تبیان، دستیار زندگی
آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی در کتاب داستانهای شگفت آورده اند: از استاد بزرگ اخلاق مرحوم «شیخ مرتضی طالقانی» در مدرسه «سید» نجف اشرف شنیدم که فرمود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکته‏ای توحیدی از مرحوم شیخ

توحید

بسم الله الرحمن الرحیم

شاید همه ما از جهت نظری، خداوند متعال را به عنوان علة العلل و مسبب الاسباب قبول داشته باشیم و بگوییم تا خواست و ارده‏ی الهی نباشد، هیچ علتی، تأثیر گزار نیست و زیاد این جمله را شنیده باشیم که «لا مؤثر فی الوجود الا الله». اما گاهی ممکن است خداوند در زندگی روزمره که با آن مواجهیم درس‏هایی به ما بدهد که بالعیان حقایقی را آشکارا ببینیم. نمونه‏ای از این درس‏ها داستانی است که در ذیل می‏خوانیم.

گفتند: «فلان طلبه خراسانی پشت بام خوابیده بود و غلطیده و از بام افتاده است.» من نیز به بالین او رفتم. دیدم صحیح و سالم است و تازه می خواهد از خواب بیدار شود.

آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی در کتاب داستانهای شگفت آورده اند:

از استاد بزرگ اخلاق مرحوم «شیخ مرتضی طالقانی» در مدرسه «سید» نجف اشرف شنیدم که فرمود:

در این مدرسه در زمان مرحوم آقا سید محمد کاظم یزدی دو ماجرای عجیب و متضاد مشاهده کردم؛ یکی آنکه در فصل تابستان که عده ای از طلاب در صحن و عده ای دیگر در پشت بام می خوابیدند، شبی از صدای هیاهوی طلاب از خواب بیدار شدم.

دیدم همه طلاب به سوی صحن میروند و دور یک نفر جمعند. پرسیدم: «چه خبر شده؟» گفتند: «فلان طلبه خراسانی پشت بام خوابیده بود و غلطیده و از بام افتاده است.» من نیز به بالین او رفتم. دیدم صحیح و سالم است و تازه می خواهد از خواب بیدار شود.

گفتم: «او را خبر ندهید که از بام افتاده است.» خلاصه او را به حجره بردیم و آب گرمی به او دادیم تا صبح شد و به اتفاق او در درس مرحوم سید حاضر شدیم و ماجرا را به مرحوم سید خبر دادیم.

سید خوشحال شد و امر فرمود گوسفندی بخرند و در مدرسه ذبح کنند و گوشتش را میان فقرا تقسیم نمایند.

پس از چند روز، در همین مدرسه همان طلبه یا طلبه‏ای دیگر (تردید از بنده است) در سرداب سن به روی تختی که ارتفاعش از دو وجب کمتر بود خوابیده و در حال خواب می‏غلطد و از تخت می‏افتد و بی فاصله می‏میرد و جنازه‏اش را از سرداب بالا می آوردند.

این دو ماجرای عجیب و صدها نظیر آن به ما می آموزد که تأثیر هر سببی موقوف به خواست خداوند است که اسباب را مؤثر قرار داده است؛ زیرا می‏بینیم افتادن از بام طبقه دوم مدرسه سید، که قاعدتاً باید موجب مرگ شود، اثری نمی‏گذارد؛ زیرا خدای عالم نخواسته است و به‏عکس، افتادن از تختی کوتاه -یک وجبی- که قاعدتا نباید موجب آسیبی شود، به مرگ می‏انجامد.

این دو ماجرای عجیب و صدها نظیر آن به ما می آموزد که تأثیر هر سببی موقوف به خواست خداوند است که اسباب را مؤثر قرار داده است.


منبع: داستان‏های شگفت

تنظیم: گروه حوزه علمیه تبیان