئن باشد

وقتى که استفاده از فنآورى، خود یک چالش براى دانشجو باشد، آموزش رخ نخواهد داد. حتى در صورت اجرا نیز، بکارانداختن فنآورى مسئله اصلى مى‌شود و آموزش در مرتبه دوم قرار مى‌گیرد.

بهترین شیوه: حصول اطمینان از اینکه زیرساختهاى موجود نیازهاى اولیه آموزش الکترونیکى را برآورده مى‌سازند و فنآورى بکارگرفته شده براى دانشجویان قابل درک و روشن مى‌باشد. همکارى نزدیک با دفتر فنآورى اطلاعات در هر مرحله از ایجاد و استقرار آموزش الکترونیکی. ارتقاء اجزا بر اساس رشد نیازمندیها در عوض خرید فنآورى که داراى امکاناتى اضافى مى‌باشد که بکار نمى‌آیند.

4- فرهنگى که پذیراى آموزش الکترونیکى نباشد و یا هیچ اطلاعى از آن نداشته باشد.

فنآورى عالى و محتواى آموزشى ممتاز مورد قبول دانشجویان واقع نمى‌شود، مگر اینکه آنان از قبل آمادگى تجربه آموزش الکترونیکى را داشته باشند. آموزش الکترونیکى با آموزش کلاسى بسیار متفاوت است و اغلب اتفاق مى‌افتد که کاربران بعنوان یک خط‌مشى آموزشى با چشم تردید به آن مى نگرند.

بهترین شیوه: ساماندهى یک تیم از بخشهاى مختلف سازمان که شامل بازرگانى، آموزش و مدیریت مى‌شود، بمنظور تهیه مداوم اطلاعات، تجربیات و پشتیبانى مورد نیاز دانشجویان.

5- عینیت نیافتن آموزش الکترونیکى همراه با نتایج قابل اندازه‌گیرى

قراردادن دوره‌هاى آموزشى در یک فهرست بلندبالا، استفاده از آنها را تضمین نمى‌کند. حتى تعداد دسترسى‌ها به این دوره‌ها هم بیانگر تعداد کاربرانى که مطلب را یاد گرفته‌اند نمى‌باشد. جلب حمایت مداوم مدیریت بستگى به نتایج قابل سنجشى دارد که تأثیر مستقیم در تجارت شرکت دارد.

بهترین شیوه: تعیین خط مبناى اندازه‌گیرى مهارتهاى کاربران و قراردادن مقاصدى براى رشد دانشجویان با استفاده از آموزش الکترونیکی. تدوین برنامه آموزش الکترونیکى براى هر کارمند همراه با تجربیاتى که باعث ایجاد دگرگونى در کارایى شغلى وى مى‌شود و ترتیب دادن سیستمى براى اندازه‌گیرى این نتایج.

 

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان - منبع: http://e-learn.blogfa.com/

تنظیم: فاطمه سید خاموشی