تبیان، دستیار زندگی
وقتی با خانواده فرد به تنهایی در مورد او صحبت می کنید. مهم نیست پاسخ درست یا نا درست می دهند مهم اینست که یک پیام مهم به آن فرد و خانواده اش می دهید اینکه شما آدم حواس جمعی هستید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از چه کسانی تحقیق کنیم؟

ماسک


حتما برای شما هم پیش آمده که در موقع خواستگاری ندانید درباره خانواده و شخص مورد نظر چطور تحقیق کنید؟ سراغ چه کسی بروید و چه سؤالاتی بپرسید؟ حتی پاسخ های ضد و نقیض را چگونه تفسیر کنید تا بتوانید از طرف مقابلتان شناخت دقیق تری کسب کنید؟


به طور کلی راه های ارزیابی و تحقیق و منابع آن عبارتند از:

1- اعضای خانواده فرد: مثلاً شما خواستگاری رفته اید. بگوئید «حتماً در مورد من تحقیق کنید، هر کجا خواستید آدرس می دهم». ضمن اینکه بگوئید «من هم می خواهم در مورد شما تحقیق کنیم». خود مطرح کردن تحقیق یک محک زدن است. خود پیشنهاد تحقیق یک محک است.

به اصطلاح معمول، کسی که ریگی به کفش نداشته باشد از این پیشنهاد استقبال می کند اما افراد مشکل دار نسبت به تحقیق نگران می شوند. ممکن است یک مشکل کوچک یا بزرگ داشته باشد، مشکل کوچک ممکن است این باشد که اعتماد به نفس نداشته باشد. ممکن است مشکل بزرگی مثل نداشتن قدرت اعتماد کردن باشد. ممکن است سابقه منفی داشته باشد. بنابراین بگوئید: «می خواهم با خانواده ات در مورد تو صحبت کنم. با پدرت، مادرت، زن برادرت در مورد تو تحقیق کنم». این امر سودهای چندگانه دارد.

وقتی با خانواده فرد به تنهایی در مورد او صحبت می کنید. مهم نیست پاسخ درست یا نا درست می دهند مهم این است که یک پیام مهم به آن فرد

و خانواده اش می دهید اینکه شما آدم حواس جمعی هستید

 تحقیق

وقتی با خانواده فرد به تنهایی در مورد او صحبت می کنید. مهم نیست پاسخ درست یا نا درست می دهند مهم اینست که یک پیام مهم به آن فرد و خانواده اش می دهید اینکه شما آدم حواس جمعی هستید آن خانواده هم حواسش جمع است که فرد دقیقی آمده . پس اولین منبع تحقیق اعضای خانواده فرد مورد نظر هستند.

دومین منبع تحقیق اقوامی مثل عمو و دائی هستند. این باعث می شود ظرفیت فرد هم محک بخورد. چقدر ظرفیت داری در موردش از کسانی که با او حتی اگر بد هم هستند تحقیق شود. ممکن است فرد مخالفت کند این نیز یک محک است. که فرد برای شما و حقوق شما ارزش قائل نمی باشد. ولی اگر از تحقیق استقبال می کند ، این نشان می دهد فرد ظرفیت روانی دارد.

همسایه ها، همکلاسی های دانشگاه و سال آخر دبیرستان، معلمان سال آخر دبیرستان سال آخر دانشگاه، مشاوران دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده، دوستان دور و نزدیک او، هم اتاقی ها در خوابگاه و محل کار، هم تیمی های ورزشی، همکاران و رؤسا هم گزینه های خوبی برای تحقیق هستند.

2- دومین کار، تحقیق در مورد منابع تحقیق است. مثلا اگر از همسایه تحقیق می کنید در مورد خود همسایه هم تحقیق کنید. یا اگر از عمو تحقیق می کنید، از کسی دیگری هم در مورد عمو تحقیق کنید. در واقع باید صحت منابع تحقیق مورد بررسی قرار گیرد که چقدر قابل اعتماد هستند. از دوستان تحقیق کنید در مورد خود دوستان هم تحقیق کنید که چگونه افرادی هستند.

گردش شکل دیگری از تحقیق درباره افراد است ولی مسافرت را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. چرا که مسافرت یک فضای هیجانی مثبت ایجاد می کند

که افراد در مورد معیارها تخفیف داده عمل می کنند

3- سومین کار برای ارزیابی فرد نظر خواهی از مشاور متخصص در زمینه ازدواج است. مشاور ازدواج ممکن است با اجرای تست های روانشناسی و مصاحبه ارزیابی دقیقی بعمل آورده و اطلاعات مهمی در اختیار ما بگذارد.

نظر خواهی

4- یکی دیگر از منابع تحقیق نظر خواهی از افراد است مثلا می توان فرد را به افراد موفق، اساتید دوستان متأهل و رشد یافته معرفی کرد و از آنها خواست نظر بدهند. راه دیگر این است که از پدر و مادر بخواهیم فرد را ارزیابی کنند.مثلا «فرض کن تو می خواهی با این فرد ازدواج کنی، این فرد را چگونه ارزیابی می کنی؟»

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که فرد مورد نظر شما برای ازدواج، زیر بار چنین ارزیابی مفصلی نمی رود. حقیقت این است که افراد بالغ از این نوع ارزیابی ها استقبال می کنند و این را به حساب دقت و توجه شما و تلاشتان برای انتخاب درست می گذارند. اما کسی که بالغ نباشد این توجه شما را ناشی از وسواس زیاد و حساسیت بی مورد می داند و حاضر نیست وارد چنین سیستمی شود. او اجازه نمی دهد ارزیابی شود و احتمالا به سرعت پا پس می کشد. افراد سلطه جو و مستبد هم معمولا حاضر نیستند در موردشان تحقیق کنید.

5- راه دیگر گفتگو در حضور والدین، افراد موفق، مشاور، دوستان متأهل است.برای مثال شما با هم در حضور آنها با یکدیگر در مورد زندگی آیندتان گفتگو کنید. در واقع مثل این است که آنها دارند فیلم زندگی شما را نگاه می کنند.

دعوا

6 -تکنیک دیگر، با در نظر گرفتن فرهنگ و شرایط خانوادگی ایجاد فرصت های مهمانی های متعدد، با زمان طولانی است. انسان ها با گذشت زمان خود واقعی شان را نشان می دهند. مثلاً در خانواده اگر خواهر و برادر قهر باشند ممکن است تا یک ساعت نشان ندهند اما ظرفیت روانی انسانها برای اینکه بتوانند قهر نمانند، محدود است و بعد لغزش های کلامی و رفتاری، خود را نشان می دهند.

گردش شکل دیگری از تحقیق درباره افراد است ولی مسافرت را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. چرا که مسافرت یک فضای هیجانی مثبت ایجاد می کند که افراد در مورد معیارها تخفیف داده عمل می کنند. اینکه می گویند اگر می خواهید کسی را بشناسید با او سفر بروید برای شناخت یک نفر همجنس است. نه با یک نفر از جنس مخالف. مسافرت با جنس مخالف ایجاد وابستگی می کند.


منبع: سازمان ملی جوانان

تنظیم:حدیثه نصری مقدم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.