تبیان، دستیار زندگی
موج تغییرات در سطح روسای فدراسیون‌ها وارد فاز اجرایی شد تا سازمان تربیت بدنی با ارزیابی لازم از عملكرد فدراسیون‌های حاضر در بازی‌های آسیایی گوانگجو، عذر چند نفر از آنان را خواسته و نفرات مورد نظر خود را جایگزین كند .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز موج تغییرات در ‌ورزش

آغاز تغییرات در ورزش

موج تغییرات در سطح روسای فدراسیون‌ها وارد فاز اجرایی شد تا سازمان تربیت بدنی با ارزیابی لازم از عملكرد فدراسیون‌های حاضر در بازی‌های آسیایی گوانگجو، عذر چند نفر از آنان را خواسته و نفرات مورد نظر خود را جایگزین كند.

علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی كه در پایان بازی‌های آسیایی گوانگجو چین اعلام كرده بود عملكرد فدراسیون‌ها را طی جلساتی كارشناسی مورد بررسی قرار خواهد داد، شنبه شب ودر گام نخست سلسله نشست‌های خود با روسای فدراسیون‌ها، احمد محتشمی و علیرضا امینی روسای ژیمناستیك و جودو را پیش از سفر 3 روزه خود به قطر، به دفتر خویش فرا خواند تا به اتفاق حمید سجادی معاون ورزشی سازمان و بهرام افشارزاده دبیر كمیته ملی المپیك، عملكرد این دو رشته را در بازی‌های آسیایی مورد ارزیابی قرار دهد.

هر چند انتظار مدال‌آوری از ژیمناستیك به عنوان رشته‌ای پایه فعلا نمی‌تواند هدفی قابل دسترس برای فدراسیون باشد و قطعا باید سال‌ها در این رشته دست به سرمایه‌گذاری زد تا بتوان بهره‌های آن را در بلند مدت گرفت، اما با توجه به این‌كه محتشمی، رئیس فدراسیون نتوانسته بود به قول‌های خود جامه عمل بپوشاند، عذر وی خواسته شد تا جعفر درویش‌زاده كه پیش از این نیز به‌عنوان دبیر فدراسیون انجام وظیفه نموده است، با حكم سرپرستی فدراسیون، مامور انجام كارهایی بنیادین در ژیمناستیك شود.

ژیمناستیک در بازی های آسیایی

این اتفاق در شرایطی رخ داد كه احمد محتشمی دیروز قبل از انتشار خبر بركناری‌اش آن را شایعه خواند، به خبرگزاری مهر گفته بود: ریاست چهارساله من تمام شده است اما این خبر یك شایعه است و از دروغ‌های اهالی منتقد ژیمناستیك است.

وی درباره جلسه روز گذشته خود در سازمان تربیت‌بدنی خاطرنشان كرد: جلسه خوبی برگزار شد و عملكرد تیم ملی در تمامی ابعاد انفرادی و تیمی با بازی‌های آسیایی دوحه قطر مقایسه شد و پیشرفت‌ها در قالب آمار و ارقام به سازمان تربیت بدنی ارائه شد و نباید پیشرفت ژیمناستیك را تنها در كسب مدال و عنوان دانست، چرا كه این رشته زیر شاخه‌های زیادی دارد.

محتشمی در شرایطی این گونه آخرین نظراتش را به عنوان رئیس فدراسیون ژیمناستیك مطرح كرد كه ساعتی بعد سازمان تربیت بدنی یكی از جدی‌ترین منتقدان او یعنی جعفر درویش‌زاده را كه یكی از مربیان ژیمناستیك است، به عنوان سرپرست فدراسیون برگزید. درویش زاده هم در این رابطه گفت: به هر حال این تغییر با نظر سازمان تربیت بدنی انجام شده و حالا همه هدف من به‌كارگیری همه ظرفیت‌های این رشته و استفاده از كسانی است كه بنا به هر دلیل بیرون گود مانده‌اند.

جودو

اما در شرایطی كه پیش از این بركناری علیرضا امینی از ریاست فدراسیون جودو نقل محافل ورزش بود، به نظر می‌رسد شرایط برای او به‌گونه دیگری رقم خورده است، چرا كه بهرام افشارزاده، دبیركل كمیته ملی المپیك كه زمانی ریاست فدراسیون ژیمناستیك را عهده‌دار بوده و نقش اصلی را در بركناری محتشمی ایفا كرد ، دیروز ضمن حمایت از علیرضا امینی رمز موفقیت جودو را در گرو یكدلی پیشكسوتان این رشته و به‌كارگیری مربی خارجی طراز اول برای تیم ملی دانست.

در این شرایط و در حالی كه قرار است در روزهای آینده عملكرد فدراسیون‌های شنا، تیروكمان، بسكتبال، بوكس و شمشیربازی مورد بررسی قرار گیرند به نظر می‌رسد كه محتشمی آخرین رئیس فدراسیونی نخواهد بود كه صندلی ریاست را واگذار خواهد كرد، چراكه كناره‌گیری مصطفی كریمی از ریاست فدراسیون دوومیدانی قطعی شده و شنیده‌ها حاكی است كه روسای فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری و شمشیربازی در صف تغییر قرار دارند.

در این میان گرچه بوكس هم از جمله رشته‌هایی بود كه در گوانگجو كارنامه ناموفقی داشت، اما با توجه به این‌كه احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون بوكس نقش قابل توجهی برای ورزش در مجلس شورای اسلامی ایفا می‌كند، به نظر می‌رسد سازمان تربیت بدنی تنها رای به تقویت كادر اجرایی و فنی این فدراسیون دهد.

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی