تبیان، دستیار زندگی
وقتی مرد احساس کرد که زن او را لایق و با جرأت می داند به خود می بالد و این شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند . اواز لیاقت خود اطمینان می یابد و همین امر اعتماد به نفس لازم را در او بوجود می آورد و قوت قلبی که به او داده شده ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوباره مرد زندگی من باش

محبت به همسر

در مقالات « رد پای یک زن » و « چگونه شوهرم را به زندگی باز گردانم ؟ » راجع به علل خیانت در مردان و رفتارهای صحیح همسر در چنین مواقعی صحبت کردیم و در این مقاله راه هایی را پیشنهاد می کنیم که می تواند در بازگرداندن شوهر به آغوش خانواده موثر باشد :

الف ـ احترام گذاشتن به شخصیت او : در قاموس دینی ما شوهر می بایست از احترام همسر خود برخودار باشد ، این روحیه مرد ، این احترام را از همسرش می طلبد .

خانم دوروتی کارنگی در کتاب همسرداری به زنان برای رشد شوهرشان این گونه سفارش می کند:

«وقتی مرد احساس کرد که زن او را لایق و با جرأت می داند به خود می بالد و این شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند . اواز لیاقت خود اطمینان می یابد و همین امر اعتماد به نفس لازم را در او بوجود می آورد و قوت قلبی که به او داده شده است باعث موفقیتش می شود »(کارنگی ،ص57).

وقتی مرد احساس کرد که زن او را لایق و با جرأت می داند به خود می بالد و این شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند .

و همچنین عدم احترام به شوهر را موجب دوری شوهر می داند

«خانم محترم شما باید به نوعی با شوهرتان حرف بزنید که احساس سربلندی وافتخار کند و حرف های شما موجب تشویق او شود . خوار وخفیف کردن شوهر گناه غیر بخشش و غیر قابل جبران است که یک زن مرتکب می شود .جریحه دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می شود و امکان دارد در زندگی زناشویی تأثیر نا مطلوب دائمی بگذارد .یک مرد به سختی می تواند خفیف شدن از جانب زنش را به فراموشی بسپارد (کارنگی ،ص،58).

در این حدیث پیامبر (ص) با توجه به روحیه و فطرت مرد ،لزوم احترام و تواضع زن را نسبت به مرد بیان نموده است:

«اگر بنا بودامر می کردم کسی برکسی سجده کند ، امر می کردم زن بر شوهرش سجده کند »(وسایل الشیعه ،ج ،14ص،115)

زن و مرد

ب ـ اطاعت کردن : مرد مدیر و سرپرست خانواده است ، هر مدیری ، می بایست اطاعت شود تا بتواند به خوبی آن مجموعه را اداره نماید ، اگر زنی هرچه بیشتر از شوهر خود اطاعت کند ، ضمن کسب قرب الهی ، قلب همسرش را تسخیر کرده است ، این نکته ، راز جذب قلب یک مرد می باشد !!

پیامبر (ص) یکی از نعمت های بزرگ برای مؤمن را داشتن همسری که با دیدن او ،شاد شود و فرمانش را اطاعت کندمی داند:

به درستیکه از چیز هایی برای اصلاح یک مسلم است آن که همسری دارد که وقتی او را می نگرد شاد می شود و فرمان او را اطاعت می کند ( وسائل‏الشیعه ج : 20 ص : 40)

ج ـ پوشیدن لباس زیبا و متنوع : گفته شد که شهوت مرد در چشمان اوست ، یکی از وظایف دینی زن نسبت به شوهرش، خودآرایی و زینت کردن می باشد . این خودآرایی برای همسر ، ثواب اخروی نیز دارد . نکته ای که باید در این مورد باید توجه نمود ، آن که نباید در حضور فرزند نوجوان خود ،به گونه ای لباس بپوشید که موجب تحریک اوشوید ،این کار باعث بروز بلوغ زود رس در فرززندتان می شود .

« امام صادق (ع)  فرمودند : زنی خدمت پیامبر (ص) رسید و پرسید که حق شوهر بر زن چیست ؟پیامبر (ص) فرمودند : خودش را با بهترین عطرها خوشبو کند و زیباترین لباس هایش را بپوشد و خود را به بهترین زینت ها، زینت کند و خودش را صبح و شب به شوهرش عرضه نماید(کافی ،ج 5 ،ص 508).

د ـ فراهم نمودن وقت خصوصی : با برنامه ریزی کارهای خانه برای خودتان یک وقت خصوصی فراهم کنید. حتی گاهی اوقات تنهایی به گردش و پارک محله بروید ،به فرزندتان اعلام کنید که «بچه ها ، امروز من و بابا می خواهیم پارک برویم» .قرآن به جهت اهمیت این وقت خصوصی در سوره نور آیه 58این گونه فرموده است: « اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! بردگان شما، و همچنین كودكانتان كه به حدّ بلوغ نرسیده‏اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، و نیمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بیرون مى‏آورید، و بعد از نماز عشا این سه وقت خصوصى براى شماست امّا بعد از این سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نیست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یكدیگر بگردید. این گونه خداوند آیات را براى شما بیان مى‏كند، و خداوند دانا و حكیم است!» (نور ،58)

ح ـ برقراری روابط جنسی لذت بخش :روابط جنسی در تحکیم زندگی نقش فراوانی دارد ، قرآن در آیه 187سوره اعراف ،برقراری آرامش زن و مرد رادر روابط جنسی همسران می داند : ِاو خدایى است كه (همه) شما را از یك فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد ، تا در كنار او آرامش بگیرید. وقتی كه با او آمیزش كرد ، حملى سبك برداشت(اعراف ،187)

عدم توجه به نیاز های جنسی یکدیگر که به ناتوانی ، بی میلی یا سرد مزاجی فرد مربوط می شود ،با لطمه به روابط زن وشوهر ،افراد را دچار عصبانیت ودلسردی نسبت به همسر و زندگی میکند

عدم ارضای نیازهای جنسی ،عامل دیگری برای اختلاف زن وشوهر است .عدم توجه به نیاز های جنسی یکدیگر که به ناتوانی ، بی میلی یا سرد مزاجی فرد مربوط می شود ،با لطمه به روابط زن وشوهر ،افراد را دچار عصبانیت ودلسردی نسبت به همسر و زندگی میکند و به تدریج موجب بروز رفتارهای پرخاشگرانه ودر نهایت افسردگی می شود . مشکل ترین وضیعت برای افرادی است که همسرشان دچار سرد مزاجی ،بی میلی جنسی یا نوعی اتلال جنسی است .این افراد به ممنوعت ها وشرایط اجتماعی ، اقتصادی وخانواده ،وابستگی به فرزندان ونگرانی نسبت به آینده ، به ناچار شرایط را با فشار تحمل می کنند . گاه ایرادگیری از هم ،نارضایتی از زندگی ،قهر های طولانی مدت ،کوبیدن یکدیگر ،تهدید به جدایی ،ابراز خستگی و تمارض ،از عوارض بر آورده نشدن نیاز های جنسی زن وشوهر است (خانواده در نگرش اسلام و روان شناسی، ،ص،136).

محبت به همسر

وـ بدرقه واستقبال گرم :موقع رفتن به سر کار ، تا درب منزل اورا بدرقه کنید و با آغوش گرم ،روز خوب وموفقی را برای اوآرزونمایید ؛موقع برگشت به خانه ـ در هر ساعت باشد ـ از او استقبال کنید واورا در آغوش گرم بگیرید وبه اوبگویید «خسته نباشید » چنانچه وسیله ای برای خانه خریداری کرده ،از او تشکر کنید .به درس خانم مارابل در کلاس های آموزش دقت فرمایید:« فعالیت های روزانه خود را طوری ترتیب دهید که هنگامی که شوهرتان در آستانه در خانه ظاهر می شود کاملاًآماده استقبال از او باشید . یک روانشناس به من می گفت : اگر زنها از شوهرشان هنگام ورود به خانه استقبال گرمی بکنند ، شمار زیادی از مردان خود را گرفتار مشغله زیاد با سایر زنها نخواهد کرد »(زن کامل ،ص119).

در آموزه های دینی ما ، زنی که از شوهر خود استقبال می کند ،نیم اجر شهید را به چنین زنی داده می شود : « مردی نزد پیامبر (ص) آمد وگفت  من همسری دارم که وقتی وارد خانه می شوم به استقبالم می آید ،وموقع رفتن تا درب خانه مشایعتم می کند، وقتی من را غمگین می بیندبه من می گوید :چه چیز تو را غمگین کرده است اگر نگرانی تواز روزی هست، غیراز تو(خدا) کفالت آن را به عهده گرفته است ،اگر در مورد آخرتت نگران هستی ،خدا آن را زیاد نماید ؛پس پیامبر (ص) فرمودند:خدا کارگرانی دارد واین همسرتو از کارگران خداست ، وخدا نیم اجر شهید به او می دهد» (وسایل الشیعه ج20، ص29).

پذیرش شوهرتان نخستین گام در راه زنده کردن اوست وگامی است کارساز .این آزادی باعث می شود که به صورت یک مرد کامل در آید .

ط ـ عیب وایراد نگیرید : مردان حتماً دارای عیوبی می باشند ،زنان هم با حواس قوی و حساس خود به این عیوب آگاه می شوند و آنها از روی محبت و خیر خواهی که به همسرشان دارند ، برای اصلاح آنها دائم به آنها گوش زد می کنند که «فلان کارت را تصحیح کن »، «فلان کار را انجام نده عیب است »،از این قبیل جملات ؛ هر چند که نیت شما خیر است ، ولی این عمل ـ به ظاهر خیر خواهانه ـ موجب پریشانی مردان شده و باعث از دست دادن قلوب آنها خواهید شد .

خانم مارابل مورگان مشاور خانواده در کتاب زن کامل خود می گوید: یک مرد نیاز دارد همان گونه که هست پذیرفته شود ، دقیقاً همان طوری که هست . این نوع پذیرش کامل و همه جانبه ، وی را متقاعد می کند که شما براستی او را دوست دارید . نیاز او به پذیرش کامل ،خیلی عجیب نیست. پذیرش شوهرتان نخستین گام در راه زنده کردن اوست وگامی است کارساز .این آزادی باعث می شود که به صورت یک مرد کامل در آید . اوتوانایی بالقوه یک مرد کامل شده را داراست ولی وقتی که شما به او اجازه نداده اید که اوخودش باشد ، قادر به رسیدن به آن مرحله نیست .او را بپذیرید، همانگونه که امروز هست .نقاط ضعف و قدرت او را بپذیرید(زن کامل،ص50و58) .  بنابراین ازبیان عیب همسرتان خوداری نمایید . سعی نمایید با فراهم نمودن محیط و فضای لذت بخش و آرام بخش به اوکمک کنید تا خودش عیوبش را بشناسد و بر طرف کند. مرد دوست دارد که خودش عیبش را برطرف نماید ،این قدرت روحی را با رفتار زیبای خود به او بدهید !

چنانچه چند ماه دستورات فوق را مرتب و منظم انجام دهید به احتمال زیاد همسرتان را دوباره به خانه باز خواهید گرداند .اگر هم به احتمال ضعیف او از رفتار خود دست برنداشت ،شما  موفق شده اید که فضای خانه را از تشنج شدید و متلاشی شدن جلوگیری نمایید ،این موفقیت بزرگی است که علاوه بر آثار مثبت دنیایی،از ثواب آخروی نیز برخوردار خواهید شد .

در خاتمه دو کتاب مفید را معرفی می نمایم : زن کامل نویسنده مارابل مورگان ترجمه پریسا علی نیا ـ آیین شوهر داری نویسنده دکتر لورا .شلسینگر ترجمه مهدی قرچه داغی ـ آیین همسرداری نویسنده دوروتی کارنگی ترجمه مهستی شهلایی

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان - نویسنده : غلامعباس سرشور خراسانی

تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

می خوام با تو زندگی کنم

زن و شوهر های دوست داشتنی

یک نیاز مردانه

رفتار بهتر آقایان، چگونه؟

چگونه قلب یک مرد را تسخیر کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.