تبیان، دستیار زندگی
پزشکان، نام «سایه بیماری» را برای عوارض ثانویه بیماری ها انتخاب کرده‌اند؛ مثلا یکی از کشف‌های آنها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گاهی سایه بیماری از خودش خطرناک تر است

سایه بیماری

گاهی اوقات یک بیماری به‌خودی‌خود آن‌قدر مهم نیست که عوارض‌اش اهمیت دارد و سالیان سال است که پزشکان سراسر دنیا مشغول تحقیق و بررسی روی بیماری های مختلف هستند تا بتوانند به عوارض ثانویه آن ها پی ببرند.

پزشکان، نام «سایه بیماری» را برای این عوارض ثانویه انتخاب کرده‌اند؛ مثلا یکی از کشف‌های آنها این بوده است که ادامه یافتن میگرن باعث افزایش احتمال ابتلا به سکته قلبی می‌شود. به همین دلیل، متخصصان نام پنج بیماری شایع را عنوان کردند و به تمامی افراد گوشزد کردند که نباید به هیچ‌وجه آنها را نادیده بگیرند، زیرا سایه این بیماری ها بسیار خطرناک‌تر از خود آنهاست.

این پنج بیماری به شرح زیر هستند:

نام بیماری: میگرن

سایه آن: سکته قلبی

اگر شما برای مدت طولانی به سردردهای میگرنی مبتلا باشید، حتما پزشک‌تان در مورد ابتلا به بیماری‌های قلبی به شما هشدار خواهد داد. اما خوشبختانه، محققان به تازگی فهمیده‌‌اند که احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلبی در کدام یک از افراد میگرنی بیشتر است و چه نوع میگرنی رابطه نزدیک‌تری با سکته قلبی دارد. اگر کمتر از یک بار در ماه با سردرد میگرنی دست به گریبان می‌شوید، احتمال بروز حمله قلبی در شما 50 درصد بیشتر از کسانی است که تا به حال این بیماری را تجربه نکرده‌اند و اگر سردرد میگرنی حداقل هفته‌ای یک بار شما را آزار می‌دهد، باید بدانید که احتمال سکته قلبی برای شما، سه برابر بیشتر از سایرین است.

* مراقبت‌های شخصی: متاسفانه، متخصصان هنوز نتوانسته‌اند راهکار مناسبی برای کاهش حملات میگرنی و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به سکته قلبی ارایه کنند، اما افراد مبتلا به میگرن می‌توانند با معاینه منظم سیستم قلبی عروقی‌شان توسط پزشک، گام موثری در راستای حفاظت از قلب خود بردارند.

نام بیماری: فشار خون بالا

سایه آن: دیابت

پزشکان از رابطه بسیار شدید و تنگاتنگ فشار خون بالا و دیابت شگفت‌ زده‌اند و می‌گویند هر چه قدر فرد از وزن بالاتری برخوردار باشد، این رابطه نزدیک‌تر است. این شگفت‌زدگی، محققان دانشگاه هاروارد را مجبور کرد تا روی 38 هزار خانم میان سال تحقیقاتی انجام دهند و پس از این تحقیقات متوجه شدند که امکان بروز دیابت در بین افراد با فشار خون بالا، دو برابر سایر افراد است و افراد چاق هم استعداد بیشتری برای ابتلا به دیابت دارند.

* مراقبت‌های شخصی: اگر فشار خون‌تان بالاست، یا سابقه فامیلی پرفشاری دارید، حتما یک آزمایش دیابت بدهید. شما می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی‌تان از مبتلا شدن به دیابت در امان بمانید.

نام بیماری: آسم

سایه آن: افسردگی و تنگ خلقی

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که نقش بیماری آسم در ابتلا به افسردگی یا عصبانیت، بسیار پررنگ است. دکتر بروس بندر، استاد روان‌پزشک دانشگاه کلورادو، نتایج آخرین تحقیقات روی گروهی از بیماران مبتلا به آسم را این‌طور عنوان می‌کند:

«18 درصد از مبتلایان به آسم، از بیماری‌های روحی هم رنج می‌بردند و تنگ‌خلقی و انزوا در بیش از نیمی از آن ها مشاهده می‌شد.»

جالب این که هر چه بیماری تنگی نفس افراد شدیدتر بود، افسردگی هم در آنها بیشتر رخ می‌نمود.

* مراقبت‌های شخصی: اگر می‌دانید که به آسم یا بیماری‌های روحی مبتلا هستید، برای اطمینان از مبتلا نشدن به سایه بیماری، نزد یک روان‌شناس یا متخصص آسم‌ و آلرژی بروید و با او در مورد مشکل‌تان صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

نام بیماری: آندومتریوز

سایه آن: سرطان پوست

وجود آندومتریوز (به وجود آمدن بافت‌های نابجا درون رحم به ویژه در تخمدان‌ها) یکی از بیماری‌های است که سبب ایجاد سرطان پوست در 62 درصد از مبتلایان می‌شود.

* مراقبت‌های شخصی: دکتر جفری کالن، استاد پوست و موی دانشکده پزشکی لوییس ویل می‌گوید: «اگر به بیماری آندومتریوز مبتلا هستید، بهتر است از یک متخصص پوست بخواهید تا شما را از نظر سرطان پوست مورد بررسی قرار دهد.» وی همچنین به تمام مبتلایان به آندومتریوز توصیه می‌کند که ماهی یک بار سر تا سر پوست‌ بدنشان را از جهت پیدایش خال‌های جدید یا غیرمتعارف یا بزرگ شدن خال‌های قبلی مورد بررسی قرار دهند.

نام بیماری: پسوریازیس

سایه آن: حمله قلبی

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که در آن پوست برخی قسمت‌های بدن مثل دست و پا دچار ضایعات قرمز رنگی، همراه با پوسته‌های بسیار ظریف و نقره‌ای رنگ می‌شود. پوست قسمت مبتلا ممکن است همراه با خارش یا بدون خارش باشد. دکتر ژول گلفند، متخصص پوست دانشگاه پنسیلوانیا، چرکی شدن پوست زخمی و رسیدگی نامناسب را از جمله دلایل رابطه این بیماری با حمله قلبی می‌داند. او می‌گوید که عفونت‌ حاصل از این زخم ممکن است به سیستم ایمنی بدن‌ آسیب برساند و چرک خودش را روی قلب بریزد!

* مراقبت‌های شخصی: بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از حمله قلبی ناشی از پسوریازیس انجام دهید، این است که زخم‌های پوستی‌تان را نادیده نگیرید و در صورت مشاهده هر گونه ناراحتی یا سفتی پوست، به سرعت با یک متخصص پوست مشورت کنید و اجازه ندهید زخم‌های پوستی‌تان عفونی شوند.

ترجمه : ندا احمدلو

منبع : Prevention

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.