تبیان، دستیار زندگی
با توجه به نقش زمان در فعالیت های روزمره بشر ,به كارگیری وسایل نقلیه ای كه علاوه بر تأمین ایمنی، مصرف حداقل سوخت و مواجهه با كمترین نیروهای مقاوم، امكان بیشترین صرفه جویی را در زمان جابه جایی برآورده سازند، ضروری به نظر می رسد .به كارگیری قوانین ساده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیت هاورکرافت

کیت هاورکرافت یکی از وسایلی است که شما را در ساخت هاورکرافت یاری می کند. با توجه به نقش زمان در فعالیت های روزمره بشر، به كارگیری وسایل نقلیه ای كه علاوه بر تأمین ایمنی، مصرف حداقل سوخت و مواجهه با كمترین نیروهای مقاوم، امكان بیشترین صرفه جویی را در زمان جابه جایی برآورده سازند، ضروری به نظر می رسد. به كارگیری قوانین ساده فیزیكی برای تحقق چنین اهدافی منجر به شكل گیری وسایلی شد كه امروزه از آن ها به وسایل نقلیه دوزیست یاد می كنند.

هواناو یا هاوركرافت نوعی شناور دریایی است كه بر روی بالشتكی از هوا تكیه دارد. هاوركرافت توانایی گذشتن از پهنه های گوناگون بر روی زمین و همچنین گذر از روی آب را دارد. البته بهترین كاربرد آن روی سطوح صاف آب است اما امواج دریـا تـاثـیر چندانی در حركت این وسیله ندارد برای حركت رو به جلو نیز هاوركرافت ها از نیروی باد كمك می گیرند كه متداول ترین وسیله تولید باد، پروانه های غول پیكری می باشند كه از یك پروانه كوچك بر روی مدل های ساده و كوچك شروع شده و تا چندین پروانه غول پیكر كه بر روی مدل های بزرگ و نظامی دیده می شوند به اتمام می رسند.

هاوركرافت توانایی حركت بر روی سطوحی هم چون آب، چمن، گل، آسفالت و یخ را دارا می باشد. قابلیت های فراوان این وسیله، نیاز به به كارگیری آنان در عرصه های مختلف نظامی، تجاری، تفریحی، امدادی، مطالعاتی، تحقیقاتی تحقیقاتی و ... را به خوبی آشكار نموده است.

در مجموع می توان هاوركرافت را یك وسیله نقلیه چند منظوره با قابلیت هایی چه بر روی آب و چه در خشكی دانست.
کیت هاورکرافت

علاوه بر هاورکرافت های بزرگ، مدل های آنان نیز از جذابیت خاصی برخوردارند که برای تفریح ساخته می شوند و دانش آموزان نیز در پروژه هایشان روی هاورکرافت می توانند کار کنند. البته در قسمت پروژه های دانش آموزی سایت به طور مفصل به روش های ساخت هاورکرافت پرداخته شده، ولی در این جا به معرفی یک کیت ساخت هاورکرافت ساده می پردازیم.

در این کیت قطعات اصلی، قسمت های الکترونیکی با نقشه ی ساخت قرار گرفته است. روی نقشه ی ساخت توضیحاتی مانند ضخامت و جنس قطعات، نحوه ی اتصال، جاگذاری قطعات و ... داده شده که با خواندن آن می توانید بدنه را کامل کنید.

شکل بعضی قطعات را به عنوان مثال در زیر می بینید:

کیت هاورکرافت

کیت هاورکرافت

در بخش الکترونیکی آن رادیویی 2 کاناله با مدار گیرنده وجود دارد که گیرنده درون هاورکرافت قرار گرفته و موتورهای دمنده به آن متصل می گردد. باتری نیز به آن وصل می شود و انرژی مدار را تعیین می کند. برای برق رسانی موتورها باید از رله استفاده کرد چون جریان کشی موتورها بالاست.

برای کسب اطلاع در مورد این که رله چیست و چه طور این کار را انجام می دهد به اینجا بروید و بخش رله را مطالعه کنید. موتورهایی که در این جا استفاده می شود از نوع DC کوچک و با دور بالا هستند. قطعه ی دیگر ملخ است که به موتور متصل می شود و نیروی پیشران را تهیه می کند.

برای تهیه کیت هاورکرافت می توانید به فروشگاه تبیان مراجعه کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی