تبیان، دستیار زندگی
او لحظاتی بعد، از روی صندلی‌اش بلند شد، کفشش را به سمت بوش پرتاب کرد و فریاد کشید: این بوسه‌ی خداحافظی توست، سگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین سلام به جرج بوش

آخرین سلام به جرج بوش

کتاب خبرنگاری که کفشش را به سوی جورج بوش، رییس جمهور پیشین آمریکا، پرتاب کرد با نام «آخرین سلام به رییس جمهور بوش» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، « منتظر الزیدی»، خبرنگار عراقی که در دسامبر 2008 در یک کنفرانس خبری کفش خود را به سوی رییس جمهور وقت آمریکا پرتاب کرد، گفت که از نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق به خاطر شکنجه‌ها و سختی‌هایی که در دوران نه ماهه‌ بازداشتش متحمل شده شکایت می‌کند.

«الزیدی» در جلسه‌ای که برای امضای اولین کتابش ترتیب داده شده بود نام کتاب خود را «آخرین سلام به رییس جمهور بوش» اعلام کرد.

این کتاب روایت وقایعی است که به کنفرانس خبری 14 دسامبر 2008 انجامید. «الزیدی» در آن کنفرانس جورج بوش را یک سگ خطاب کرد و کفش خود را به سوی او پرتاب کرد. وی در این کتاب رنج کشیدن عراقی‌ها در جریان جنگ خلیج که از سال 1991 شروع شد را روایت می‌کند.

در آن لحظات، تمام آنچه که از کشتار مردم عراق شنیده و دیده بودم به ذهنم خطور کرد... و احساس کردم برق از بدنم گذشت. لحظاتی بعد، از روی صندلی‌اش بلند شد، کفشش را به سمت بوش پرتاب کرد و فریاد کشید: این بوسه‌ی خداحافظی توست، سگ

مراسم امضای کتاب توسط وی مصادف با دومین سالگرد پرتاب کفش او به سوی رییس جمهور وقت آمریکا بود که امروزه تبدیل به یکی از تصاویر مهم جنگ عراق شده است. او در این اثر تنفر خود را نسبت به «بوش» که با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری عراق شرکت داشت، به تصویر می‌کشد.

وی در مورد لحظه‌هایی که به این حرکت ختم شد اینگونه می‌نویسد: در آن لحظات، تمام آنچه که از کشتار مردم عراق شنیده و دیده بودم به ذهنم خطور کرد ... و احساس کردم برق از بدنم گذشت. لحظاتی بعد، از روی صندلی‌اش بلند شد، کفشش را به سمت بوش پرتاب کرد و فریاد کشید: این بوسه‌ی خداحافظی توست، سگ!

«الزیدی» در آن زمان به جرم توهین به رییس جمهور آمریکا دستگیر و محکوم شد. وی 9 ماه را در زندان حبس شد که 3 ماه آن را در سلول انفرادی گذراند. او در این باره گفت که توسط بازپرس‌ها کتک می‌خورده و با شوک الکتریکی شکنجه می‌شده است.

هم اکنون او در یک دادگاه سوئیسی از نوری المالکی شکایت کرده و گفته که انتظار دارد در روزهای آینده حکم دستگیری او صادر شود. او گفت: آنچه آن روز انجام دادم به عنوان یک خبرنگار وظیفه‌ام در قبال تمام مردم عراق بود.

الزیدی که در حال حاضر در بیروت به عنوان مشاور یک کانال تلویزیون ماهواره‌یی لبنانی زندگی می‌کند،‌ گفت که تمام سود حاصل از فروش کتابش به موسسه‌ی خیریه‌ای می‌رسد که برای کمک به تمام عراقی‌هایی تاسیس شده که از اشغال کشورشان توسط آمریکا رنج می‌برند.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی