تبیان، دستیار زندگی
ابراهیم رزاقی اقتصاد دان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تبیین دلایل اجرای قانون توأم......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمان مناسب اجرای هدفمندی

یارانه

بخش اقتصاد- ابراهیم رزاقی اقتصاددان، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تبیین دلایل اجرای قانون توأم با آرامش اظهارداشت: رئیس جمهور در انتخاب زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها بسیار هوشمندانه عمل كرد و دعوت وی از مردم به آرامش و عدم تعجیل در برداشت از حسابها نیز به اجرای همراه با آرامش این قانون كمك كرد.شاید یكی از این دلایل را بتوان، انتخاب زمان اجرای قانون در ایام محرم به سبب حال و هوای معنوی آن دانست كه به آرامش در اجرای قانون كمك كرده است.

وی افزود: شاید از دیگر دلایل بتوان به سخنان خود رئیس جمهور در دعوت مردم به آرامش و عدم تعجیل در برداشت از حسابها مربوط اشاره كرد. رزاقی همچنین به حضور هوشیارانه مسئولان و نیروهای انتظامی اشاره كرد كه خود زمینه اجرای توام با آرامش قانون را فراهم كرد.

وی اضافه كرد: این آرامش تا زمانی پایدار خواهد بود كه مسئولان دچار اشتباه عملیاتی یا سیاستگذاری در گامهای بعدی، در روند اجرای قانون نشده باشند.

این كارشناس اقتصادی با تحسین عملكرد مردم در واكنش به اجرای قانون گفت: گرچه پیش از این انتظار می رفت كه در آستانه اجرای قانون مردم به خرید كالا اقدام كنند ولی بررسی حركات مردم در ایام اخیر نشان داد كه چنین نبود.

وی افزود: عدم گرایش توده مردم به خرید كالا، خود مانع از تشدید افزایش قیمتها شد. البته نمی توان انكار كرد كه قیمتها با كمی افزایش مواجه شده است. رزاقی گفت: اگر دولت بتواند قیمتها را كنترل كند تا مردم دچار انتظارات تورمی نشوند، می توان امیدوار بود كه قانون با موفقیت اجرا شود.

زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، زمان جنگ بر علیه گرانی

وی افزود: باید مردم به این باور برسند كه همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، وارد جنگی شده اند كه مبارزه با گرانی نام دارد. در این شرایط ضمن مبارزه با گرانفروشیها، صرفه جویی خواهند كرد. این اقتصاددان گفت: دولت باید سپاهی اطلاعاتی از مردم تشكیل دهد و به یاری همین سپاه، با گرانیها مبارزه و بلافاصله به برخورد و مجازات گرانفروشها اقدام كند. وی افزود: این ایام بهترین زمان برای برخورد با محتكران و كسانی است كه به خرید ارزان كالاها و خدمات و فروش گرانتر آنها اقدام می كنند.

موفقیت قانون هدفمندی در گروی كنترل قیمتها

رزاقی با تأكید بر اینكه موفقیت قانون هدفمندی یارانه ها در گروی كنترل قیمت كالاها و خدمات است افزود: اگر دولت بتواند با جلب مشاركت مردم و نیز با بهره گیری از هوشیاری آنها، به مبارزه با گرانیها اقدام كند و قیمتها را مهار كند، قطعا در اجرای قانون موفق خواهد بود.

عدم مطرح كردن ابعاد دیگر طرح تحول اقتصادی

این كارشناس اقتصادی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در زمان اعلام اجرای قانون هدفمندی گفت: به اعتقاد من رئیس جمهور نباید به طرح ابعاد دیگر طرح تحول اقتصادی در گامهای اولیه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اشاره كند.

وی افزود: باید طرح را بتوان به طور گام به گام پیش برد و مردم را نسبت به اجرای قانون و گامهای آتی آن، دچار وحشت یا اضطراب نكرد. رزاقی گفت: از ابعاد مختلف طرح تحول، سخت ترین آن، همین هدفمندی یارانه ها بود كه در گام اول اجرا، به خوبی پیش رفته است.

قیمتهای جدید سوخت از شوك درمانی حكایت دارد

رزاقی گفت: قیمتهای جدیدی كه برای انواع سوخت اعلام شده از نوعی شوك درمانی اقتصادی حكایت دارد. برخی كارشناسان باور به شوك درمانی دارند و بعضی دیگر نیز با اعتقاد به افزایشها با شیب ملایم بر این باورند كه به این ترتیب راحت تر می توان به كنترل افكار عمومی اقدام كرد. وی افزود: به هر تقدیر، تاكنون اجرای قانون روند قابل قبولی داشته و بر همین اساس می توان آینده خوبی را برای تحقق اجرای قانون پیش بینی كرد.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط:

هدفمندی آنگونه که هست

مشارکت مردم، سرمایه اصلی هدفمندی

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر