تبیان، دستیار زندگی
بطور معمول برای انتخاب همسرباید معیارهایی داشته باشیم، یعنی دختروپسرباید ملاکهاو میزانهایی داشته باشند و بدانند چه همسری می خواهند با چه مشخصاتی و صفاتی؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب همسر به روش اسلام

دقت درانتخاب


اسلام درباره بسیاری از مسائل ازدواج مثل مهریه، جهیزیه، تشریفات و غیره... به سادگی امر می کند؛ اما وقتی پای انتخاب همسر به میان می آید، به دقت و مواظبت دستور می دهد. به طوری که در آموزه های دینی ما آمده است: خیر النکاح ایسره: بهترین ازدواج آسانترین آنهاست؛ اما در مورد انتخاب همسر می آید: ایّاکم و خضراء الدّمن.... یعنی بپرهیزید از سبزه ای که بر فراز مزبله ای روییده است.


در اسلام چگونگی انتخاب همسر با چگونگی ازدواج کردن تفاوت دارد. در حقیقت ازدواج اسلامی، ازدواجی است که در آن آسانگیری و سهولت به جای خود دقت، سختگیری و مواظبت نیز به جای خود رعایت شود.

اما اگر بخواهیم مواظبتی (سختگیری) که برای انتخاب همسر به آن بسیار توصیه شده را به اجرا در آوریم باید به چه ملاکها و معیارهایی حساس باشیم؟

زبان ترجمان و بیانگر احوال درون است. از کوزه همان برون تراود که در اوست. امکان ندارد که درون انسان سالم و پاک باشد، اما زبانش

کثیف و با نیش و زخم زبان

معیار

معیارهای انتخاب همسر

به طور معمول برای انتخاب همسرباید معیارهایی داشته باشیم، یعنی دختر و پسر باید ملاکها و میزان هایی داشته باشند و بدانند چه همسری می خواهند با چه مشخصاتی و صفاتی؟ این اصل کار است. مانند مسافری که ابتدا مقصد و هدف خود را مشخص می کند و بعد راهی سفر می شود. او اگر فقط بداندکه نیاز به مسافرت دارد، اما مکان و مقصد و هدفی را در نظر نگیرد، مطمئنا به بیراهه می رود.

معیارها، ملاکها و خصوصیات و صفاتی که در انتخاب همسر باید در نظرگرفته شود، دو نوع است:

الف) آنهایی که رکن و اساسند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتماً لازمند.

ب) آنهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی اند و می توان گفت بیشتربه سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد.

شرط ازدواج از نگاه پیامبر اکرم (ص)

از جمله ملاک های اساسی در انتخاب همسر تدین است که در اسلام به آن توصیه شده است. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «بر شما باد که همسر دیندار انتخاب کنید.» البته منظور از متدین بودن معنای حقیقی آن است؛ یعنی پایبندی کامل به اسلام؛ اسلام را با جان و دل پذیرفتن و  عمل کردن به آن. باید بدانیم که تدین مانند اصل و ریشه ای است که ثمره های فراوانی دارد از جمله این فواید عبارتند از: عفت، نجابت و حیا که همه این امور می تواند به نوعی تضمین کننده  زندگی زناشویی باشد.

پیامبر در این خصوص می فرمایند: «کسی که با زنی به خاطر ثروتش ازدواج کند، خداوند او را به حال خودش وا می گذارد و کسی که فقط به خاطر زیبایی با دیگری ازدواج کند در همسرش امور ناخوشایند خواهد دید! و کسیکه به خاطردین و ایمانش با او ازدواج کند، خداوند همه ی آن امتیازات را برایش فراهم خواهد کرد.»

پیامبراکرم(ص) درباره صفات و ویژگیهای همسرشایسته می فرمایند:

«با کسی که اخلاق و دینش مورد پسند باشد ازدواج کنید.» در واقع این دو ویژگی به عنوان دو ملاک و معیار درازدواج و انتخاب همسر است و ملاکهای دیگر،

هر چه که باشد اهمیتشان بعد از این دو قرار دارد

باید بدانیم یک فرد دیندار نمی تواند با همسر بی دین کنار بیاید. او ممکن است بتواند برخی از نقص های همسرش را تحمل کند اما نقص بی دینی را نمی تواند تحمل کند.  واقعیت این است که بعضی از صفات و خصوصیاتی را که اسلام به آن توصیه کرده، غیر متدین ها هم می پسندند. انسانی که از نظر عقیده و عمل پایبند و معتقد به دین و ایمان نیست، باز هم باید در انتخاب همسر بعضی از صفات متدین ها را درنظر بگیرد.

مثلا عفت، نجابت و پاکی جنسی را همسر غیر متدین نیز باید داشته باشد و گرنه مشکلات فراوانی در زندگیش پیش خواهد آمد. زیرا حتی غیر متدین ها هم نمی توانند بی عفتی و ناپاکی همسرشان را قبول کنند.

اما از دیگر معیارهایی که به عنوان ویژگی اساسی و حتمی برای طرفین ازدواج محسوب می شود اخلاق نیکوست. منظور از اخلاق نیک تنها خنده رویی و خوش خلقی  نیست؛ زیرا که خندیدن همیشه ممدوح نیست و حتی در بعضی مواقع مضموم و ضد اخلاق نیز می باشد، بلکه منظوراز اخلاق نیک، صفات و خلق و خوهای پسندیده می باشد.

جایگاه اخلاق نیک درانتخاب همسر

اخلاق نیک

پیامبراکرم(ص) درباره صفات و ویژگیهای همسرشایسته می فرمایند: «با کسی که اخلاق و دینش مورد پسند باشد ازدواج کنید.»

در واقع این دو ویژگی به عنوان دو ملاک و معیار درازدواج و انتخاب همسر است و ملاکهای دیگر، هر چه که باشد اهمیتشان بعد از این دو قرار دارد. امام رضا (ع) در پاسخ به نامه فردی که از ایشان پرسیده بود فردی از خویشاوندانم به خواستگاری دخترم آمده است که سوء خلق دارد، دخترم را به او بدهم یا نه فرمودند: «اگر بد اخلاق است دخترت را به او نده.»

نمونه هایی از اخلاق خوب و بد

اگر بخواهیم درباره اخلاق پسندیده جزئی تر بحث کنیم، باید نمونه هایی را از اخلاق نیک و بد بیان نماییم تا مفهوم و منظور از آن درباره انتخاب همسر روشن تر شود:

1- خوش زبانی و بد زبانی: بد زبانی، زبان درازی، بی ادبانه و بی پروا سخن گفتن و فحش و ناسزا گفتن از نمونه های برجسته بداخلاقی است و خوش زبانی، نرمخویی در سخن و مودبانه سخن گفتن از نشانه های بارز خوش اخلاقی. حقیقت این است که زبان ترجمان و بیانگر  احوال درون است. از کوزه همان برون تراود که در اوست. امکان ندارد که درون انسان سالم و پاک باشد، اما زبانش کثیف و با نیش و زخم زبان.

2-  بزرگواری و حسادت: حسادت از نشانه های مهم اخلاق بد است و بزرگواری از نمونه های برجسته اخلاق پسندیده.

3-  خوش خلقی وکج خلقی: زندگی با همسر کج خلق بسیار مشکل است در حالی که زندگی با افراد خوش خلق و خوش برخورد به شما نشاط و امید می دهد. خوش خلقی یکی ازنشانه های ایمان است و بد خلقی از نمودهای ضعف ایمان.

غیر از این موارد، خلق های نیک دیگری هم هستند که در سمت دیگر آنها  اخلاق ناپسندی قرار دارد. توجه داشتن به این خصوصیات انتخاب همسر می تواند از بسیاری از مشکلات بعدی پیشگیری کند:

حق پذیری و لجاجت

تواضع عاقلانه وتکبّرو غرور احمقانه

راستگویی و دروغگویی

وقار و متانت در مقابل سبکی و هرزه گی

حسن ظن و سوءظن

بردباری در مقابل کم ظرفیتی و بی تابی

با محبت و عاطفه بودن  در مقابل بی محبتی و بی عاطفگی

گذشت و کینه توزی

مؤدب بودن و بی ادبی

شجاعت و ترس

نرم خویی و خشونت

وفاداری و بی وفایی

سخاوت و بخل

قناعت در مقابل  حرص و طمع کاری

مقالات مرتبط: 

درس هایی برای انتخاب بهترهمسر

چگونه ازدواج کنیم؟

اصولی انتخاب کن

بهترین احساس تاآخرعمر

برای ازدواج هم برنامه می خواهی

شرایط همسرشایسته واهمیت آن


نویسنده:سمیه زادهوش

تنظیم:حدیثه نصری مقدم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.