تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل گفته شد... ترك سیگار آسان نیست، ولى براى رسیدن به ترك سیگار كامل و موفق، لازم است بدانید كه شما بر علیه چه چیزى مى جنگید، میل شما چیست و چه باید بكنید. چرا ترك سیگار سخت است؟ مارك تواین مى گوید: «ترك سیگار آسان ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذات ترك سیگار ( قسمت دوم)


در قسمت قبل  گفته شد...

ترك سیگار آسان نیست، ولى براى رسیدن به ترك سیگار كامل و موفق، لازم است بدانید كه شما بر علیه چه چیزى مى جنگید، میل شما چیست و چه باید بكنید.


چرا ترك سیگار سخت است؟

مارك تواین مى گوید: «ترك سیگار آسان است، من این كار را صدها بار انجام داده ام!!» ممكن است شما هم سعى در ترك سیگار داشته باشید. چرا در ترك ماندن براى بسیارى از افراد سخت است؟ جواب این سؤال «نیكوتین» است.


نیكوتین چیست؟

نیكوتین ماده مخدری است كه به طور طبیعى در تنباكو وجود دارد و به مراتب بیشتر از هروئین و كوكائین اعتیادآور است. بدن از لحاظ فیزیكى و همچنین روحى به نیكوتین وابسته مى شود. مطالعات نشان داده است كه سیگارى ها براى پیروزى كامل باید هم در ترك و هم در باقى ماندن در ترك سعى و تلاش كنند. وقتى دود سیگار بلعیده مى شود، نیكوتین به داخل ریه ها حمل مى شود، جایى كه به سرعت توسط خون جارى در رگ ها جذب و به سراسر بدن پخش مى شود. نیكوتین روى قسمت هاى بدن تأثیر مى گذارد: قلب، سیستم گردش خون، سیستم هورمونى و متابولیسم و مغز. نیكوتین حتى در شیر مادر و ترشحات مخاطى پشت گردن سیگارى ها وجود دارد. در دوران باردارى نیكوتین آزادانه وارد بند جفت و جفت می شود و در مایع آمونیوم نیز یافت مى شود. همچنین از طریق ناف وارد بدن جنین مى شود.

نیكوتین روى قسمت هاى بدن تأثیر مى گذارد: قلب، سیستم گردش خون، سیستم هورمونى و متابولیسم و مغز. نیكوتین حتى در شیر مادر و ترشحات مخاطى پشت گردن سیگارى ها وجود دارد. در دوران باردارى نیكوتین آزادانه وارد بند جفت و جفت می شود و در مایع آمونیوم نیز یافت مى شود. همچنین از طریق ناف وارد بدن جنین مى شود.

عوامل متعددى در سرعت و روند عملكرد و دفع نیكوتین دخالت دارد. به طور معمول، در بدن یك سیگارى 3 تا 4 روز پس از آخرین استعمال ِ سیگار، نیكوتین وجود دارد. نیكوتین احساس لذت بخشى را در شخص به وجود مى آورد كه این احساس در فرد سیگارى تمایل او را در كشیدن بیشتر سیگار افزایش مى دهد. همچنین مانند یك عامل كاهش دهنده فعالیت بدنى وارد فرمان هاى ارسالى به سلول هاى عصبى مى شود. همچنان كه سیستم عصبى با نیكوتین سازگارى پیدا می كند، تمایل فرد سیگارى براى كشیدن سیگار و در نتیجه مقدار نیكوتین در خون افزایش مى یابد. بعد از مدتى قدرت تحمل نسبت به مواد مخدر در بدن فرد سیگارى بالا مى رود، به طورى كه فرد را به سوى بیشتر مصرف كردن سیگار سوق مى دهد. عاقبت نیكوتین موجود در بدن فرد سیگارى به سطحى معلوم مى رسد و سپس براى باقى ماندن در این سطح و دریافت نیكوتین لازم، به تعداد استعمال سیگار افزوده مى شود.


بازگیرى نیكوتین

وقتى كه فرد سیگارى سعى در قطع استعمال سیگار و ترك دارد، فقدان نیكوتین او را به سوى علایم بازگیرى هدایت مى كند. بازگیرى هم فیزیكى و هم روحى است. در بازگیرى فیزیكى، بدن به كمبود نیكوتین واكنش نشان مى دهد و در بازگیرى روحى، فرد سیگارى مجبور است با یك عادت و البته یك رفتار مبارزه كند. اگر مى خواهید ترك موفقیت آمیزى داشته باشید باید به هر دوى اینها واقف باشید و اهمیت دهید.


علایم بازگیرى مى تواند شامل موارد زیر باشد:

افسردگى، احساس ناامیدى و عصبانیت، كج خلقى و زودرنجى، بدخوابى، عدم تمركز حواس، بیقرارى، سردرد، خستگى، بالا رفتن اشتها. نشانه هاى بازگیرى در فرد، او را به سوى شروع دوباره استعمال سیگار هدایت مى كند تا جایى كه مى خواهد سطح نیكوتین بدن را با استعمال سیگار به سطح قبلى برساند. اگر فردى به طور مرتب براى كمتر یا بیشتر از چند هفته سیگار كشیده باشد و به طور ناگهانى قصد كنار گذاشتن آن را داشته باشد، علایم بازگیرى بروز خواهد كرد. این علایم معمولاً ظرف كمتر از یك ساعت پس از استعمال آخرین سیگار شروع مى شود و در طول 2 تا 3 روز به اوج خود مى رسد. علایم بازگیرى مى تواند كمتر از چند روز یا چند هفته به طول انجامد.


چرا سیگار را ترك می كنید؟

معمولاً در فهرست دلایلى كه مردم براى ترك سیگار در نظر دارند، سلامتى و تندرستى در رأس همه این دلایل قرار مى گیرد. استعمال سیگار یك عامل خطرناك براى بروز بسیارى از انواع سرطان از جمله سرطان دهان، حنجره، گلو، مثانه، كلیه، لوزالمعده، كبد، معده، روده بزرگ، مقعد و در بعضى موارد سرطان خون است. سیگار كشیدن خطر ابتلا به بیمارى هاى ریوى مانند اتساع ریه و یا برونشیت مزمن را افزایش مى دهد و همچنین باعث چین و چروك زودرس در پوست، بوى بد دهان، بدن و لباس ها و زرد شدن انگشتان مى شود. كسانى كه قبل از 35 سالگى سیگار را ترك مى كنند، 90 درصد از خطرهاى ناشى از استعمال تنباكو جان سالم به در مى برند. حتى كسانى كه سیگار را دیرتر از این سن ترك مى كنند احتمال بروز خطر مرگ زودرس را به طور قابل ملاحظه اى كاهش مى دهند. همچنین سیگارى هایى كه ترك كرده اند از زندگى خود بیشتر لذت مى برند زیرا كمتر به سرماخوردگى و آنفلوآنزا دچار مى شوند و میزان ابتلا به برونشیت و ذات الریه در این افراد كاهش چشمگیرى مى یابد و در كل داراى وضعیت بهتر سلامتى مى شوند.

در چندین دهه عموم پزشكان جراح، خطرات و بیمارى هاى ناشى از استعمال سیگار را گزارش كرده اند. صرف نظر از سن شما و یاتاریخچه مصرف سیگار، مزایایى در ترك سیگار وجود دارد:

- كسانى كه سیگار را ترك مى كنند زندگى طولانى ترى نسبت به كسانى كه به كشیدن سیگار ادامه مى دهند، دارند. مثلاً افرادى كه قبل از 50 سالگى سیگار را ترك مى كنند در مقایسه با افرادى كه به سیگار كشیدن ادامه مى دهند خطر مرگ آنها به یك دوم مى رسد.

- ترك سیگار احتمال بروز سرطان ریه و دیگر انواع سرطان، حمله قلبى، سكته و بیمارى هاى ریوى مزمن را كاهش مى دهد.

- در زنانى كه قبل از باردارى و حتى قبل از سه تا چهار ماهگى ِ جنین سیگار كشیدن را متوقف مى كنند، احتمال خطر به دنیا آوردن نوزاد كم وزن به طور چشمگیرى كاهش مى یابد.

مریم باب رحمتى

کتاب های « دائرة المعارف » ، « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

سیگار نکشید!

سیگار كشیدن را ترك كنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.