تبیان، دستیار زندگی
این تحریم‌ها هیچ گونه تاثیری بر تصمیم گیری‌های کلان ما ندارد. کشورهایی که از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ما سخن می‌گویند در حقیقت بسیار سطحی نگاه می‌کنند. تحریم‌ها در قبال کشوری با قد و قواره ایران هیچ گاه تاثیر گذار نخواهند بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخورد متفاوت احمدی نژاد با غرب

محمود احمدی نژاد

بخش سیاسی- محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران باز در صدر اخبار بین المللی قرار گرفت. این بار سفر وی به ترکیه تعبیرها و تفسیرهای متفاوتی را به دنبال داشت. در روزهایی که غرب فاصله میان دو نشست با نماینده ایران در پرونده هسته‌ای را پشت سر می‌گذارد، سفر رئیس جمهوری به ترکیه اما و اگرهای خود را داشت. روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این خصوص می‌نویسد: احمدی نژاد به غرب پیشنهاد کرد که برای خلق سناریو موفقیت آمیز در پایان گفتگو با ایران به شیوه همکاری و تعامل با تهران روی آورد و نه رویارویی و تقابل.

ماه ژانویه که از راه برسد نماینده ایران در پرونده هسته‌ای با نمایندگان پنج به اضافه یک در استانبول دیدار خواهد کرد. البته آقای احمدی نژاد در استانبول و در حاشیه نشست اقتصادی بر غرب و رویکرد قاره سبز نشین‌ها بسیار هم خرده گرفت. مقام‌های کابینه باراک اوباما پیش از این تاکید کرده بودند که ایران تنها یک راه واضح و روشن دارد و آن هم متوقف کردن غنی سازی اورانیوم است. البته کاخ سفید نشین‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت عدم انتخاب این گزینه توسط تهران، بر حجم تحریم‌های اعمالی افزوده خواهد شد. احمدی نژاد هم در مقابل این اظهارات رنگ تهدید و هشدار به خود گرفته تاکید کرد که غرب در برابر ایران دو گزینه پیش روی دارد: غرب می‌تواند به سیاست‌های پیشین خود ادامه دهد که در این مسیر، ابزارها مشخص است و نتیجه هم مشخص‌تر. آنها در این مسیر از تمام ابزارهای خود استفاده کردند و البته متحمل شکست سختی هم شدند. آنها هیچ گاه ایران را هسته‌ای نمی‌خواستند اما در حال حاضر ما به این تکنولوژی دست یافته‌ایم. غرب باید بداند که ادامه مسیر تقابل با ایران تنها و تنها یک ثمر خواهد داشت و آن هم شکست کامل و تمام عیار خواهد بود. راه دوم اما همکاری و تعامل با تهران است. در اینصورت تمام افراد درگیر در این پرونده از ایران تا غرب، بازی دو سر برد را انتخاب کرده‌اند. هیچ شکستی در کار نخواهد بود نه برای ما و نه برای غرب.

احمدی نژاد در ادامه سخنانش تاکید کرد که نشست ژانویه در استانبول می‌تواند آغازی برای همکاری و تعامل کامل غرب با تهران باشد.

محمود احمدی نژاد

کریستین ساینس مانیتور در ادامه می‌نویسد: این بار رئیس جمهوری ایران در ترکیه چهره‌ای آرام از خود به غرب نشان داد. این قبیل موضع گیری‌های آرام و بی سر و صدا از وی که از سال 2005 میلادی تاکنون بر مسند قدرت در ایران نشسته است کاملا بعید بود. در سال‌های ریاست جمهوری احمدی نژاد فعالیت هسته‌ای ایران از تنها چند تعداد سانتریفیوژ به بیش از 8 هزار مورد رسیده است. البته تنها نیمی ‌از این تعداد در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

ایران تاکنون بارها ادعا کرده است که تنها به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است و این امر هم با مفاد معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای یا همان ان پی تی کاملا هم راستا است. این در حالی است که اسرائیل، اروپا و آمریکا اعتقاد دارند که ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. احمدی نژاد در ترکیه برای چندمین بار به تحریم ایران از ابتدای انقلاب اسلامی‌ تاکنون اشاره کرده و تاکید کرد که با وجود تمام این تلاش‌ها تهران توانسته است استقلال خود را حفظ کند. کریستین ساینس مانیتور در این خصوص می‌نویسد: سی سال است که ایرانی‌ها بعد از هر نماز جمعه پرچم آمریکا را به آتش می‌کشند و البته شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند.

این تحریم‌ها هیچ گونه تاثیری بر تصمیم گیری‌های کلان ما ندارد. کشورهایی که از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ما سخن می‌گویند در حقیقت بسیار سطحی نگاه می‌کنند. تحریم‌ها در قبال کشوری با قد و قواره ایران هیچ گاه تاثیر گذار نخواهند بود

رئیس جمهوری ایران در ادامه سخنان خود گفت: در تمام این سی و دو سال کشورهای غربی هر بار ما به دنبال آزادی و استقلال بودیم، سیاست تقابل با ما را در پیش گرفتند. یکی از ابزارهای آنها برای تقابل با ما هم مساله هسته‌ای بوده است. آنها بر خلاف قوانین بین المللی می‌خواهند مانع از دستیابی ما به انرژی صلح آمیز هسته‌ای شوند. آنها از تمامی ‌ابزارهای روانی، اقتصادی و سیاسی برای تحت فشار قرار دادن ما استفاده کرده و البته شکست خوردند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: اقتصاد ایران به دنبال تحریم‌های بین المللی و سخت گیری‌های اروپا و آمریکا به شدت ضعیف شده است. این در حالی است که تهران همچنان در برابر درخواست غرب برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم ایستادگی می‌کند. احمدی نژاد همواره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را رد کرده است اما بسیاری از تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که حذف یارانه‌ها از سبد خانوارهای ایرانی در حقیقت به دلیل تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بوده است. احمدی نژاد در گفتگو مطبوعاتی در ترکیه در این خصوص به خبرنگاران گفت: این تحریم‌ها هیچ گونه تاثیری بر تصمیم گیری‌های کلان ما ندارد. کشورهایی که از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ما سخن می‌گویند در حقیقت بسیار سطحی نگاه می‌کنند. تحریم‌ها در قبال کشوری با قد و قواره ایران هیچ گاه تاثیر گذار نخواهند بود.

رئیس جمهوری ایران در این سخنان تاکید کرد که غرب به دنبال آسیب زدن به برنامه‌های اقتصادی ایران بود اما در این بازی خود این کشورها متحمل سنگین‌ترین شکست‌ها شدند.

منبع:دیپلماسی ایران

تنظیم:مسلم حقیقی