تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم چند سالی در حوزه علمیه درس خوانده باشید حتما به این نتیجه رسیده اید که برنامه ریزی فعلی حوزه، باعث نحیف شدن بعد علمی از حیث روایی و قرآنی می‌شود. به عبارت دیگر بعد از چند سال تحصیل، دست شما نسبت به آیات و روایات به صورت موضوعی و یا ارتباط آنها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازخواندنش خسته نمی شوی 1
مطالعه

اگر شما هم چند سالي در حوزه علميه درس خوانده باشيد حتما به اين نتيجه رسيده ايد که برنامه ريزي فعلي حوزه، باعث نحيف شدن بعد علمي از حيث روايي و قرآني مي‌شود. به عبارت ديگر بعد از چند سال تحصيل، دست شما نسبت به آيات و روايات به صورت موضوعي  و يا ارتباط آنها با يکديگر بسيار کوتاه است.

بررسي اينکه علت اصلي اين ضعف در سيستم حوزه چيست و چرا متوليان و مسئولين برنامه ريزي نسبت به اين مساله حياتي، توجه لازم را مبذول نمي‌کنند از عهده مقالات اين بخش خارج است. نکته مهم اينجاست که براي رسيدن به يک هدف بلند بايد برنامه ريزي کرد. حالا اگر ما بخواهيم آشنايي و انس بيشتر با آيات و روايات را دربرنامه خودمان بگنجانيم ، بايد چه کار کنيم و از چه شيوه هايي استفاده کنيم؟

فعالیت روزانه طلبه نباید از تلاوت و تدبر در آیات و یا مطالعه تفسیر خالی باشد. پیوند دائم طلبه با قرآن، شاکله روحی و فکری او را بیمه و بهره معنوی و معرفتی فراوانی نصیب او می‏گرداند. انس با قرآن نیاز دائمی طلبه است. البته این نیاز، در شرایط سنی و علمی مختلف، مراتب گوناگون دارد. رشد علمی طلبه، به او اجازه خواهد داد این انس را در مراتب بالاتر نیز تجربه کند.

فاقرؤوا ما تیسّر من القرآن[1]

در این جا طرحی برای آشنایی اجمالی طلاب با قرآن کریم ارائه می‌شود:

طرح آشنایی با قرآن

وَ قالَ الرَّسولُ یا رَبِّ إِنَّ قَومِی اتَّخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجوراً[2]

پیامبر فرمود: پروردگارا، قوم من این قرآن را رها کردند.

أفَلا یتَدَبَّرونَ القُرآنَ‌ام عَلی قُلوبٍ أَقفالُها؟[3]

آیا در قرآن نمی‏اندیشند یا بر دل‏هایشان قفل‏هایی است؟

ما جالَسَ هذَا القُرآنَ أَحَدٌ إلاّ قامَ عَنهُ بِزِیادَه أَو نُقصانٍ: زِیادَه فِی هُدی أَو نُقصانٍ فِی عَمی. وَ اعلَموا إِنَّهُ لَیسَ عَلی أَحَدٍ بَعدَ القُرآنِ مِن فاقَه وَ لا لأَحَدٍ قَبلَ القُرآنِ مِن غِنی، فَاستَشفُوهُ مِن أَدوائِکم وَ استَعینوا بِهِ عَلی لَأوائِکم.[4]

هیچ‏کس با این قرآن ننشست مگر این‏که از مجلس آن با فزونی و کاستی برخاست. فزونی در هدایت و کاستی در کوردلی و نیز بدانید که هیچ‏کس را بعد از قرآن تهی‏دستی و نیاز نیست و هیچ‏کس را قبل از قرآن توانگری نباشد. پس از بیماری‏های خویش، از قرآن طلب بهبودی کنید و از آن بر شداید خود یاری طلبید.

«از تمامی علمای اعلام و فرزندان قرآن و دانش‏مندان ارجمند تقاضا دارم که از کتاب مقدسی که «تبیان کل شی» است.. . غفلت نفرمایند.. . و این‏ جانب از روی جد نه تعارف معمولی می‏گویم از عمر به‏ باد رفته خود در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم. و شما ای فرزندان برومند اسلام، حوزه‏ها و دانشگاه‌ها را با توجه به شؤونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید. تدریس قرآن در هر رشته‏ای از آن را موردنظر و مقصد اعلای خود قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر که ضعف پیری به شما هجوم کرد از کرده‏ها پشیمان، و تأسف بر ایام جوانی بخورید همچون نویسنده.»[5]

توجه، آشنایی و انس با قرآن برای همه انسان‌ها ضروری است و این ضرورت، برای دانش‏مندان و اهل‏علم چندین برابر. طلاب علوم دینی ـ هر فعالیت یا رشته‏ای را برای آینده خود اختیار نموده باشند ـ به مناسبت وظیفه‏ای که بر عهده دارند بیشترین نیاز را به فهم قرآن دارند. این نیاز مهم ـ همچون امور دیگر ـ باید گام ‏به ‏گام و مرحله ‏به ‏مرحله پی‏گیری شود و از اجمال به تفصیل پیش رود.

اولین گام در آشنایی با محتوای قرآن، دریافت ترجمه ظاهری آیات است که خود، حاصل و نشان تسلّط بر واژه‏ها و جملات خواهد بود. به ‏همین‏منظور و جهت دست‌یابی سریع‏تر به این هدف «طرح آشنایی با قرآن» تنظیم و ارائه شده است.

ادامه دارد....

منابع:

[1]. مزمل 73: 20.

.[2] فرقان 25: 30.

.[3] محمد 47: 24.

.[4] نهج‏البلاغه، خطبه 176

.[5] امام خمینی صحیفه نور 20:20.


پايگاه راه و رسم طلبگي

تهيه و فرآوري: محمد حسين امين- گروه حوزه علميه تبيان