تبیان، دستیار زندگی
مفرده، همچنان تنها در انحصار سازمان حج و زیارت است. به عبارت دیگر، هیچ سازمان یا نهاد دیگری از جمله معاونت گردشگری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون قصدی برای اعزام زائران به سفرهای زیارتی مانند حج عمرده مفرده ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعزام زائر به عربستان فقط در انحصار حج و زیارت

بخش اجتماعی_اعزام زائران به حج تمتع و عمره مفرده، تنها در انحصار سازمان حج و زیارت است. به عبارت دیگر، هیچ سازمان یا نهاد دیگری قصد اعزام زائران به عمره مفرده ندارد.

حج

امید سلیمی بنی: اعزام زائران به حج تمتع و عمره مفرده، همچنان تنها در انحصار سازمان حج و زیارت است. به عبارت دیگر، هیچ سازمان یا نهاد دیگری از جمله معاونت گردشگری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکنون قصدی برای اعزام زائران به سفرهای زیارتی مانند حج عمره مفرده ندارد.

بررسیهای خبرآنلاین نشان می دهد امسال نیز مانند گذشته، تنها سازمانی که زائران را به سفر معنوی عمره مفرده اعزام می کند، "حج و زیارت" خواهد بود. این نتایج در حالی به دست می آید که سال گذشته، سازمان حج و زیارت تا یک قدمی الحاق به معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی پیش رفت، ولی با تصمیم رهبری  این تصمیم، لغو شد.

در این باره، جواد آرین منش، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس به خبر آنلاین می گوید: "طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اعزام زائر به سفرهای زیارتی حج عمره و تمتع جزء وظایف اصلی سازمان حج و زیارت است و مداخله هر سازمان دیگری در این کار، مدیریت دوگانه ای را به وجود خواهد آورد."

این نماینده مجلس در قسمت دیگری از اظهاراتش، تاکید می کند: "اگر سازمانی مانند گردشگری، بخواهد برای اعزام زائر به عربستان، اقدام کند، مسئولان پذیرنده عربستان ناگزیر خواهند بود با دو سازمان از ایران، وارد گفتگو شوند و این مسئله، باعث تداخل در کارها می شود."

رییس فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به اینکه کلیه افراد شرکت کننده در سفر حج، باید اعمال و مناسب را به درستی انجام دهند، نتیجه گیری می کند: "مجموع افرادی که به مکه و مدینه مشرف می شوند باید از طریق سازمان حج و زیارت به این کار اقدام کنند."

قصدی برای فرستادن زائران عمره نداریم

از سوی دیگر، ظاهرا معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز تمایلی برای اعزام زائران به مکه و مدینه ندارد، زیرا شفقتی، مسئول روابط عمومی این معاونت در گفتگو با خبرآنلاین می گوید چنین برنامه ای تاکنون در سازمان مطرح نبوده و اعزام زائران به حج، به عهده سازمان حج و زیارت است.

این اظهارات در حالی شکل می گیرد که نجوان، کارشناس این سازمان در گفتگو با خبرآنلاین گفته معاونت گردشگری سازمان، برنامه هایی را برای گسترش توریسم مذهبی و زیارتی در دست اجرا دارد. به گفته او، طبق این برنامه ها، معاونت گردشگری با جذب گردشگران مذهبی، قصد دارد برخی از گردشگران خارجی را برای زیارت اماکن مقدس به ایران بیاورد ولی این کار ارتباطی با سفرهای برون مرزی زائران به قصد مکه و مدینه ندارد.

با این حال، ترمینالهای مرزی یکی از دو شهر مرزی اصلی ایران که به گردشگران برای زیارت عتبات و عراق مجوز می دهد، در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. هر چند مسافرانی که از طریق سازمان گردشگری به زیارت اماکن مقدس عراق رفته اند، می گویند خدمات این سازمان از لحاظ کیفیت با سازمانی مانند حج و زیارت که سالهاست زائران را به عراق و سایر کشورهای خاورمیانه می برد، قابل مقایسه نیست و در سطح پایین تری قرار دارد.

حج

تکذیب بعثه

حرف و حدیثهایی که درباره احتمال اعزام زائران عمره توسط سازمانهایی به جز "حج و زیارت" مطرح شده بود، باعث شد تا حجه الاسلام سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به پرسش خبر آنلاین در این باره پاسخ دهد: "تاکنون چیزی در این مورد شنیده نشده است، ولی در صورتی که چنین کاری انجام شود، غیر قانونی است."

تکذیب مسئولان بعثه در حالی شکل می گیرد که مسئولان دفتر ریاست سازمان حج و زیارت نیز می گویند چنین مسئله ای به هیچ عنوان از سوی سازمانهای دیگر، طرح نشده و امکان آن نیز وجود ندارد.

این اظهارات در حالی شکل می گیرد که برخی از نوبتهای حج تمتع در کشور به نزدیک 20 سال انتظار رسیده و بازار خرید و فروش فیشهای حج عمره نیز داغ است.

گفته می شود قیمت فیشهایی که در بازار، دست به دست می شوند، گاهی تا 2 میلیون و 500 هزار تومان نیز می رسد، در حالی که قیمت به اصطلاح دولتی فیش حج عمره که از سوی سازمان حج و زیارت صادر می شود تنها 450 هزار تومان است.

با این وجود، شنیده ها حاکی از برنامه ریزی سازمانهایی به جز حج و زیارت برای اعزام زائران به عمره مفرده با قیمتی برابر یک میلیون و 250 هزار تومان است. اخبار تایید نشده ای از سهمیه بالای 450 هزار نفر برای این سازمانها به گوش می رسد که قرار است ثبت نام آن از ماههای پایانی امسال انجام شود. با این حال، تمامی سازمانهای درگیر در اعزام زائران، اکنون منکر چنین تصمیماتی شده اند و می گویند امسال نیز مانند سالهای گذشته، اعزام زائران به حج تمتع و عمره مفرده، همچنان در انحصار سازمان حج و زیارت باقی خواهد ماند.

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی