تبیان، دستیار زندگی
تصادفات جاده‏ای، سالانه بیش از یك میلیون نفر از مردم را در جهان به كام مرگ می كشاند،كه سهم ایران از این حوادث در سال گذشته 22 هزارو 700 كشته و زخمی بوده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصادفات جاده ای، دغدغه ای جهانی

بخش اجتماعی  - تصادفات جاده‏ای، سالانه بیش از یك میلیون نفر از مردم را در جهان به كام مرگ می كشاند،كه سهم ایران از این حوادث در سال گذشته 22 هزارو 700 كشته و زخمی بوده است .

ایران،یكی از كشورهایی به شمار می رود كه دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ ومیر ناشی‌از آن است، به طوری كه پس از بیماری های قلبی، "تصادفات جاده ای" اصلی ترین تهدید كننده جان انسانها به شمار می رود.

تصادفات جاده ای

به گفته معاون پزشكی و آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور تنها در نیمه اول امسال 2 هزار و 812 نفر در تصادفات رانندگی كشته شده‌اند كه این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل3/4درصد افزایش داشته است.

جان باختن سالانه یك میلیون و 300 هزار نفر در اثر تصادفات موجب شده روز 21 نوامبر از سوی سازمان ملل متحد "روز جهانی یادبود قربانیان ترافیك جاده ای "نامگذاری شود.

تصادفات جاده ای موجب افزایش هزینه‏های مستقیم مانند هزینه‏های درمانی ناشی از تصادفات و مراقبت از معلولین حادثه و غیرمستقیم نظیرایجاد مشكلات روانی و افسردگی در افراد خانواده، از دست دادن نیروی كار فعال بصورت دایم یا موقت، می‏ شود.

به تایید مسوولان حوزه راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، هر 25 دقیقه یك نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای كشور از دست می‌دهد، این در حالی است كه بر اساس برآورد اتحادیه اروپا هر تصادف فوتی بیش از 20 میلیارد ریال خسارت اقتصادی وارد می‌كند.

به گفته سردار "اسماعیل احمدی مقدم" فرمانده نیروی انتظامی، دولت سالانه چهار تا پنج هزار میلیارد تومان هزینه و خسارت ناشی از تصادفات در كشور را متحمل می شود.

وی می افزاید: در هفت ماه گذشته، 12 تا 13 هزار نفر تلفات رانندگی در كشور گزارش شده است كه به ازای هر یك كشته، 12 مجروح و 30 تصادف رخ داده و هزینه خسارت این تصادفات برای دولت 200 میلیون تومان بوده است.

مسوولان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور نیز با اعلام اینكه تعداد زندانیان مربوط به تصادفات رانندگی منجر به قتل، در كشور رو به افزایش است، نسبت به این موضوع هشدار دادند.

به عقیده كارشناسان، بررسی شواهد موجود و علل بروز این حوادث تمامی این رویدادها را می توان با ایمنی پایین خودروها، ایمن نبودن گذرگاهها، جمعیت زیاد، استفاده بی محابا از موتورسیكلت و كم توجهی به اصول ایمنی توسط رانندگان مرتبط دانست .

جان باختن سالانه یك میلیون و 300 هزار نفر در اثر تصادفات موجب شده روز 21 نوامبر از سوی سازمان ملل متحد "روز جهانی یادبود قربانیان ترافیك جاده ای "نامگذاری شود

اما با توجه به مسایل یادشده در حال حاضر در كشور با رشد سفر نیز روبه رو هستیم، بدان گونه كه رییس پلیس راه كشور ازافزایش30درصدی سفر های جاده‌ای در چند ماه گذشته خبرداده است.

فرمـانده پلیس راه كشور ، می گوید: تعداد سفرها در هفت ماه گذشته 30 درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

سرتیپ دوم پاسدار "محسن بیگی"، افزایش سفرها و تعداد خودروها در كشور بر ضرورت توسعه راهها تاكید می كند و می افزاید: به رغم افزوده شدن یك و نیم میلیون خودرو به ناوگان كشور، ساخت راههای ارتباطی تنها7/2 درصد افزایش داشته است.

تصادفات جاده ای

البته در این بین نمی توان از عدم رعایت مسایل ایمنی توسط رانندگان نیز غافل شد .

آنگونه كه رییس پلیس راه كشور اذعان كرده است 63 درصد حوادث جاده ای در شعاع 30 كیلومتری ورودی شهرها رخ می دهد.

"عبدالرزاق برزگر" معاون پزشكی و آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور نیز 6/61 درصد كشته های تصادفات را مربوط به جادههای برون شهری،8/27 درصد در جاده‌های درون شهری و 10 درصد در جاده‌های روستایی اعلام كرد .

در این میان از نقش رانندگان نیز نمی توان به سادگی گذشت و عدم رعایت ایمنی و مسائل ترافیكی در جاده ها نیز یكی از مهمترین علل جان باختن در جاده ها به شمار می رود .

به گونه ای كه رییس پلیس راه كشور در این رابطه می افزاید: حدود5/28 درصـد عامل تصادفات ناشی از خواب الودگی و خستگی رانندگان است و بقیه به علت رعایت نكردن مقررات، نبستن كمربند ایمنی و استفاده نكردن از كلاه و تجهیزات ایمنی هنگام موتورسواری است.

برزگر معاون پزشكی و آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشورنیز در خصوص نحوه وقوع تصادفات رانندگی می گوید:98/48درصد از افراد متوفی بر اثر برخورد دو وسیله نقلیه، 4/21 درصد در اثر برخورد وسیله نقلیه به عابر و 4/21درصد بر اثر واژگونی وسیله نقلیه جان خود را از دست دادند.

معاون پزشكی و آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور ادامه می دهد: خودرو مورد استفاده 6/ 35 درصد از افراد متوفی سواری،9/26درصد موتورسیكلت، 8/6 درصد وانت بار،6/4درصد كامیون، كامیونت و تریلی و 7/1درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

تنظیم برای تبیان: امیر رضوانی