تبیان، دستیار زندگی
معاون اقتصادی بانک مرکزی نرخ تورم سال جاری را در مقایسه با آبان سال آینده کاهشی و حداکثر 13 درصد عنوان کرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تورم و برداشت یارانه‌های نقدی

یارانه نقدی

بخش اقتصاد- معاون اقتصادی بانک مرکزی نرخ تورم سال جاری را در مقایسه با آبان سال آینده کاهشی و حداکثر سیزده درصد عنوان کرد و با تشریح ارقام کلی واریز و برداشت اسکناس و مسکوک در قالب یارانه‌های نقدی، اظهار‌نظر درباره حجم برداشت یارانه‌ها در روز گذشته را زود و استناد‌ناپذیر دانست.

حسین قضاوی در گفت‌ وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس "توانا"، در مورد میزان افزایش تورم میانگین در ماه جاری با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و هم چنین آزادسازی قیمت حامل های انرژی، اظهار داشت: تکان‌های قیمتی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی از روز شنبه که در اقتصاد رخ داد، پدیده‌ای است که در یک بازه زمانی چندماهه نمود خود را روی شاخص های قیمت ها نشان می دهد.وی تاکید کرد: نباید انتظار داشت که ظرف یک الی دو ماه آینده تحول قابل توجهی در شاخص های قیمت ها اتفاق بیفتد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ضمن بیان اینکه نرخ تورم از نرخ تورم ماهانه 12 ماهه گذشته براساس میانگین حسابی محاسبه می شود، تصریح کرد: بنابراین حتی اگر تکان های قیمتی در این ماه ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی اتفاق افتاده باشد ولی نرخ تورم سالانه حاصل میانگین 12 نرخ تورم نقطه به نقطه است.

قضاوی در ادامه اضافه کرد: نرخ رشد افزایش قیمتی که در ماه جاری اتفاق می افتد با نرخ تورم نقطه به نقطه 11 ماه قبل جمع و تقسیم بر 12 می شود و میانگین نرخ تورم سالانه را نشان می دهد.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، نباید انتظار داشت که نرخ تورم سالانه در ماه جاری افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد. این میانگین متحرک طبیعی است با توجه اثرات مستقیم و غیر مستقیم حامل های انرژی روند فزاینده ای را داشته باشد ولی میزان افزایش آن می تواند بسته به سیاست اجرایی کالایی که به کار گرفته می شود، تعدیل شود.

بنگاه‌های تولیدی منتظر سیاست‌های حمایتی جدید باشند. وی ادامه داد: هم اکنون دولت به مراتب بیش از افزایش قیمت هزینه خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم ناشی از آزادسازی قیمت حامل های انرژی در حساب های مردم یارانه واریز کرده است.

قضاوی با بیان اینکه خانوارها می ‌توانند هرگونه افزایش قیمت ناشی از حامل‌های انرژی را از محل یارانه ‌ها جبران کنند، گفت: قرار است سیاست‌های کارآمد جدیدی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی به کارگرفته شود و اگر این سیاست‌های همه جانبه به خوبی و سازگار پیش برود می ‌تواند مانع از افزایش نرخ تورم شود.

این مقام مسئول در شبکه بانکی، سیاست‌ مذکور را موجب کند شدن شتاب افزایش تورم عنوان و اضافه کرد: مشاهده روند افزایشی نرخ تورم در ماه‌های آینده از مواردی به حساب می ‌آید که با واقعیت‌ها سازگار است.

 تورم امسال به 13 درصد نمی ‌رسد

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه حدود 12 ماه دیگر، عددهای نرخ تورم افزایشی نقطه به نقطه در مخرج کسر محاسباتی قرار خواهد گرفت، انتظار می ‌رود که از آبان یا آذرماه سال آینده نرخ تورم مجدداً روند کاهشی در پیش بگیرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد:‌ نقطه کاهش نرخ تورم براساس سیاست‌های اجرایی در جهت مهار نرخ تورم و حمایت از بنگاه‌های تولیدی می‌ تواند عقب‌ تر یا جلوتر برود.

قضاوی در مورد افزایش تورم تا پایان سال جاری، گفت: به نظر می ‌رسد با وجود افزایش تورم تا پایان سال، این نرخ به سیزده درصد نخواهد رسید.

اظهارنظر در مورد حجم برداشت یارانه‌ها زود است

وی در مورد میزان برداشت یارانه از حساب ها در نخستین روز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و باز شدن حساب های مشمول یارانه ها، اظهار داشت: این امر ملموس نسبت چراکه آمارهای مربوط به سپرده های بانکی هفتگی برآورد می شود .

تورم

وی اضافه کرد: به نظر نمی رسد که مردم انگیزه ای داشته باشند که بیش از متوسط میل نقدینه خواهی که حدود 6 الی 7 درصد است قصد برداشت یارانه ها از حساب ها را نمایند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر برداشت حدود نیم درصد از یارانه ها از حساب ها، افزود: هم اکنون برآورد از میزان برداشت یارانه ها از حساب ها خیلی زود است چراکه آمار سپرده ها معمولا هفتگی است و هفته آینده باید در خصوص این مباحث اظهار نظر کرد.

گزارشی از شلوغی بانک‌ها دریافت نکردیم

این مقام مسئول در شبکه بانکی در ادامه اظهارات خود در مورد ازدحام جمعیت در مقابل دستگاه های خودپرداز و بانک ها طی روز گذشته، تصریح کرد: بنده چنین گزارشی دریافت نکرده ام. وی ادامه داد: اگر در برخی از مکان ها مردم در انتظار برداشت از دستگاه های خودپرداز بوده اند بخاطر روزهای پایانی ماه است چراکه عموماً مردم نیاز دارند حقوق خود را برداشت کنند.

قضاوی با بیان اینکه رفتار مردم در روزهای اخیر برای برداشت از دستگاه های خود پرداز طبیعی است، تصریح کرد: این روال عادی بود و امری نبود که بخواهد ارتباطی با برداشت یارانه های نقدی داشته باشد. وی در ادامه این گفت و گو ضمن اشاره به اینکه متوسط تعداد خانوار در کشور حدود 4 نفر و حتی کمتر است، گفت: اگر فرض شود متوسط تعداد خانوار 4 نفر است به این مفهوم خواهد بود که به حساب هر سرپرست خانوار کمی بیشتر از 320 هزار تومان بابت یارانه ها پرداخت شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید براینکه به حساب سرپرستان خانوار بابت حقوق ماهیانه رقم بیشتری از یارانه ها پرداخت می شود، افزود: بنابراین بانک ها به طور طبیعی پاسخگوی نیازهای مشتریان خود در اواخر هر ماه هستند و نیازهای اسکناس و مسکوک و مبادلات الکترونیکی آنها را تامین می کنند. وی اضافه کرد: گرچه تراکم ارائه خدمات مالی به مردم در این ایام افزایش پیدا می کند ولی افت مبادلات الکترونیک و دریافت وجه نقد از بانک ها در اواسط ماه و افزایش آن در اواخر هر ماه یک مرحله تکراری است که همواره مطرح بوده است.

قضاوی در توضیح افزایش جمعیت طی امروز و دیروز در مقابل بانکها، اظهار کرد: این شلوغی ها بیشتر به خاطر پرداخت حقوق ماهیانه حقوق بگیران دولتی و خصوصی است و ارتباطی با هدفمندی یارانه ها ندارد.

بانک ها مشکلی برای تامین اسکناس مردم ندارند

این مقام مسئول در شبکه بانکی در خصوص وضعیت توزیع اسکناس به شعب بانک ها طی دیروز و امروز، گفت: بانک ها در هر حدی که تقاضا بکنند می تواند طبق روال عادی از اداره نشر و اسکناس دریافت کنند.

وی افزود: در حال حاضر حجم اسکناسی که مردم در اختیار دارند بیش از 70 هزار میلیارد ریال است و این رقم به مراتب فراتر از نیازی است که مشتریان به صورت روزمره دارند.

این مقام مسئول در شبکه بانکی در ادامه گفت: اسکناس و مسکوک در دست مردم بالغ بر 17 هزار و 500 میلیارد تومان و اسکناس های داخل بانک های تجاری فراتر از 700 هزار میلیارد تومان است که همین موارد نیازهای مردم را به اسکناس و مسکوک تامین می کند.

قضاوی با بیان اینکه معمولاً در اواخر هر سال نیاز مردم به اسکناس افزایش قابل توجهی می یابد، اضافه کرد: در آخر سال گذشته مردم بالغ بر 19 هزار میلیارد تومان، اسکناس و مسکوک در اختیار گرفتند و این درحالیست که این رقم هم اکنون بالغ بر 17 هزار و 500 میلیارد تومان است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: بانک ها در شرایط ویژه تری قرار داشته اند که به خوبی توانسته اند به نیازهای مردم پاسخ دهند بنابراین ورود به فاز جدید هدفمندی یارانه ها یعنی برداشت یارانه های نقدی در قیاس با شرایط مذکور خیلی ساده تر است.

خبرگزاری فارس

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر