تبیان، دستیار زندگی
روز شمار 1تا 9 دی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز شمار اول تا 9 دی 1388

رخدادهای 6الی 8دی

6دی:

شبکه تلویزیونی مجاهدین خلق (منافقین): «جوانان شجاع در تهران، ساختمان مرکز کل راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی رژیم در خیابان آزادی را درهم کوبیدند و تمامی شیشه‌های آن را خرد کردند. جوانان همچنین شماری از مزدوران نیروی انتظامی را در این منطقه خلع لباس کردند.در خیابان خوش درگیری‌های سنگین جریان دارد و مردم چندین موتور دیگر از مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی را به آتش کشیدند. از میدان ولیعصر تا پشت دانشگاه صنعتی شریف، درگیری ادامه دارد و مردم می‌گویند شام غریبان را برایتان شام غریبان می‌کنیم. تظاهرکنندگان شعار می‌دهند «استقلال آزادی جمهوری ایرانی» همچنین جوانان در سر خیابان وصال شیرازی در تهران یک لندکروز نیروی انتظامی را به آتش کشیدند. مردم در بسیاری از نقاط تهران سنگ‌ها و موزائیک‌های بالکن‌ها را می‌شکستند و به سمت مزدوران بسیجی و مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی پرتاب می‌کردند.»

فتنه

٭ «از صبح امروز، عده‌ای که به صورت سازماندهی شده بدون حمل هرگونه ادوات مخصوص عزاداران و دسته‌جات عزاداری، نمادهای سبز اموی را حمل می‌کردند، به صورت سازماندهی شده از خیابان‌های اسکندری به سوی تقاطع خیابان توحید، میدان فردوسی به سمت میدان انقلاب، میدان امام حسین(ع) پل چوبی، خیابان حافظ به سمت چهارراه کالج و چهارراه ولی‌عصر حرکت کردند و با اخلال در عبور و مرور عزاداران و مردمی که در تردد به سمت مجالس عزاداری بودند، شعارهای انحرافی سردادند. برخی بقایای فرقه موسوی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «یا حسین میرحسین» را در حالی که دست‌های خود را بالای سر گرفته و به هم می‌زدند، تکرار می‌کردند.

این افراد که به چوب، چماق و سنگ مسلح بودند، پس از هر درگیری با نیروهای انتظامی و متفرق شدن، به خیابان‌های فرعی هجوم می‌آوردند و با تخریب اموال عمومی بویژه شکستن شیشه‌ها قصد داشتند، به زور وارد منازل مردم شوند که در برخی موارد به‌دنبال مقاومت صاحبان منازل، اغتشاشگران آنان را مضروب و به منازل نیز خساراتی وارد کردند. آشوبگران در تقاطع اسکندری- آزادی با کندن میله‌های خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو و قرار دادن آنها در وسط خیابان تلاش کردند تردد مردم را مختل کنند. این افراد هر خودرویی را که گمان می‌کردند ارتباطی با نیروهای انتظامی و یا مردم مؤمن دارد، با سنگ مورد حمله قرار می‌دادند. اغتشاشگران در تقاطع کریمخان- حافظ، 2 خودروی پلیس را آتش زدند و تاکنون آتش زدن 26 موتور از موتورهای ناجا و مردم نیز گزارش شده است.

این افراد همچنین در مسیرهای اصلی اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و قرار دادن آنها در وسط خیابان کردند، بطوری که دود ناشی از این اقدام برخی خیابان‌ها را فراگرفت. در واکنش به این فتنه‌گری‌ها که همزمان با حضور عزاداران تهران در مساجد، حسینیه‌ها و هیئات عزاداری انجام شد، هزاران نفر از عزاداران حسینی برای جلوگیری از ادامه اغتشاش فتنه‌گران وارد صحنه شدند و با شعارهای خود امویان را فراری دادند. شمار قابل توجهی از مردم نیز در تقاطع انقلاب- فلسطین تجمع کردند. این افراد با سردادن شعارهای انقلابی از جمله «لبیک یا خامنه‌ای لبیک یا حسین است» و سینه‌زنی، اقدامات خرابکارانه اغتشاشگران را محکوم کردند و حاج سعید حدادیان در جمع این افراد اقدام به مرثیه‌سرایی کرد.

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان اغتشاشات تهران که طی آن فتنه‌گران به دسته‌های عزاداری سوگواران سیدالشهدا(ع) حمله کرده و همچنین تعدادی از خودروهای عمومی و شخصی و برخی اماکن عمومی را به آتش کشیدند، تعدادی از عناصر گروهک تروریستی منافقین دستگیر شدند

همچنین دانشجویان انقلابی که از عزاداری دانشگاه تهران به این محل آمده بودند، در روز عاشورا حتی پس از برخورد فیزیکی نیروهای انتظامی با اغتشاشگران از پلیس می‌خواستند برخورد با این افراد جاهل را به آنان واگذار کند تا بدون هرگونه درگیری آنان را متواری کنند. عاشقان ولایت شعارهای «الله اکبر خامنه‌ای رهبر»، «حزب فقط حزب الله، سید علی روح الله»، «منافق حیاکن عاشورا را رها کن» و «مرگ بر منافق»، «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی»، «ماشالله حزب الله»، «مرگ بر منافق»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد» سر دادند و هرلحظه بر شمار راهپیمایان مردمی افزوده شد. گفتنی است در حاشیه میدان ولی‌عصر(عج) تهران پرچم‌های مقدس یا زهرا(س) و یا حسین(ع) توسط امویان پاره و کیوسک پلیس نیز آتش زده شد.

*صدها موتور سوار نیز که پرچم‌های هیأت خود مرکب از «یاحسین»، «یا مهدی ادرکنی» و... را به دست گرفته‌اند، بطور مستمر در خیابان انقلاب به گشتزنی پرداختند. در این تجمع دکتر روح الامینی پدر مرحوم محسن روح الامینی نیز حضور داشت و علیه اغتشاشگران شعار داد.»

٭ خبرگزاری‌ها فیلمی از حضور فائزه هاشمی رفسنجانی در جمع اغتشاشگران روز عاشورا را منتشر ساخت و نوشت: «فائزه هاشمی پس از چند روز سپری کردن تعطیلات در شمال کشور، روز عاشورا هم به جمع آشوبگران در تهران پیوست. وی روز عاشورا به همراه حدود 15 نفر از بستگان و خانواده در اغتشاشات حضور پیدا کرد.»

فتنه

٭ وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان اغتشاشات تهران که طی آن فتنه‌گران به دسته‌های عزاداری سوگواران سیدالشهدا(ع) حمله کرده و همچنین تعدادی از خودروهای عمومی و شخصی و برخی اماکن عمومی را به آتش کشیدند، تعدادی از عناصر گروهک تروریستی منافقین دستگیر شدند.

٭ شبکه ایران پیرامون بیانیه مهدی کروبی در مورد حوادث روز عاشورا نوشت: مهدی کروبی در بیانیه‌ای که در ابتدای آن به اشتباه آیه شریفه «انالله و انا الیه راجعون» را «الراجعون» نوشت، عزاداران حسینی (ع) را جماعتی وحشی خطاب کرد و اعلام کرد: «امروز در عاشورای حسینی از بدو صبح جماعتی وحشی با خشونتی وصف ناپذیر بر مردم یورش بردند و جمع زیادی را مجروح، دستگیر و بنابرگزارش‌های رسیده تعدادی از هموطنان را به شهادت رساندند» و در ادامه نیز جمهوری اسلامی را با رژیم پهلوی مقایسه کرد و با شهید خواندن اوباش روز عاشورا، نتیجه گرفت جمهوری اسلامی از رژیم شاهنشاهی نیز بدتر است زیرا حرمت این روز را نگه نداشته است. کروبی در ادامه بیانیه خویش افرادی که در روز عاشورا شعار علیه جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه سر می‌دادند را فرزندان زهرا (س) نامید و از فراری دادن آنها توسط عزاداران حسینی (ع) اعلام نارضایتی کرد: «یا رب چه شده است که حرمت عاشورا و عزاداران فرزند زهرا (س) در ظهر عاشورا نگاه داشته نمی‌شود و آنان را به خاک و خون می‌کشند. یا رب چه شده است که حرمت خون مردم در این ماه عزیز هم رعایت نمی‌گردد؟»

٭ تیم‌های ترور ضدانقلاب در اقدامی مشکوک یکی از نزدیکان میرحسین موسوی را به قتل رساندند. این اقدام مشکوک در حالی صورت گرفته است که گزارش‌ها حاکی از استفاده از اسلحه مخصوص تیم‌های ترور در این اقدام مشکوک دارد، چنانکه نوع سلاح و گلوله استفاده شده در این حادثه، نوعی خاص و کمیاب از گلوله و سلاح مخصوص تیم‌های ترور است. اما در این حادثه مشکوک آنچه بیش از همه قابل توجه بوده است، انتخاب خواهرزاده موسوی در میان جمعیت حاضر در خیابان است، انتخابی که اتفاقی به نظر نمی‌رسد. خواهرزاده میرحسین موسوی در اغلب تجمعات پس از انتخابات حاضر بوده و از این رو هدفی نشاندار برای تیم‌های ترور بوده است.

٭ «امروز یک انگلیسی در حالی که به سمت عزاداران حسینی حمله می‌کرد، در حوالی میدان فردوسی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. این فرد پاسپورتش را نیز به همراه داشته است.»

٭ دولت فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال اصرار مخالفان بر ادامه اعتراض‌ها و همچنین تشدید سرکوب ها، فرانسه خواستار یک راه حل سیاسی در ایران است.»

تیم‌های ترور ضدانقلاب در اقدامی مشکوک یکی از نزدیکان میرحسین موسوی را به قتل رساندند. این اقدام مشکوک در حالی صورت گرفته است که گزارش‌ها حاکی از استفاده از اسلحه مخصوص تیم‌های ترور در این اقدام مشکوک دارد

٭ دکتر محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره در خصوص کشته شدن علی موسوی خواهر‌زاده میرحسین موسوی و کشته شدن هشت نفر به نقل از برخی سایت‌ها گفت: «من دقیقاً نمی‌دانم که تعداد کشته‌ها چقدر است اما از چهار نفری که کشته شدند، تنها یک نفر به ضرب گلوله کشته شد که آن یک نفر خواهرزاده آقای موسوی بود! پلیس می‌گوید که آنها به هیچ کس شلیک نکردند. آنها مشکوک هستند که وی ممکن است ترور شده باشد تا تنش‌ها در شهر تهران افزایش یابد. قضیه مشکوک است چون چگونه یک نفر از میان جمعیت هزار نفری به طرز گزینش شده‌ای هدف قرار می‌گیرد؟!» وی در ادامه گفت: «به نظر من بزرگترین مشکلی که آقای موسوی دارد این است که وی بیشتر و بیشتر دارد رادیکال می‌شود و حامیان وی هم بیشتر و بیشتر غربگرا و سکولارتر می‌شوند. اردوگاه موسوی اساساً شکسته شده و به جناح‌های مختلف تبدیل شده است. بسیاری از آنها خود را از آقای موسوی جدا کرده‌اند.»

٭ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «متأسفانه امروز، در روز عاشورا در حالی‌که ملت سوگوار بطور یکپارچه در مراسم عزاداری و روضه خوانی اباعبدالله الحسین علیه السلام شرکت داشته‌اند و بر سرو سینه می‌زدند،‌عده‌ای ساختار شکن، با کف و سوت با حرمت شکنی عاشورای حسینی، بطور سازمان یافته و هماهنگ با سامانه‌های دروغ پردازی و شایعه پراکنی استکباری علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تخریب اموال عمومی و اغتشاش، به قرآن، مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها، نذورات، عزاداران و مراسم حسینی اهانت و جسارت کرده‌اند و گستاخی را با شعار علیه باورها و ارزش‌های اسلامی و مقدسات مذهبی برای تحقق خواب‌های پریشان دشمنان اسلام و ایران، بیشتر کرده‌اند... جامعه مدرسین ضمن تقدیر از حضور بموقع و شایسته شما امت خداجوی و سلحشور در برخورد با اغتشاشگران از مسئولین ذیربط درخواست می‌نماید که با شناسایی عوامل و مسببان این وقایع ناگوار؛ قاطعانه برخورد نموده و آنان را بسزای قانونی و شرعی خویش برسانند.»

7 دی:

٭ «مردم قم در حرکتی خودجوش هتک حرمت عاشورا و شعارهای ضد انقلابی و ساختار شکنانه در برخی خیابان‌های تهران را محکوم کردند. در این تجمع اعتراض‌آمیز که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برپا شد، مردم قم با سردادن شعار «منافق فتنه‌‌گر اعدام باید گردد» و «قوه قضائیه اقتدار، اقتدار» از مسئولان خواستند که نسبت به برخورد قاطع با مسببان و عاملان وقایع اخیر بویژه عاملان هتک حرمت به عاشورای حسینی و مقدسات در شهر تهران اقدام کنند.»

٭ «دانشجویان و مردم مشهد مقدس با پوشیدن کفن، در مهدیه این شهر تحصن کرده‌ و خواستار محاکمه سران فتنه و برخورد جدی با حرمت‌شکنان عاشورای حسینی در تهران شدند. معترضین سپس به مقابل دفتر یوسف صانعی در مشهد رفته و با سردادن شعارهایی نسبت به حمایت‌های وی از فتنه گران اعلام انزجار کردند.»

فتنه

٭ رادیو فردا: «اتحادیه اروپا و بریتانیا روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌های جداگانه‌ای سرکوب تظاهرات معترضان در ایران و استفاده وسیع از خشونت را محکوم کرده و خواستار احترام به حقوق آنها شدند و روسیه نیز خواستار خویشتنداری و اجتناب از تشدید درگیری‌ها در ایران شد.»

٭ حجت الاسلام صالحان امام جماعت نماز ظهر عاشورای عزاداران حسینی (ع) که در میدان جمهوری اسلامی مورد حمله اوباش قرار گرفته بود، در گفت‌و‌گو با رجانیوز گفت: «ساعت 11:40 اغتشاشگران از بالا به خیابان نواب سرازیر شدند به گونه‌ای که پشت صفوف نماز خانم‌ها رسیدند، اتفاقاً پشت صف خانم‌ها سطل زباله‌های قابل اشتعال که همواره ابزاری برای این جماعت است و شهرداری هم رسیدگی نمی‌کند وجود داشت که عده‌ای که نمادهای سبز داشتند قصد به آتش کشیدن آنها را داشتند که با ممانعت برخی از اعضای هیأت و بسیجی‌ها مواجه شدند.» وی با بیان اینکه اگر این سطل‌ها آتش می‌گرفت خانمها که نزدیک آنها بودند هم می‌سوختند، گفت: «زمانی که از آتش زدن سطل زباله ناتوان شدند، ضلع غربی را که شهرداری از یک هفته قبل کنده بود باعث شد که سنگ‌هایی در اختیار اغتشاشگران قرار گیرد و به سمت نمازگزاران پرتاب کنند و تعداد زیادی را مصدوم کردند.»

٭ اوباما رئیس جمهور امریکا در نشست خبری خود اعلام کرد: «ایالات متحده، همراه با جامعه جهانی، خشونت و سرکوب ظالمانه شهروندان ایران توسط دولت آن کشور را بشدت محکوم می‌کند، خشونتی که به دستگیری ها، زخمی شدن‌ها و حتی مرگ ایرانیان انجامیده است. برای ماه ها، مردم ایران چیزی جز اعمال حقوق جهانشمول خود نخواسته‌اند و هر بار که این خواسته خود را بیان کرده‌اند، حتی در روزهای مذهبی نیز، با مشت آهنین و بی رحمی روبه‌رو شده‌اند و هر بار جهان، با تحسین از شهامت و اراده ایرانیان، نظاره گر این رویدادها بوده است؛ نظاره گر مردمی که بخشی از تمدن بزرگ و بردبار ایران به شمار می‌روند. آنچه در ایران می‌گذرد، امری مربوط به ایالات متحده و یا کشور دیگری نیست، بلکه به اشتیاق ایرانیان برای عدالت و یک زندگی بهتر مربوط می‌شود و تصمیم رهبران ایران برای حکومت از طریق ایجاد وحشت و ستمگری، به زدودن چنان اشتیاقی در میان مردم ایران موفق نخواهد شد. رئیس جمهور امریکا تأکید کرد: «همراه با ملت‌های آزاد جهان، ایالات متحده، در کنار کسانی قرار دارد که در پی حقوق انسانی جهانشمول خود هستند. ما خواستار آزادی فوری تمامی کسانی هستیم که ناعادلانه در ایران بازداشت شده‌اند. ما شاهد رویدادهای شگفت آور و فوق‌العاده‌ای هستیم که در ایران به وقوع پیوسته است.»

٭ اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، طی بیانیه‌ای در اعتراض به حرمت‌شکنی اغتشاشگران در روز عاشورای حسینی با صدور بیانیه‌ای، 3 روز عزای عمومی اعلام کردند.

صبح روز 8 دی مردم تبریز و برخی از شهرهای دیگر از جمله اصفهان، قم، کرمانشاه و شیراز در اعتراض به بی حرمتی آشوبگران در عاشورای حسینی و تخریب اموال عمومی و وارد آوردن خسارت‌های جانی و مالی فراوان به مردم به خیابان‌ها آمده و با برگزاری تظاهرات اعمال این هتاکان را محکوم کردند

8 دی:

٭ «نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته تعطیلی امروز در حالی به ساختمان بهارستان قدم نهادند که دغدغه آنان به عنوان وکلای ملت توهین‌هایی بود که در روز عاشورای حسینی به مقدسات و ولایت فقیه صورت گرفته بود. به همین خاطر فضای جلسه علنی مجلس متأثر از حوادث رخ داده بود به گونه‌ای که در هنگام نطق علی لاریجانی رئیس مجلس، نمایندگان ملت با مشت‌های گره کرده بارها و بارها شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر ضد انقلاب، حسین حسین شعارماست شهادت افتخار ماست و الله اکبر را در خانه ملت طنین انداز کردند. همچنین نمایندگان مجلس با شعار «یا حسین یا حسین» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» ساختمان بهارستان را ترک کردند و راهپیمایی خود را از مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و در خیابان‌های اطراف آن آغاز کردند.

در این راهپیمایی همه نمایندگان اعم از اصولگرا و اصلاح طلب، شیعه و سنی و حتی اقلیت‌های دینی حضور داشتند و در هتک حرمت صورت گرفته نسبت به عاشورای حسینی شعار سر دادند. قدرت الله علیخانی نماینده قزوین، داریوش قنبری نماینده ایلام، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان، مجید نصیرپور نماینده سراب و عبدالله کعبی نماینده آبادان از جمله اعضای فراکسیون اقلیت بودند که در این راهپیمایی حضور داشتند. از سوی دیگر حسین فدایی نماینده مردم تهران در مقابل در شمالی ساختمان مجلس شورای اسلامی ایستاده بود و در بین نمایندگان کفن توزیع می‌کرد به گونه‌ای که نمایندگان کفن پوش در این راهپیمایی شرکت کردند. این راهپیمایی بیانیه‌ای هم داشت که به امضای 222 نماینده رسید و در پایان جلسه علنی مجلس قرائت شد؛ نمایندگان در این بیانیه از کسانی که به نام و بهانه آنها اقدامات مخرب و ضد اسلامی را انجام می‌دهند خواستند تا به صراحت از این ضد انقلابیون حرمت شکن و محارب بیزاری و اعلام برائت کنند.»

٭ روح الله حسینیان نماینده مردم تهران در تذکری در صحن علنی مجلس اعلام کرد: «خاتمی و موسوی دست در دست اوباما به جنگ امام حسین (ع) آمده‌اند.»

فتنه

٭ فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای درباره وقایع روز عاشورا، اعلام کرد: «آقای سید علی موسوی حبیبی بدون این‌که در صحنه اغتشاشات حضور داشته باشد در یکی از خیابان‌های فرعی تهران (خیابان شادمان)، در حدود ساعت 12 الی 13 ‌ششم دی در حین حرکت، به دست سرنشینان یک دستگاه خودرو با سلاح گرم هدف ترور قرار گرفته که به علت تأخیر در انتقال به بیمارستان دچار خونریزی شدید شد و فوت کرد. تحقیقات گسترده برای شناسایی عنصر یا عناصر تروریست ادامه دارد. همچنین 2 نفر با هویت معلوم در روز یاد شده در تقاطع خیابان‌های انقلاب و حافظ در جریان حمله و تهاجم با اشیای سخت به مأموران نیروی انتظامی زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان جان باختند. یک نفر نیز با هویت نامعلوم به علت سقوط از پل و 2 نفر با هویت معلوم بر اثر برخورد خودرویی با آنان در تجمع اغتشاشگران جان باختند. تحقیقات درباره این موارد ادامه دارد و یک نفر نیز با هویت نامعلوم در جریان اغتشاشات با ضربات کارد کشته شده است. این که جسد فردی با هویت معلوم و دارای سوابق کیفری در دادسرای مبارزه با مواد مخدر نیز در نزدیکی محل حوادث روز یاد شده توسط مأموران کلانتری کشف شده که بر اثر مرگ طبیعی فوت کرده و ارتباطی با اغتشاشگران و درگیری‌ها نداشته است.»

٭ آیت‌الله نوری همدانی با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت به مقدسات در عاشورای حسینی را محکوم و اعلام کردند که مردم در برابر اینگونه اعمال ضد عاشورایی ساکت نمی‌مانند.

٭ آیت‌الله جعفر سبحانی با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت به مقدسات اسلامی و سیدالشهدا(ع) و تخریب اماکن عمومی را محکوم و اعلام کردند: «هرگز فکر نمی‌کردیم که در چنین روز مقدسی که حتی پیروان ادیان دیگر نیز نسبت به آن روز احترام قائل هستند و در برخی از کشورهای غیراسلامی عاشورای حسینی تعطیل رسمی است، چنین رویداد دور از اخلاق انسانی رخ دهد و قداست آن روز شکسته شود»

٭ آیت الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای وقایع عاشورای تهران و هتک حرمت به سرور و سالار شهیدان را محکوم و اعلام کردند: «هدف مغرضان فقط ویران کردن کشور و تجزیه آن و سپردن به دست بیگانگان است که قطعاً با هوشیاری وفاداران به اسلام و نظام هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید»

٭ آیت‌الله جوادی آملی در رابطه با اغتشاشات صورت گرفته در روز عاشورا گفت: «اهانت به مقدسات برای همیشه محکوم است مخصوصاً در روز عاشورا و اهانت کنندگان به مقدسات برابر قانون باید مورد مؤاخذه قرار بگیرند. همچنین در این جریان‌ها اگر به یک بی گناهی آسیبی رسید، آن هم خسارتش ترمیم بشود.»

٭ جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در جمع خبرنگاران به مردم اطمینان داد که دستگاه قضایی هیچ‌گونه اغماضی در برخورد با اغتشاشگران نخواهد داشت.

٭ علی لاریجانی رئیس مجلس در صحن علنی مجلس اعلام کرد: «مراسم تشییع آقای منتظری بهانه‌ای بود جهت دفع کینه نسبت به اصل انقلاب، آیا این اتفاق جز فرصت‌طلبی نام دیگری دارد؟ همه کسانی که حتی نقدی بر آرای سیاسی ایشان وارد می‌دانستند حرمت فقاهت را پاس داشتند و به مقام علمی ایشان احترام گذاشتند و حکمت و ادب حوزه فکری امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را نشان دادند. آیا پاسخ این متانت سیاسی و ادب اجتماعی و دینی، چنین گستاخی‌هایی آن هم در شهر کریمه اهل بیت بود؟ هر چند مردم انقلابی و آگاه استان قم با حضور در صحنه، پاسخ این شناعت سیاسی را دادند اما وجه ضد ملی ماجراجویی‌های اخیر را بیشتر روشن کرد.» لاریجانی با محکوم کردن حوادث روز عاشورا نیز گفت: «ما حساب جریان‌های سیاسی داخل انقلاب، نظیر جریان‌های موسوم به چپ در نظام را از چنین افراد ضد انقلاب جدا می‌دانیم؛ چه آنان عموماً حسن سابقه در دیانت و تعلق خاطر به انقلاب و آرمان‌های امام(ره) داشته‌اند. اما انتظار هم داریم برخی از آقایان که در حوادث انتخابات اعتراضاتی داشته‌اند به هوش بیایند و با این همه اماره و بینه، مسیر خود را بطور روشن از این جریان زشت کار، جدا کنند نه این که مجدداً بیانیه صادر و در آن فضا را غبار آلوده‌تر کنند.»

اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، طی بیانیه‌ای در اعتراض به حرمت‌شکنی اغتشاشگران در روز عاشورای حسینی با صدور بیانیه‌ای، 3 روز عزای عمومی اعلام کردند

٭ «سایمون گس، سفیر انگلیس در تهران به علت دخالت‌های این کشور در امور داخلی ایران به وزارت خارجه احضار شد.»

٭ روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور: «پورمحمدی، رئیس این سازمان با محکوم‌نمودن اقدامات آشوبگران و حرمت‌شکنان به ساحت مقدس اسلام، امام، انقلاب و رهبری گفت: «اکنون دشمن با طراحی سناریوی کشته‌سازی در صدد است جریان فتنه‌گری و مقابله با نظام را دنبال کند.»

٭ «مردم شیراز در برابر بیت علی محمد دستغیب و یوسف صانعی تجمع کرده و نسبت به حمایت‌های آنان از اقدامات ساختارشکنانه اراذل و اوباش طی وقایع اخیر اعلام انزجار نمودند. همزمان مردم و دانشجویان مشهدی نیز با تجمع مجدد در برابر بیت یوسف صانعی در این شهر با شعار «روحانی واقعی، مخالف صانعی» از مواضع وی اعلام برائت نمودند.»

٭ «صبح امروز مردم تبریز و برخی از شهرهای دیگر از جمله اصفهان، قم، کرمانشاه و شیراز در اعتراض به بی حرمتی آشوبگران در عاشورای حسینی و تخریب اموال عمومی و وارد آوردن خسارت‌های جانی و مالی فراوان به مردم به خیابان‌ها آمده و با برگزاری تظاهرات اعمال این هتاکان را محکوم کردند. در راهپیمایی اعتراض‌آمیز مردم تبریز، خیل جمعیت با حرکت به سمت مصلای امام خمینی(ره) تبریز با سر دادن شعارهای انقلابی در محکوم کردن هتک‌حرمت روز عاشورا، خشم خود را به نمایش گذاشتند. اقشار مختلف مردم که تا شعاع چند کیلومتری مصلی را از هر طرف پوشانده بودند، یکصدا فریاد می‌زدند، «موسوی و کروبی اعدام باید گردد»، «منافق کجایی، حزب‌الله آمده»، «دستگاه قضایی مجازات، مجازات»، «موسوی حیا کن، انقلاب را رها کن»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» این در حالی بود که لحظه به لحظه صفوف مردمی فشرده‌تر می‌شد.»

٭ طلاب و مردم قم در اعتراض به هتک حرمت به مقدسات با تجمع در گلزار شهدای قم به صورت کفن‌پوش حرکت خود را به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز کردند. راهپیمایان در این مراسم با سردادن شعارهای «اطاعت از رهبری، ضامن نصرت ماست؛ نه سازش نه تسلیم پیام ملت ماست»، «منتظری بهانه، سوسول فقیه نداره» و... هتک حرمت به عاشورا از سوی اغتشاشگران را محکوم کردند.

٭ مسعود رجوی، سرکرده گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت: «اکنون دنیا به چشم می‌بیند که از جرقه حریق برخاسته و ریش و ریشه دیکتاتوری آخوندی و قبای ولایت... را در ایران فراگرفته است. جنگی بود که همه دنیا به آن گواهی داد؛ جنگی که سر بازایستادن ندارد و تا آزادی میهن اشغال شده و خلق اسیر ادامه می‌یابد. با نقش ستایش انگیز زنان در صفوف اول نبرد، فرزندان دلیر ملت ایران، مزدوران را گوشمالی دادند، خلع سلاح کردند، خودروها و مراکز آنها را درهم‌کوبیدند، تجهیزاتشان را به غنیمت گرفتند، لباس‌های جرم و جنایت را به آتش کشیدند و عهد بستند که «می‌کشم، می‌کشم، آن‌که برادرم کشت»، «بسیجی یزیدی خشم ما رو ندیدی» دست مریزاد که دفتر حساب و کتاب‌های رژیم را درهم پیچیدید... اگر معنی آشوب و اغتشاش و ساختارشکنی، قیام و مقاومت و انقلاب برای آزادی است، بله، ما همه آشوبگریم، اغتشاشگریم و ساختار ولایت یزیدی را به هرقیمت در هم می‌شکنیم.

اگرتعریف شما از تروریسم ایستادگی در برابر سرقت حاکمیت مردم ایران و رزم جانانه برای آزادی وهمان ارزش‌های جهانشمولی است که امروز رئیس‌جمهور امریکا هم می‌گوید رژیم ایران ملزم به رعایت آن است، بله، ما را تروریست بخوانید.» وی در ادامه این بیانیه تأکید کرد: «متهم کردن آقای موسوی به این‌که راه مجاهدین را می‌رود کذب محض و زمینه‌سازی برای ارعاب و اسکات و یا دستگیری است. اگر درست به‌یادم مانده باشد موسوی دریکی از بیانیه‌های خود بعد از انتخابات گفت که هدف او از شرکت در انتخابات بازگرداندن «عقلانیت دینی به فضای مدیریت کشور» بوده اما در میانه مسیر به هدف‌های بسیار بلندتری هدایت شده است. طبعاً ما آرزومندیم که آقای موسوی در مسیر هدایت، روزی به آنجا برسد که مرحوم منتظری رسید و بطور نسبی هم که شده ام الفساد دیکتاتوری دینی ولایت‌فقیه را دریافت. هر کس که به حاکمیت و رأی آزاد جمهور مردم ایران پایبند است، با ماست و ما با او هستیم.

در مصاف تاریخی مردم ایران با نظام... ولایت و شخص ولی‌فقیه...، گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که، به‌رغم هر آنچه موسوی یا دیگران علیه مجاهدین و مقاومت ایران گفته باشند یا بگویند، هر گونه تعرض به آنها و خانواده و اطرافیانشان را قویاً محکوم می‌کنیم و به ولی‌فقیه... اخطار می‌کنیم که مسئولیت دستگیری و محاکمه و مجازات موسوی و هر گونه اقدام تروریستی مشخصاً و مستقیماً برعهده شخص... است. کلید پیروزی و اصل طلایی، دراین شرایط، حداکثرتهاجم است. اقشار مختلف مردم بویژه کارگران و دهقانان را بیش از پیش به اعتراض و اعتصاب و مقاومت و به صفوف قیام و ارتش آزادی فرا بخوانید... زمان آن رسیده است که اسم خیابان مصدق را هم برگردانید. همان نام بزرگی که مردم در جریان انقلاب ضدسلطنتی گذاشته بودند. (امام) خمینی... بر خیابان مصدق، نام ولی عصر گذاشت.»

٭ حجت الاسلام قرائتی، استاد حوزه و دانشگاه با حضور در شبکه خبر گفت: «ملت 70 میلیون نفری ایران به عنوان وزارت اطلاعات هرجا که فتنه‌گران را پیدا کردند، معرفی کنند. در سوره احزاب آیه 60 در مورد منافقین و مرجفون، کسانی که در شهر و جامعه ایجاد شایعه و فتنه می‌کنند، آمده است این افراد در جامعه زلزله روانی ایجاد می‌کنند و امروز ابزار آنها اینترنت و شبنامه و سایر روش‌های پخش شایعه است. طبق آیه قرآن این افراد باید به روش فرهنگی و ظریف شناسایی و دستگیر شده و به سخت‌ترین روش مجازات شوند.»

اعضای دفتر تحکیم وحدت،‌ جنبش عدالتخواه دانشجویی،‌ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان سراسر کشور در پی اهانت‌های صورت گرفته در روز عاشورای حسینی به مقدسات دینی از سوی فرقه سبز در مقابل قوه قضائیه تجمع کردند. دانشجویان با شعارهای «حی علی خیرالعمل، حرف بسه عمل عمل»، «فتنه گر عاشورا، اعدام باید گردد» و... از مسئولان این قوه، برخورد با سران فتنه طبق قانون مجازات اسلامی را مطالبه نمودند

٭ «تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با ترتیب دادن یک تجمع کوچک تلاش کردند تا به دفاع از اقدامات حامیان موسوی در جریان هتک حرمت عاشورای حسینی بپردازند اما این اقدام باعث شد تا خون دانشجویان این دانشگاه به جوش آمده و در یک حرکت خودجوش، با حرکت از مقابل دانشکده علوم انسانی این دانشگاه به سمت محوطه اصلی دانشگاه، با سردادن شعارهایی علیه رئیس دانشگاه آزاد، به بی تفاوتی مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به این ساختار شکنی‌ها اعتراض کنند. این دانشجویان که شعار می‌دادند: «دانشگاه مخملی نمی‌خواهیم» و «جاسبی استعفا، استعفا» سپس با حرکت به سمت دفتر جاسبی در طبقه هفتم دانشکده علوم انسانی این دانشگاه، اقدام به برقراری یک تجمع آرام در دفتر جاسبی کردند. این درحالی بود که حراست دانشگاه نیز در این بین اقدام به ضبط پرچم‌های ایرانی که در دست دانشجویان بود، نمود.

دانشجویان دانشگاه آزاد که در دفتر جاسبی شعار می‌دادند: «مفسد اقتصادی اعدام باید گردد؛ فائزه هاشمی اخراج باید گردد» به رئیس دانشگاه مهلت چند روزه‌ای دادند تا اقدام به اخراج فائزه هاشمی که نقش محسوسی در برخی تحرکات در این دانشگاه در روز 16 آذر وسپس حضور در آشوب‌های روز عاشورا داشته است، نماید. دانشجویان در یک اقدام انقلابی همچنین عکس حضرت امام را با عکس جاسبی که در کنار تمثال مقام معظم رهبری قرار گرفته بود جایگزین کردند.»

٭ «اعضای دفتر تحکیم وحدت،‌ جنبش عدالتخواه دانشجویی،‌ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان سراسر کشور در پی اهانت‌های صورت گرفته در روز عاشورای حسینی به مقدسات دینی از سوی فرقه سبز در مقابل قوه قضائیه تجمع کردند. دانشجویان با شعارهای «حی علی خیرالعمل، حرف بسه عمل عمل»، «فتنه گر عاشورا، اعدام باید گردد» و... از مسئولان این قوه، برخورد با سران فتنه طبق قانون مجازات اسلامی را مطالبه نمودند.»

٭ «دانشجویان دانشگاه‌های علم و صنعت، شیراز، قم، تبریز، امام خمینی قزوین و... با تجمع در دانشگاه و یا حضور در برابر دادگستری شهر خود خواستار رسیدگی به وقایع تلخ روز عاشورا در تهران از سوی مراجع قضایی شدند.»

٭ مریم رجوی، همسر مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گفت: «مردم ایران خواهان، تغییر رژیم ولی‌فقیه هستند. آنها خواهان سرنگونی رژیم ملاها هستند، آنها می‌خواهند یک جمهوری سکولار را جایگزین دیکتاتوری مذهبی کنند.» وی ادامه داد: «اکنون زمان اتخاذ تحریمات خیلی شدید جهانی است و نیاز به یک سیاست قاطع برای قطع روابط سیاسی و اقتصادی است، زیرا مردم ایران به خیابان‌ها آمده‌اند. آنها باید مورد کمک قرار گیرند. امریکا و اروپا باید اقدام کنند.»

٭ مریم رجوی، همسر مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «آنچه که جنبش علیه تقلبات انتخاباتی معرفی می‌شد، به سرعت ناپدید شده و با جنبشی عمیق‌تر که هدف آن سرنگونی تمامیت رژیم است جایگزین گردیده است.»

ادامه دارد....

منبع: سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی

تنظیم برای تبیان: امیر رضوانی