تبیان، دستیار زندگی
گرچه هرساله با نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال قیمت برخی اقلام مصرفی مانند میوه و مرکبات به‌خصوص....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب یلدا، گرانی و هدفمندی

باران گرانی (طنز)

بخش اقتصاد- بالاخره بعد از کش و قوس های بسیار مرحله اول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها کلید خورد.با وجود تاکیدات بسیار مقامات دولتی بر عدم تغییر قیمت ها حداقل در کوتاه مدت و همین طور با وجود سیاست های اتخاذ شده برای کنترل قیمت ها هنوز هم در میان عموم مردم این نگرانی وجود دارد که با افزایش ناگهانی قیمتها روبرو باشیم. مسئله ای که این نگرانی را موجه جلوه میدهد نوسان اندکی است که در آستانه شب یلدا در بازار میوه مشاهده می شود و عده ای آن را به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها نسبت می دهند. اما باید گفت که این نوسان به علت نزدیک شدن به شب یلداست و نه اجرای طرح.

در واقع امسال بازار  میوه ازجمله  انار، هندوانه، خربزه،  نارنگی و خیار و همچنین بازار میوه و شیرینی در آستانه شب یلدا از آرامش  خاصی برخورداراست به طوری که  ناآرامی بازار سال های گذشته را مشاهده نمی کنیم. به اعتقاد برخی از کارشناسان  علت وجود این آرامش نگرانی مردم از آغاز هدفمندی یارانه ها و سردرگمی آنها از ابهامات موجود پس از اجرای این قانون در کشور است. یلدا امسال رنگ و بوی دیگری دارد، مردم شاید  با احتیاط بیشتری به  استقبال  آن می روند و خرید می کنند، چرا که قرار است هدفمند کردن یارانه ها در کشور اجرا شود و حتی خریدهای شب یلدای مردم هم باید  هدفمند باشد.

برنامه های دولتی برای تنظیم بازار یلدا

دولت هم برای خود برنامه هایی دارد تا بتواند بازار این شب را آرام نگه دارد، اگرچه مسئولان معتقدند که شب یلدا، رویداد مهمی در تنظیم بازار به شمار نمی رود.

حسن رادمرد رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در گفتگو با مهر گفت: در حوزه آجیل و خشکبار، اتحادیه های صنفی به صورت کامل آمادگی دارند تا اقلام مورد نیاز مردم را تامین کنند و این اطمینان وجود دارد که این اقلام، افزایش قیمت نداشته باشند. وی افزود: توزیع میوه های انباری نظیر هندوانه و خربزه نیز در کنار میوه های فصل، وفور کالاهای پرتقاضای مردم در ایام شب یلدا را رقم زده و به نظر نمی رسد مشکل خاصی در این رابطه وجود داشته باشد. البته به دلیل تقارن شب یلدا با ایام سوگواری محرم نیز، به نظر می رسد تقاضا نسبت به سنوات گذشته کمتر باشد. به گفته رادمرد، تمامی صنوف خشکبار، قنادان و اتحادیه میوه فروشان در کل کشور اعلام آمادگی کرده اند تا کالاهای مورد نیاز مردم را با قیمت و کیفیت مناسب در این شب تامین کنند. ضمن اینکه میادین میوه و تره بار نیز همچون سالهای گذشته، نسبت به عرضه مستقیم میوه های پرتقاضا از جمله انار و هندوانه اقدام خواهند کرد.

به عبارتی قیمت برخی اقلام میوه در میادین میوه و تره بار و سطح شهر خیز آرامی را برداشته و اندکی افزایش قیمت نشان می دهد. البته دولت هرگونه افزایش قیمت را ممنوع اعلام کرده است و این افزایش قیمت، به نوعی غیرقانونی به شمار می رود.

در این میان، تولیدکنندگان به تفاهم نامه هایی که با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به امضا رسانده اند، پایبند هستند و هیچگونه افزایش قیمتی نداده اند؛ اما در مورد میوه به نظر می رسد این افزایش قیمت، ناشی از اجرای قانون نباشد و به دلیل بالا رفتن تقاضا به دلیل شب یلدا این اتفاق رخ داده است و بازار در روزهای آینده روند طبیعی خود را ادامه خواهد داد.

بد نیست به این گزارشات قیمتی هم توجه کنید : با وجود آن‌كه رییس اتحادیه میوه و تره بار كشور تاكید می‌كند كه به دلیل فراوانی برداشت هندوانه قیمت این میوه شب چله از نرخ سال گذشته آن كمتر و بین  300تا 500 تومان است اما گشت و گذار خبرنگار ما نشان می‌دهد كه قیمت این میوه در مناطق مختلف شهر نرخ‌های متفاوتی دارد كه از 500 تومان آغاز و به 1500تومان ختم می‌شود. هندوانه‌ای كه با قیمت 500 تومان در برخی از میوه فروشی‌های سطح شهر فروخته می‌شود عمدتا بی‌رنگ و رو بوده و از طعم خوبی نیز برخوردار نیستند و تنها عنوان هندوانه را با خود یدك می‌كشند. اما در مقابل هندوانه 1500تومانی علاوه بر خوش رنگ و طعم بودن،صدای طبل آن حكایت از انتخاب درستش دارد.

انار ساوه و یزد نیز كه نسبت به دیگر نقاط كشور خوشمزه‌تر هستند با قیمت 3000 تا 3500 تومان به متقاضیان عرضه می‌شود.البته گفته می‌شود همین انار نیز به دلیل سرمازدگی باغ‌های میوه در میادین میوه و تره بار كمیاب هستند و اگر به دنبال انار با كیفیت خوب هستید باید آن را در خرده فروشی‌ها جستجو كنید. انار ساوه كه در میوه فروشی‌های سطح شهر به قیمت 3500 تومان فروخته می‌شود بسیار خوشرنگ است و طعم گس آن بر انارهای مناطق دیگر برتری دارد.

نارنگی نیز اگر چه جزو میوه‌های شب یلدا محسوب نمی‌شود اما میوه فصل پاییز و زمستان است كه در كنار میوه‌های شب چله مراسم‌ این شب را زینت می‌بخشد. قیمت این میوه در خرده فروشی‌های سطح شهر 3200 تومان است كه با افزایش نسبی قیمت در مقایسه با ماهای دیگر مواجه شده است. هر چند كه رییس اتحادیه میوه و تره بار كشور می‌گوید تا 25 روز آینده قیمت نارنگی با افزایش برداشت كاهش پیدا می كند. قیمت پرتقال برخلاف دیگر میوه‌ها همچون روزهای گذشته ثابت است و هیچ تغییر محسوسی در نرخ آن مشاهده نمی‌شود.

فروشندگان میوه این‌طور عنوان می‌كنند كه افزایش برداشت از باغ‌های پرتقال دلیل اصلی ثبات قیمت آن بوده است و انتظار می‌رود كه میوه‌هایی چون نارنگی نیز این سرنوشت را داشته باشند.

اما شب یلدا را نباید منحصر به میوه‌های این شب كنیم خوردن آجیل شب چله همچنان كه پای فال حافظ بزرگ خانواده نشسته‌ای حال و هوای دیگری دارد. البته به شرطی كه قیمت‌های آن همچون سال گذشته خاطر مبارك را از خوردن آجیلی كه بهای گزافی را برای خرید آن پرداخته‌اید مكدر نكرده باشد كه پرس و جوی خبرنگار ایلنا در این بازار نشان می‌دهد كه خوشبختانه مردم می‌توانند با خیال آسوده آجیل شب یلدا امسال خود را مصرف كنند و نگرانی از بهای آن نداشته باشند چرا كه نرخ آجیل شب چله سال 89 همچنان خونسرد در مكان خود باقی مانده است و تغییر محسوسی در نرخ آن مشاهده نمی‌شود.

آنالیز قیمتها نشان می دهد که افزایش قیمت میوه ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها نیست؛ چراکه سایر اقلام همچنان ثبات قیمت را تجربه می کنند، بلکه این افزایش اندک به دلیل شب یلدا و افزایش تقاضا برای برخی اقلام است.اما این مسئله این نگرانی را به ذن متبادر می کند که این افزایش قیمت موقتی به خاطر اثرات روانی ناشی از هدفمند کردن یارانه ها در بازار باقی بماند.

خبرگزاری مهر/ همشهری

فرآوری: حمیدی فر